مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت: روند از رده خارج کردن خودروهای فرسوده مناسب نیست و این روند موجب نگرانی در حوزه آلودگی شهرهای سنندج و سقز شده است.
کد خبر: ۱۵۷۲۵۴
خیر الله مرادی امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در سنندج افزود: تاکنون 550 دستگاه خودرو از رده خارج شده است و این در حالی است که اقدامات انجام شده برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده با توجه به حجم خودروهای فرسوده در این استان چشمگیر نمی باشد.

وی به کم عرض بودن معابر شهری، شهرهای استان به ویژه سنندج اشاره کرد و افزود: این امر باعث کند شدن حرکت خودروها در خیابانها شده و با توجه به حجم گسترده خودروهای فرسوده و آلاینده هوا، موجب آلودگی بیشتر هوا می شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کردستان اظهار داشت: سرانه فضای سبز در شهرهای استان کردستان نسبت به میانگین کشوری اختلاف چشمگیری دارد به طوری که میانگین فضای سبز در سنندج 3 متر و در کشور12.5 متر است.

وی با بیان این مطلب که حفاظت از دریاجه زریوار در اختیار محیط زیست قرار گرفته است تصریح کرد: حوزه آب زریوار کیفیت خوبی دارد و استاندارهای آب را دارا است اما رشد نیزارها و ورود فاضلابهای شهری و روستاهای اطراف باعث آلوده کردن این دریاچه شده بود که در این راستا فاضلاب شهری به پایین دست رودخانه هدایت شده است.

مرادی ادامه داد: در راستای حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلوده شدن دریاچه زریوار، تصفیه خانه فاضلاب شهر مریوان با 62 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است که در مهر ماه سال آتی به بهره برداری می رسد.

وی اضافه کرد: برای حفاظت از دریاچه زریوار از منابع بین المللی استفاده می شود و هیچ محدودیت خاصی در بهره برداری از دریاچه برای صیادان و تعاونی قایق داران وجود ندارد.

مرادی به مطالعات لینوژوری دریاچه زریوار برای شناسایی آبزیان که از 3 سال قبل در این دریاچه شروع شده اشاره کرد و افزود: به دلیل نیاز به تخصصهایی در این رابطه هنوزاین مطالعات به اتمام نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه استان کردستان از لحاظ تنوع گیاهی غنی است و این تنوع ارتباط مستقیم با تنوع گونه های جانوری دارد اظهار داشت: در استان یک هزار و 450 گونه گیاهی، 31 گونه پستاندار، 11 گونه از ماهیان و 191 گونه پرنده شناسایی شده است که قطعا موجودی استان چندین برابر شناسایی این گونه ها است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست کردستان اضافه کرد: تعدادی از گونه های جانوری و گیاهی در حال انقراض هستند و این انقراض روز به روز در حال افزایش است.

وی تصریح کرد: در سال جاری در سطح 10 هزار هکتار از مراتع استان به علت آتش سوزی در استان از بین رفته و گونه های گیاهی و جانوری دستخوش چنین تغیراتی شده اند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کردستان با بیان این مطلب که به دلیل عدم مطالعات دقیق و تخصصی، آمار دقیقی از گونه های نادر در استان وجود ندارد افزود: یکی از مهمترین دلایل عدم توجه به حفظ حیات پرندگان عدم توجه کشورهای شوروی و عراق به این گونه ها است که از جمله این گونه ای سمندر کوهستان های کردستان است که نبود متخصص مجرب باعث شده است مطالعاتی در این زمینه صورت نگیرد .

وی با اشاره به اینکه، به ازای هر یک هزار کیلو متر مربع یک نفر محیط بان در استان وجود دارد و جوابگوی نیاز استان نیست تصریح کرد: دراین راستا افزایش همیاران محیط زیست به 120 درصد به ویژه در مناطق روستایی افزایش یافته است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها