روزنامه واشنگتن پست می نویسد: وقتی که جنگ سرد در سال 1946آغاز شد، وینستون چرچیل از یک پرده آهنین صحبت کرد که اروپا را تقسیم کرده بود و اکنون نیز دولت بوش می کوشد
کد خبر: ۱۴۱۰۴۷
پرده سبزی بیاویزد که خاورمیانه را میان دوستان و دشمنان ایران تقسیم کند؛ چرا که به گفته بروس ریدل از مقامات سابق سیا و شورای امنیت ملی امریکا، ائتلاف ایرانی در 5سال گذشته با خارج شدن دشمنان سنتی آن یعنی صدام و طالبان از صحنه به طور قابل ملاحظه ای قوی تر شده است.
همزمان با افشای رویکرد جدید ایالات متحده در منطقه و بویژه در مواجهه با گسترش نفوذ ایران ، بازتاب سفر کاندولیزا رایس وزیر خارجه امریکا و رابرت گیتس وزیر دفاع این کشور به خاورمیانه و به موازات آن بازتاب گسترده تصمیم مقامات کاخ سفید برای ارسال تسلیحات نظامی به ارزش 20میلیارد دلار به عربستان و 5کشور عربی دیگر و نیز تقویت بنیه نظامی اسرائیل ، اردن و مصر گویای این واقعیت است که خاکریز خط حمله جبهه امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در پیوند کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی در حال شکل گیری است.
مقابله با نفوذ ایران در منطقه ، مقابله با دخالت های ایران در عراق و مقابله با گسترش هلال شیعی گزاره هایی بودند که در گذشته نیز از سوی رسانه ها و خبرگزاری های خارجی مطرح می شد، اما آنچه رویکرد جدید امریکا را در منطقه از مواضع گذشته اش متمایز می کند، تمایل کاخ سفید به عربستان به عنوان یکی از متهمان اصلی حمایت از گروههای تندرو و افراطی عامل ناامنی در عراق است.
ادعای مقامات سعودی درباره ارائه شواهدی مبنی بر نقش مقتدی صدر در ناآرامی های عراق و انعکاس آن در رسانه های وابسته به امریکا، نمونه عینی چشم پوشی این رسانه ها از نقش برجسته عربستان در حمایت از شبه نظامیان در عراق است.
به موازات آن حمایت ایهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل از تجهیز نظامی عربستان و تاکید بر مواضع ریاض در صلح عربی خاورمیانه گویای این مطلب است که عزم امریکا از حمایت های تسلیحاتی گسترده در خاورمیانه ، تشکیل جبهه متحد یا بلوک ضدایرانی در میان اعراب و اسرائیل است و در این راستا حتی حاضر است دست دوستی به سوی دشمنان خود در عراق دراز کنند.
در کنار این وقایع ، تغییر رویکرد و گفتمان حاکم بر رسانه ها و خبرگزاری های غربی به سمت گفتمان تهدید و ارعاب علیه جمهوری اسلامی ایران از هماهنگی جهت داری حکایت می کند که نقطه کانونی آن دستاویز قرار دادن مسائل عراق و ادعای نقش ایران در این کشور است.
حمایت تلویحی نخست وزیر جدید انگلیس از اقدام نظامی علیه ایران در قبال برنامه هسته ای کشور و بازتاب گسترش مناسبات ریاض واشنگتن به منظور مقابله با آنچه تهدیدات ایران خوانده می شود نیز می تواند آغازی دوباره از تلاشهای مقامات کاخ سفید برای یارگیری منطقه ای و بین المللی علیه ایران باشد.
مجموعه فضاسازی خبرگزاری های غربی همچنین به این معناست که امریکا و غرب با القای ناکامی در مذاکرات بغداد، مذاکرات هسته ای و مذاکرات صلح خاورمیانه ، ایران را مهمترین عامل شکست قلمداد می کنند و به موازات تهدید به تحریم و حمله نظامی ، این بار مذاکره با کشورهای عربی منطقه و ترغیب این کشورها را در جهت اعمال فشار به جمهوری اسلامی در دستور کار خود قرار داده اند.


عباس محمدنژاد
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها