سفر 4روزه رئیس جمهور و هیات دولت به استان خوزستان چشم انداز و امیدهای تازه ای از رونق ، توسعه و رفاه برای این استان را به وجود آورده است.
کد خبر: ۱۲۱۸۴۶

این مصوبات ، شعار و وعده نیست بلکه برنامه هایی است که پیش از سفر هیات دولت در گروههای کارشناسی مورد نقد و بررسی قرار گرفته و منابع بودجه و امکان اجرای این طرحها، بدقت بررسی و ساز و کار اجرای آنها روشن شده است. هیات دولت در این سفر مصوبه ای را تصویب نکرد، مگر این که زمینه اجرای آن وجود داشته باشد.
اجرای هر مصوبه به 2مولفه وابسته است: یکی عزم دستگاهی که وظیفه اجرا به آن تکلیف شده و دیگری طرف ذی نفع است. هر کدام اگر سستی به خرج دهند، اجرای مصوبه بر زمین می ماند.اگر خواسته باشیم از میان 200مصوبه هیات دولت ، مهمترین آن را نام ببریم حل یک چالش مهم و تاریخی در استان است که راه توسعه و پیشرفت را بسته بود. این چالش ، مصوبه شورای عالی امنیت ملی در مورد منع دولت در سرمایه گذاری های کلان در جنوب و جنوب غربی استان بود.
هیات دولت با کسب نظر از رهبر معظم انقلاب ، این مصوبه را لغو کرد. لغو این مصوبه مشکل زا، شاه کلید رشد و پیشرفت را به استان هدیه داد. مصوبه شورای عالی امنیت ملی باعث شده بود هیچ طرح مهم ، کلان و مادر در این استان اجرا نشود و همین مساله بر معضل بیکاری می افزود.
نرخ بیکاری در استان در حال حاضر 18درصد و در بعضی شهرهای استان ، 23درصد است .استان خوزستان ، تامین کننده سهم عمده ای از ثروت ملی است و ظرفیت های گسترده ای برای تولید ثروت و درآمد دارد؛ اما میزان محرومیت ، بیکاری و شاخص های پایین بهداشتی و رفاهی آن به حد غیرقابل تحملی رسیده است .خوزستان از نظر رشد شاخص های توسعه ، در رتبه هفدهم کشوری قرار دارد و این رتبه با توجه به ظرفیت های استان و نقش آن در تامین درآمد کشور غیرقابل قبول است .با احترام به همه مدیران متعهد، دلسوز و متخصص که در این استان خدمت کرده اند، باید گفت نبود ثبات مدیریت و ناکارآمدی برخی مدیران ، لطمه های سنگینی به استان وارد کرده است که به نظر می رسد دولت نهم برای رفع این معضل دغدغه ویژه ای دارد.
اگرچه استان خوزستان همواره پذیرای مسوولان ارشد کشور بوده است ، اما سفر فی نفسه راهگشا نیست. سفرهای مسوولان اگرچه آگاهی نزدیک و بی واسطه از مشکلات ، معضل ها و نیازهاست ، اما اگر در پی آن تصمیم و عمل نباشد، بی فایده است. ویژگی سفرهای استانی رئیس جمهور، توام بودن آن با عمل و اجراست. هیات دولت در میدان عمل تصمیم می گیرد.


جواد سعدون زاده ، نماینده آبادان
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها