با مجازات جنایتکار عراق شاهد یکی از بزرگترین صحنه های پیروزی حق بر ظلم و خون بر شمشیر بودیم. اعدام صدام حسین حقیقتا پیروزی بزرگی برای مستضعفان و مظلومان و ستمدیدگان بود
کد خبر: ۱۲۱۸۲۷
و درس و عبرت بزرگتری برای مستکبران و مظلومان و ستمگران.
بی تردید شادی وسیع ملت عراق ، ایران و کویت را بایددر این راستا بررسی کرد. اگرچه پرونده صدام در این دنیای فانی بسته شد، اما بررسی جنایات وحشیانه و ددمنشانه او همچنان ادامه خواهد داشت و عذاب اخروی نیز بهترین مجازات او خواهد بود. اما به طور خلاصه می توان به چند نکته مهم در این زمینه اشاره کرد:
1- اعدام صدام حسین فقط اعدام او نبود بلکه اعدام مدافعان و حمایتگران و پشتیبانان او نیز بود. واقعیت امر این است که متاسفانه در طول حکومت 35 ساله صدام (چه در معاونت ریاست جمهوری یا ریاست جمهوری عراق) همواره برخی از کشورهای منطقه و فرامنطقه از او حمایت سرشاری داشتند و به جای این که با نصیحت و پند و اندرزهای عقلانی به اودر تصحیح روشها و خطمشی های شوم او تلاش کنند متاسفانه دنباله رو سیاست های تجاوزکارانه و جنگ افروزانه او شدند. این مورد چه در زمینه سرکوب ملت عراق یا در مورد جنگ تحمیلی و یا حتی در مورد جنگ دوم خلیج فارس کاملا مشهود بود. لذا بی تردید صدام بدون این حمایت های فزاینده به هیچ وجه قادر به تحقق اهداف شیطانی خود نبود.بنابراین این محاکمه و اعدام ، محاکمه و اعدام تمامی نیروهای شروری بود که به نحوی صدام را در اجرای سیاست های او یاری دادند و باید برخی از واکنشهای منفی نسبت به اعدام صدام را در این راستا تحلیل و بررسی کرد.
2- اگرچه محاکمه و اعدام صدام اولین اعدام دیکتاتور یک کشور خاورمیانه است ، اما پیام روشن و شفافی به همه استبدادگران و ظالمان است که از این به بعد دیگر ملتهای مسلمان و آزاده منطقه به هیچ وجه سردمداران زر و زور را نخواهند بخشید. مع الاسف برخی از روسای کشورهای منطقه با سوئ استفاده از قدرت و بدون توجه به ارزشهای اسلامی و عربی و اخلاقی دست به فجیع ترین برخوردها با ملتهای مظلوم خود می زنند به این خیال که هیچ کس توانایی محاکمه آنها را ندارد که قطعا محاکمه صدام خط بطلانی بر این ایده واهی گذاشت.
3- از منظری دیگر اعدام صدام می تواند به طور موثری در تحقق فرآیند امنیت سازی و ثبات گرایی در عراق موثر باشد چراکه در هر جنبشی عوامل رهبری ، سازماندهی ، حمایت و پشتیبانی و ایدئولوژی و برنامه نقش بنیادینی در تحقق اهداف آن جنبش دارند که در مورد حزب بعث که از عوامل اساسی و زیربنایی ناامنی در عراق است عناصر بالا کاملا با اعدام صدام از بین رفت ، چراکه با سقوط نظام فاشیستی بعثی در عراق سازماندهی آن تا حد بسیاری شکننده شد و برنامه ها و کارکردهای آن برای بازگشت به قدرت پس از اعدام صدام از هم فرو خواهد پاشید و نیروهای فریب خورده نیز با سعه صدری که دولت مردمی عراق از خود نشان داده امکان جذب و همزیستی با وضعیت جدید را خواهند داشت و گام مثبت دیگری در راستای پویابخشی به فرآیند آشتی ملی برداشته خواهد شد.
4- اعدام صدام بهترین نمایانگر قدرت ملی عراق است. برخی از کارشناسان خارجی اعدام صدام را به وسیله امریکا یا با خطدهی برخی از کشورهای خارجی قلمداد کردند در حالی که وقایع میدانی خلاف این معنا را اثبات می کند. قطعا هیچ دولت خارجی تاثیری در محاکمه یا اجرای حکم اعدام صدام نداشته و دولت قانونی عراق با قدرت و توانمندی خود تصمیم به اجرای این حکم الهی گرفت و این گفته ها یا از باب جهل به واقع یا از باب دشمنی با ملت عراق و بی ارزش کردن تلاشهای مجدانه دولت فعلی آن است. دولت آقای نوری مالکی با اتخاذ این تصمیم شجاعانه و عادلانه قابلیت های فزاینده خود را برای دفاع از مظلومان و احقاق حق ستمدیدگان به منصه ظهور رساند و پیام آشکار دیگری در راستای مبارزه با تروریسم صدامی و تکفیری به همگان و بویژه مراکز حمایت از تروریسم منطقه ای رساند.
امید است که با اجرای این حکم شاهد طی شدن صفحه ای سیاه و تاریک از صفحات تاریخ عراق باشیم و با اعدام صدام و سایر سردمداران رژیم بعثی عراق صفحات روشن و گرانسنگ جدیدی را در کتاب پیچیده و بغرنج تاریخ این کشور مشاهده نماییم.


سیدمحسن حکیم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها