ترکیه، با تقاضای دولت از پارلمان برای تصویب حمله فرامرزی به شورشیان کرد ، به گشودن جبههای جدید در جنگ عراق نزدیکتر شد.
کد خبر: ۱۴۹۰۴۷

با این حال رهبران ترکیه مایل به شروع جنگ نیستند زیرا این کار میتواند به رابطه ترکیه با واشنگتن لطمه بزند.
انتظار میرود پارلمان با این تقاضا برای حمله به شمال عراق موافقت کند و تلویزیون NTV گفت: پارلمان امروز (چهارشنبه) تصمیمگیری خواهد کرد.
اما جمیل چیچک سخنگوی دولت گفت: دولت بلافاصله اقدام به حمله نخواهد کرد و منتظر اقدام امریکا و عراق برای مبارزه با حزب شورشی کارگران کردستان (پ.ک.ک) خواهد ماند.
دولت رجب طیب اردوغان نخستوزیر ترکیه در سال 2003 دو بار چنین اجازهای از پارلمان گرفت اما اقدامی نکرد. چیچک گفت: امیدوارم نیازی به استفاده از این مجوز پیدا نشود.
وی، ظاهرا برای آرامش خاطر دولت بغداد و کردهای عراق، که دولت خودمختار خود را در شمال عراق دارند، تاکید کرد هدف ترکیه فقط گروه شورشی تجزیهطلب فوق است.
چیچک گفت: ما همیشه به حاکمیت عراق، که کشور دوست و برادر ما است احترام گذاشتهایم. اما واقعیتی که همه میدانند این است که این سازمان تروریستی، که پایگاههایی در شمال عراق دارد ، به حاکمیت ارضی ترکیه و شهروندان آن حمله میکند.
نوری المالکی نخستوزیر عراق گفت: برای خنثی کردن این بحران بالقوه آماده مذاکرات فوری با رهبران ترکیه است. وی روز سهشنبه با همکاران نزدیک خود به بحث درباره اوضاع مرزی پرداخت.
طارق الهاشمی، معاون رئیس جمهوری عراق نیز سهشنبه به آنکارا رفت تا درباره این بحران با رهبران ترکیه مذاکره کند.

مقامات امریکایی از ترکیه، متحد خود در ناتو، خواستهاند نیرو به شمال عراق نفرستد و خواهان حل دیپلماتیک این مشکل هستند. منطقه خودمختار کردنشین شمال عراق یکی از معدود مناطق عراق است که نسبتا آرام است و کردها نیز از متحدان امریکا هستند.
پس از بمباران هفته گذشته شمال عراق توسط ترکیه، بعضی از ساکنان این منطقه خواستار مداخله امریکا شدند.
سرهنگ حسین راشد از نیروی گارد مرزی ارتش عراق گفت: ترکیه بیش از 250 گلوله توپ و حداقل 10 موشک به شمال عراق شلیک کرد که به مناطق متروک کوهستانی اصابت کرد و تلفات و خساراتی نداشت. ارتش ترکیه اعلام کرد: در پاسخ به حملات مسلحانه از شمال عراق روز جمعه اقدام به شلیک به شمال عراق کرده و به این کار ادامه خواهد داد.
قیمت نفت روز دوشنبه به بیش از 85 دلار در هر بشکه رسید که یکی از دلایل آن نگرانی از اختلال در صدور نفت منطقه به علت حمله احتمالی ترکیه بود.
اگرچه ارتش ترکیه میگوید عملیات در عراق ضروری است به نظر میرسد رهبران غیرنظامی آن خوب میدانند که تهاجمات فراوان مرزی در دهه 1980 هیچ تاثیری در سرکوب چریکها نداشت.
ضمن این که هر حملهای میتواند روابط ترکیه را با امریکا و همچنین اتحادیه اروپا، که به ترکیه برای رفتار بهتر با اقلیت کرد این کشور فشار میآورد، ضعیف کند.
ترکیه میگوید: بعضی از کشورهای اروپا فعالیتهای طرفداران پ.ک.ک را تحمل میکنند. سرخوردگی ترکیه از عدم حمایت امریکا از مبارزه با پ.ک.ک به دلیل موضوع حساس دیگری تشدید شده است: کشتار حدود 1.5 میلیون ارمنی در سالهای پایانی عمر امپراتوری عثمانی.
هیاتی در مجلس نمایندگان امریکا هفته گذشته با تصویب قطعنامهای این کشتار را قومکشی دانست، اقدامی که ترکیه آن را اهانت به خود میداند و هر اقدام سازمانیافتهای را برای ریشهکن کردن ارامنه در آن زمان رد میکند.
مقامات امریکایی بیم دارند ترکیه با جلوگیری از جریان سوخت و سایر تدارکات به پایگاههای امریکا در منطقه، مقابله به مثل کند.
تونی فراتو، از سخنگویان کاخ سفید، گفت: بوش در رای دادن به این قطعنامه در کنگره دخالت نخواهد کرد. اگرچه دولت کوشیده است قانونگذاران را تشویق به رد آن کند.
وی روز دوشنبه گفت: «درباره دیدگاههای رئیس جمهور درباره این مساله و زیانی که این قطعنامه میتواند به منافع سیاست خارجی امریکا وارد کند، تردیدی وجود ندارد.»
نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان امریکا نیز گفت: به زودی ترتیب رایگیری درباره این قطعنامه را خواهد کرد.

بعضی از تحلیلگران میگویند: پ.ک.ک از حمله ترکیه به عراق سود خواهد برد زیرا کردهای عراق، که روابط خوبی با پ.ک.ک ندارند ، دشمن مشترکی با آن پیدا خواهند کرد. از این گذشته، ترکیه با تکرار حمله منفور امریکا به عراق، البته در مقیاسی محدود، میتواند خود را در صحنه بینالمللی منزوی کند.
دوران کالکان از فرماندهان ارشد پ.ک.ک، گفت: ارتش ترکیه اگر دست به حمله بزند ضربه سنگینی خواهد خورد و در باتلاق شمال عراق غرق خواهد شد.
در دهه 1990 ارتش ترکیه بارها، گاه با 50 هزار سرباز، به شمال عراق نفوذ کرد. آخرین بار دو هزار سرباز ترکیه در عراق ماندند تا بر فعالیتهای شورشیان نظارت کنند.
تجزیهطلبان کرد از سال 1984 با دولت ترکیه جنگیدهاند جنگی که به قیمت زندگی دهها هزار نفر تمام شده است.

مترجم: علی کسمایی
منبع: آسوشیتدپرس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها