اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی رهبر معظم انقلاب برای یک دوره 5 ساله دیگر انتخاب شدند.
کد خبر: ۱۲۷۸۶۱

نوشته زیر به بهانه حکم جدید رهبری نگاشته شده است:
1- مجمع تشخیص مصلحت نظام ، تنها نهاد در نظام جمهوری اسلامی است که تبلور حکومت دینی مبتنی بر ولایت مطلقه فقیه است. ارکان و نهادهای نظام جمهوری اسلامی مانند قوای سه گانه و نیروهای امنیتی و نظامی در تمامی سیستم های حکومتی جهان وجود دارند. افتراق نظام دینی با این حکومت ها فقط در دو نهاد شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام است. نهاد شورای نگهبان اما در هر نظامی که بخواهد قوانین خود را با احکام اولیه اسلام تطبیق دهد، وجود دارد. همچنان که برخی کشورهای اسلامی نیز شورایی مانند شورای نگهبان ما دارند. اما مجمع تشخیص مصلحت نظام ، همانندی در دیگر حکومت های مدعی اسلام ندارد؛ زیرا این نهاد برخاسته از نظام حکومتی مبتنی بر «ولایت مطلقه فقیه» است. حکومت ولایت مطلقه فقیه ، نظامی است که براساس مصالح اسلام ، حتی تا تعطیلی موقت احکام اولیه از طریق اجرای احکام ثانویه و احکام سلطانی به پیش می رود و تنها نهادی که مصالح اسلام را تشخیص می دهد، مجمع تشخیص مصلحت نظام است. لذا جایگاه این نهاد به عنوان یک نهاد سیاستگذاری و مشورتی برای مقام ولایت مطلقه فقیه ، بسیار والاست.اما درخصوص انتخاب اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام ازسوی رهبر معظم انقلاب نکاتی قابل تامل است:
1- تمامی اعضای سابق مجمع تشخیص مصلحت مجددا ابقائ شدند و 5 نفر نیز به عنوان اعضای جدید به آنها اضافه شدند. این افراد عبارتند از آقایان داوودی ، محسنی ، آقامحمدی ، فروزنده و دانش جعفری ، به این ترتیب وزن اقتصادی مجمع تقویت می شود.
2- طبق روال گذشته ، مجمع تشخیص از افراد صاحب نظر، از هر طیف و جناحی تشکیل شده است تا قوام تصمیم گیری ها افزون شود و از تجربیات مدیریتی افراد مذکور استفاده شود. یکی از این افراد آقای مهندس میرحسین موسوی است که به رغم حضور کمرنگ ایشان در دوره قبل ، مجددا مورد اعتماد و اطمینان رهبری برای دوره جدید قرار گرفته است. امیدواریم در این دوره شاهد حضور موثر ایشان باشیم.
3- تنها فردی که هم اکنون هم به دلیل جایگاه حقوقی و هم حقیقی خود در مجمع حضور دارد، آقای دکتر حداد عادل است. دو نفر روسای دو قوه دیگر، فقط به عنوان مقام حقوقی خود در مجمع حضور دارند.در پایان ذکر این نکته را لازم می دانیم که مجمع تشخیص مصلحت ، باید نظام موثرتری را برای اجرای مصوبات خود منظور دارد. آن بخش از مصوبات مجمع که مربوط به اختلافات مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است ، طبعا بسادگی اجرا می شود، اما آن قسمت از مصوبات مجمع تشخیص که مربوط به سیاستگذاری های کلان نظام اسلامی می شود، باید به گونه ای رهگیری شود تا با مکانیسم دقیقی لباس اجرا و تحقق بر تن کند.


ناصر ایمانی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها