کمیته چهارجانبه ، متشکل از امریکا، اتحادیه اروپایی ، روسیه و سازمان ملل ، در جدیدترین موضعگیری خود بدون رسیدن به نتیجه ای ، هرگونه تصمیم گیری لغو تحریم های اقتصادی و دیپلماتیک علیه فلسطینیان را منوط به بعد از تشکیل دولت وحدت ملی فلسطین کرد.
کد خبر: ۱۲۷۲۴۳

این کمیته از زمان پیروزی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در انتخابات پارلمانی 7 نشست را برگزار کرده که در تمامی این نشستها به رسمیت شناخته شدن اسرائیل ، کنار گذاشتن مقاومت و پذیرش تمامی توافقنامه های بین المللی از سوی حماس را شرط اصلی به رسمیت شناختن دولت فلسطین و ازسرگیری کمکهای اقتصادی به فلسطینیان کرده است.
تلاشهای کمیته چهارجانبه برای برقراری صلح در سرزمین های اشغالی و فراهم ساختن زمینه برای تشکیل دولت مستقل فلسطینی نگاه و توجه خاصی را در جهان به این کمیته معطوف کرده و این در حالی است که سابقه آن ثابت کرده که این کمیته نه تنها خود یکی از عوامل اصلی سنگ اندازی برای اهداف مذکور بوده بلکه سیاست گذاری های آن بویژه در قبال دولت حماس ، به بحران فلسطین دامن زده است .سیاست ها و موضعگیری های این کمیته در 4سال حیات خود همیشه کاملا مشابه و حتی موازی با موضعگیری ها و منافع امریکا و اسرائیل بوده است. مصداق آن موضعگیری کمیته براساس خواسته رایس است.
رایس قبل از نشست اخیر کمیته و بعد از مذاکرات سه جانبه اش با ایهود اولمرت ، نخست وزیر اسرائیل و محمود عباس ، رئیس تشکیلات خودگردان از یک سو هرگونه تصمیم گیری در مورد دولت متحد ملی فلسطین را به بعد از تشکیل و اعلام برنامه های آن موکول کرد و از سوی دیگر حل نهایی بحران فلسطین را تنها در چارچوب پیش شرطهای تعیین شده از سوی کمیته چهارجانبه قابل حل دانست.
در 29بهمن نیز درست یک روز قبل از سفر کاندولیزا رایس وزیر امورخارجه امریکا به منطقه ، اولمرت از توافق صورت گرفته میان تل آویو و واشنگتن خبر داد که براساس آن تحریم دولت وحدت ملی فلسطین تا زمان به رسمیت شناخته شدن اسرائیل از سوی این دولت ادامه خواهد داشت.
با توجه به توافقات صورت گرفته و مشترک بودن منافع امریکا و اسرائیل حتی بعد از تشکیل دولت وحدت ملی فلسطین ، هیچ گونه تغییری در تحریم های اقتصادی و دیپلماتیک کمیته چهارجانبه در قبال این دولت صورت نخواهد گرفت ؛ زیرا شروطی که این کمیته بر آن تاکید دارد، از سوی حماس اجرایی نخواهد شد ضمن این که با توافقنامه مکه که اساس تشکیل دولت وحدت ملی است ، منافات دارد.
کمیته چهارجانبه با این شکل و وضعیت نمی تواند بحران های منطقه بخصوص بحران فلسطین را حل کند، زیرا با سیاستگذاری که این کمیته دارد و شروطی که برای دولت متحد ملی فلسطین تعیین کرده ، خود عامل تشدید بحران است و اگر سیاست تحریم اقتصادی علیه فلسطینیان ادامه پیدا کند، هرگونه دولت متحد ملی را به شکست خواهد کشاند که در این صورت موجی از بحران و خشونت نیز به راه خواهد انداخت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها