دانیل اورتگا، رئیس جمهوری که 2نشان عالی کشورش را به محمود احمدی نژاد اهدائ کرد، سفر به ایران را فصل جدیدی از همکاری های تهران با ماناگوا دانست.
کد خبر: ۱۳۶۶۹۷

وی که به دعوت رسمی رئیس جمهور ایران همراه همسرش راهی ایران شده است ، پس از ورود به تهران و استقبال رسمی رئیس جمهور تاکید کرد: ما دوستان خود را با اختیار انتخاب می کنیم و از کسی در این رابطه اجازه نگرفته ایم.
در حقیقت این سفر، ادامه سفر احمدی نژاد به نیکاراگوئه در 25دی ماه سال گذشته محسوب می شود که با وجود مخالفت برخی مقامات امریکایی و به دنبال توجه تهران به کشورهای منطقه امریکای لاتین صورت گرفته است و حکایت از اراده و عزم بیش از پیش 2کشور برای گسترش و توسعه مناسبات فی مابین در زمینه های مختلف دارد.
اظهارات رئیس جمهور نیکاراگوئه مبنی بر نفی جهان تک قطبی ، ایجاد شرایط تازه و برقراری روابط براساس شفافیت و احترام متقابل نیز تاکیدی بر این مدعاست. در حقیقت پیشینه روابط تهران و ماناگوا پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ، به اوایل دهه 60شمسی بازمی گردد. ایران در سال 1361در ماناگوآ و نیکاراگوئه در سال 1364در تهران ، اقدام به افتتاح سفارت کردند، اما شکست ساندنیست ها در انتخابات سال 1990به تعطیلی سفارت نیکاراگوئه در تهران انجامید.
با این حال ، پیروزی مجدد ساندنیست ها در انتخابات نوامبر 2006فرصت مناسبی را برای ارتقای روابط 2کشور و ایجاد پیوندهای دوستانه رقم زد و انتخاب اورتگا که از جمله منتقدان سرسخت منطقه ای و جهانی سیاست های امریکا محسوب می شود، این مسیر را هموارتر کرد.
وجود مواضع مشترک در خصوص مسائل مهم بین المللی ، بهره برداری از قدرت مجموعه ای و انفرادی کشورهای منطقه امریکای لاتین برای حل مسائل بین المللی از جمله مباحث حقوق بشر و پرونده هسته ای ، توسعه روابط اقتصادی ، ایجاد شرکتهای سرمایه گذاری مشترک ، توسعه روابط فرهنگی و ممانعت از تبلیغات منفی دستگاه های خبری و اطلاعاتی غربی و امریکایی علیه ایران از جمله اهدافی است که ایران در منطقه امریکای لاتین دنبال می کند.
در این میان ، نیکاراگوئه به عنوان یکی از کشورهای منطقه می تواند به دلایل فوق مورد توجه ایران قرار گیرد، بخصوص که در این دوره زمانی بسیاری از مولفه های سیاست خارجی ماناگوا با تهران همخوانی و مطابقت دارد. از دیدگاه تهران ، توسعه روابط با کشورهای منطقه امریکای لاتین ، ایجاد جبهه جدیدی در صحنه جهانی علیه امریکا و نظام ناعادلانه بین المللی محسوب می شود. بخصوص که بازتولید ایدئولوژی ناسیونالیستی در این منطقه از ایجاد اتحادیه سیاسی با هویتی ضد امریکایی در نظام بین الملل خبر می دهد.
از این رو، احمدی نژاد پس از استقبال از اورتگا به خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران و نیکاراگوئه در کنار هم برای برقراری یک نظم مبتنی بر صلح و عدالت تلاش می کنند و 2ملت از توانمندی ها و امکانات فراوانی برخوردار هستند که می توانند در اختیار هم قرار دهند و یار و مددکار یکدیگر در مسیر استقلال و آزادی بیشتر باشند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها