با آن که ایجاد فتنه مذهبی در خاورمیانه از سوی قدرتهای استعمارگر اتفاق تازه ای نیست و در گذشته نیز بارها روی داده است اما به نظر می رسد تلاشی که اینک از سوی محافل صهیونیستی و نومحافظه کاران امریکایی به منظور فرو بردن منطقه
کد خبر: ۱۲۲۲۵۶
در کام این فتنه صورت می گیرد، ابعاد گسترده ای دارد، به طوری که می توان گفت این تاکتیک زشت پایه و اساس استراتژی صهیونیست ها و نومحافظه کاران این منطقه است.
درواقع ، این فتنه از زمان ورود ارتش امریکا به عراق و آفریدن شخصیتی به نام ابومصعب زرقاوی وارد مرحله جدیدی شد ، اما ابعاد منطقه ای این فتنه زمانی نمایان شد که امریکا و اسرائیل در جنگ 33روزه در لبنان نتوانستند به اهداف خود دست یابند و شکست اسرائیل در این جنگ باعث شد، ضربات سختی بر حیثیت ارتش صهیونیستی و نظریه بازدارندگی اسرائیل وارد آید. در اینجا بود که اندیشمندان و پژوهشگران در دانشگاه تل آویو و مراکز تحقیقاتی ، طرحی را به دولت ایهود اولمرت عرضه کردند، مبنی بر این که اسرائیل باید یک ائتلاف سنی برای مقابله با نفوذ شیعیان در منطقه به وجود آورد. بخشهایی از این طرح در همان روزها یعنی اواخر شهریور ماه گذشته در روزنامه های صهیونیستی یدیعوت آحارونوت و هاآرتص منتشر شد و خانم تسیبی لئونی ، وزیر امور خارجه اسرائیل نیز صراحتا اعلام کرد، کشورهای سنی مذهب عرب ، برای مقابله با هلال شیعی و گسترش نفوذ ایران در منطقه باید با یکدیگر متحد شوند. اوایل مهر ماه بود که خانم کاندولیزا رایس ، وزیر امور خارجه امریکا وارد منطقه شد و پس از ملاقاتی طولانی با ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی به قاهره رفت و در جمع وزیران امور خارجه کشورهای عربی ، طرح مقابله با جهان تشیع و نفوذ ایران را بررسی کرد. از آن پس ، امان ، پایتخت اردن هاشمی ، عملا به صورت مرکزی برای هماهنگ کردن فعالیت های مشترک اطلاعاتی و امنیتی به منظور پیشبرد این طرح در منطقه درآمد و مهمترین شخصیت های امریکایی حتی شخص آقای جورج بوش و معاونش دیک چنی که برنامه ریز اصلی در همه طرحهای نومحافظه کاران است به خاورمیانه سفر کردند. موج تبلیغات و اقدامات توطئه انگیز در منطقه بالا گرفت ، به طوری که حتی اعدام دیکتاتور خون آشامی مانند صدام حسین نیز با شگردهای زیرکانه تبلیغاتی ، شکل مبارزه شیعی سنی به خود گرفت و تلاش شد از صدام حسین بعثی بی دین ، شخصیتی قهرمان ساخته شود.هدف مهم این طرح ، تغییر مسیر کشمکش در منطقه ، از عربی اسرائیلی به شیعی سنی یا عربی ایرانی است . آنها کوشیده اند این عنوان را در همه کانون های بحرانی از عراق گرفته تا لبنان وحتی فلسطین گسترش دهند. در لبنان با آن که اکثریت جامعه تسنن این کشور در کنار نیروهای مقاومت قرار دارند، به گونه ای تبلیغات می کنند که گویا بحران سیاسی کنونی یک کشمکش سنی شیعی است و در فلسطین نیز عده ای از طرفداران محمد دحلان شخصیتی از جنبش فتح که روابط مشکوکی با محافل صهیونیستی دارد جنبش حماس را متهم کرده اند که یک جنبش شیعی است که از ایران دستور می گیرد و باید با آن مقابله شود.در همه کشورهای عربی خاورمیانه و خلیج فارس جوامع شیعی و سنی وجود دارند که قرنهاست با یکدیگر در فضای برادری دینی زندگی می کنند. می توان تصور کرد، اگر محافل صهیونیستی و نومحافظه کاران امریکایی در طرح شیطانی خود موفق شوند، جوامع عربی در چه وضعیتی قرار خواهند گرفت .نتیجه این وضعیت جز هرج و مرج و ناامنی و بی ثباتی نخواهد بود و منطقه را در کام آتش و خون فرو خواهد برد و به طور حتم این همان خواسته ای است که محافل صهیونیستی برای تحقق آن تلاش می کنند.تنها راه مقابله با این طرح شیطانی ، گفتگو و تفاهم بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عربی بویژه عربستان سعودی است و چنانچه در این زمینه اقدامی مبتنی بر احساس مسوولیت و آینده نگری صورت نگیرد باید منتظر باشیم تا در ماههای آینده منطقه خاورمیانه صحنه ماجراجویی های تازه ای از سوی امریکا و اسرائیل شود.

محمدعلی مهتدی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها