حزب حاکم ترکیه تایید کرد بار دیگر عبدالله گل را برای احراز مقام ریاست جمهوری این کشور نامزد میکند. مقامات حزب گفتند گل روز سهشنبه این تصمیم را اعلام خواهد کرد، اقدامی که باعث تجدید آشوب سیاسی در ترکیه خواهد شد.
کد خبر: ۱۴۲۲۹۷

حزب عدالت و توسعه (اک) در اجلاس روز دوشنبه خود به ریاست رجب طیب اردوغان نخستوزیر، چنین تصمیمی گرفت. قرار بود گل سهشنبه با رهبران احزاب مخالف دیدار و سپس در یک کنفرانس مطبوعاتی قصد خود را اعلام کند.
ترکیه چند ماه پیش به علت مخالفت ارتش و سایر نهادهای سکولار با نامزدی گل برای ریاست جمهوری دچار بحران سیاسی شد. این بحران در آوریل که ارتش هشدار داد آماده اقدام برای دفاع از نظام سکولار کشور است، عمیقتر شد. مخالفان سکولار دو جلسه رایگیری پارلمان را در آوریل و مه به بهانه این که گل به نظام سکولار ترکیه متعهد نیست تحریم کردند. سکولارها حزب حاکم را متهم میکنند در صدد است در جدایی دین از سیاست خلل ایجاد کند.
حزب این اتهامها را که در نهان دستور کار اسلامی دارد رد میکند و با اعلام وفاداری به نظام سکولار اصلاحاتی انجام داد که اقتصاد کشور را تثبیت و شروع مذاکرات مربوط به عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را تضمین کرد.
حزب حاکم در انتخابات اخیر، که به دنبال بحران در روند انتخاب رئیس جمهور به تقاضای اردوغان برگزار شد، 46.5 درصد آرا و 341 کرسی از 550 کرسی پارلمان و ماموریت برای حکومت در یک دوره 5 ساله دیگر بر ترکیه را به دست آورد.
نمایندگان پارلمان پنجشنبه گذشته یک محافظهکار میانهرو از این حزب را در نمایشی از آشتی پس از ماهها تنش سیاسی به عنوان رئیس جدید پارلمان برگزیدند.
از 550 نماینده پارلمان 450 نفر به کوکسال توپتان رای دادند که خیلی بیشتر از 367 رای لازم بود و نمایندگان مخالف برای این که وی بتواند در همان دور اول انتخاب شود، از حزب حاکم حمایت کردند. پارلمان ترکیه جمعه گذشته جدول زمانی تازهای را برای انتخابات ریاست جمهوری تعیین کرد.
دور اول 20 اوت (29 مرداد) دور دوم 24 اوت، دور سوم 28 اوت و دور نهایی و چهارم اول سپتامبر است. نامزدها تا نیمه شب 19 اوت فرصت دارند داوطلبی خود را اعلام کنند. گل، شخصیتی میانهرو و طرفدار غرب است که ترکیه را در 4 سال گذشته در چرخشهای تند دیپلماتیک، از جمله شروع مذاکرات الحاق به اتحادیه اروپا، هدایت کرد.
این سیاستمدار 56 ساله که یار نزدیک اردوغان است از نظر بسیاری نمایشگر چهره میانهرو حزب اک است حزبی که از خاکستر یک جنبش اسلامی ممنوعه سربرآورد و امروز خود را نیرویی دموکراتیک و محافظهکار توصیف میکند که به نظام سکولار این کشور مسلمان متعهد است.
گل در سراسر عمر سیاسی خود به عنوان رابط بین احزاب طرفدار اسلام خود و متحدان غربی ترکیه عمل و روابط نزدیکی با جامعه دیپلماتیک در آنکارا برقرار کرده است.
گل، علیرغم اظهارات ضدغربی بعضی از همکاران خود در گذشته، موضع آشتیجویانه خود را نسبت به غرب و تشکیلات سکولار ترکیه حفظ کرده است عاملی که تاثیری تعیینکننده در نامزدی او برای مقام ریاست جمهوری داشت.
موضوعی که تاکنون بر ریاست جمهوری بالقوه او سایه انداخته روسری اسلامی همسر او خیرالنسا است که ترکهای سکولار آن را نماد اسلام سیاسی میدانند و نمیخواهند آن را در کاخ ریاست جمهوری ببینند.

منبع: خبرگزاری فرانسه
مترجم: علی کسمایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها