از آنجایی که ماهیت و فلسفه وجودی رژیم صهیونیستی براساس توان نظامی ارتش و نیروهای نظامی شکل گرفته است و قدرت این رژیم برخلاف جوامع دموکراتیک و ساختار تمامی کشورها و دولتهای قانونی...
کد خبر: ۱۲۴۵۹۶
به پارامتری به نام ارتش وابسته است بنابراین می توان دریافت که شکست نظامی در لبنان تا چه اندازه برای رژیم صهیونیستی گران تمام شده است.
در حقیقت این شکست را می توان شکست بنیان و ساختار وجودی صهیونیسم تلقی کرد و از اینرو دور از انتظار نیست که اسرائیل - تنها رژیمی که در جهان براساس قدرت نظامی و ارتش بنا شده است - از شکست ارتش خود چنین درهم نرود و سرگردان نشود. واقعیت این است که جامعه صهیونیسم در بافت اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی تفاوت های عمده ماهیتی با جوامع دیگر حتی عقب مانده ترین جوامع دارد.
صهیونیسم یک جنبش بود که با کمک سرمایه داران بزرگ یهودی تجهیزات نظامی گسترده ای فراهم کرد و سپس مردمی را در سرزمینی دیگر گرد آورد. ابتدا ارتش شکل گرفت و براساس قدرت این نیروی نظامی ملت و سرزمین و دولت تشکیل شد نه آنکه ابتدا ملت و سرزمینی شکل گیرد و آنگاه این افراد سازمانهای سیاسی و نظامی تشکیل دهند.
از این رو ارتش در اسرائیل همه چیز است و رهبران سیاسی تل آویو نیز تصمیمات خود را براساس قدرت ارتش اتخاذ می کنند نه براساس شاخصه های سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی جامعه اسرائیل. این ارتش است که میزان ضعف و قدرت آن بر مستعمره نشین های اسرائیلی تاثیر گذار است.
حال آنکه در دولتهای آزاد و قانونی حتی نیروهای نظامی قدرت و توان و روحیه خود را از جامعه انسانی و بافت سیاسی و اجتماعی آن کشور می گیرند. از آنجایی که در اسرائیل چیزی به نام ملت اسرائیل یا شهروندان واقعی که به یک بافت تاریخی منسجم و ساختار فرهنگی یکنواخت وابسته باشند وجود ندارد بنابراین نیروی ارتش جای تمامی این پارامترها را می گیرد. مقامهای اسرائیلی نمی توانند بروی قدرت و توان مردمی حساب کنند که هریک از جایی به این مناطق کوچ کرده اند و به امید یک زندگی بهتر سرزمین اصلی خود را رها کرده اند. آنها به خوبی می دانند یک یهودی کوچ کرده که با تشویق یا ترهیب و به امید زندگی بهتر به فلسطین آمده است نمی تواند ایدئولوژی دفاع از سرزمینی را داشته باشد که به وی تعلق ندارد. آنها هیچگونه احساس تعلق به این سرزمین ندارند چراکه ساکنان اصلی آن نیستند. از این روست که هرگاه خطری اسرائیل را تهدید می کند مهاجرت معکوس افزایش می یابد.


مهدی عزیزی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها