جام جم آنلاین : کوفی عنان ، دبیر کل سازمان ملل متحدکه به زدی این مقام را ترک می کند، ناکامی در جلوگیری از اشغال عراق توسط آمریکا را ضعیف ترین عملکرد خود دردوران تصدی دبیر کلی سازمان ملل متحد توصیف کرد.
کد خبر: ۱۲۰۰۳۳

به گزارش شبکه بی بی سی ، کوفی عنان در دو دوره مدت10سال دبیرکل سازمان ملل متحد بود. او به زودی جای خود را به بان کی مون دبیرکل جدید سازمان ملل متحد خواهد داد که قبلا وزیر خارجه کره جنوبی بوده است.
کوفی عنان در آخرین کنفرانس خبری اش، از عملکرد ش در مقام دبیرکلی سازمان ملل متحد دفاع کرد.

نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل متحد پیشتر ازسهم چشمگیرکوفی عنان در استقرار صلح و امنیت بین المللی در سال های دبیرکلی اش قدردانی کرده اند.
کوفی عنان اخیرا9 به خاطر اظهاراتش در مورد وضعیت در عراق خبرساز شده است.
او از وخامت اوضاع و جنگ داخلی درعراق صحبت کرده و در مصاحبه ای با شبکه بی بی سی گفته بود به آن گروه ازعراقی هایی که می گویند شرایط کشورشان از آنچه در زمان صدام حسین بود بدتر شده است ، حق می دهم.
کوفی عنان روز سه شنبه 19 دسامبر در آخرینگفتگوی رسمی خود با خبرنگاران به عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد، همچنین خواستار پایان درگیری ها در دارفور سودان شد.
عنان تاکید کرد ، اگر نیروهای سازمان ملل، بر اساس برنامه به سودان فرستاده شوند نقش آنها حمایت از مردم دارفور و کمک به برقراری آتش بس خواهد بود.
دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد نقش نیروهای این سازمان در دارفور گفت: سربازان سازمان ملل متحد وارد دارفور نخواهند شد تا رهبران سودانی را بازداشت کنند، وظیفه آنها، کمک به ایجاد محیطی امن در دارفور است تا به ما امکان دهد از آوارگان حمایت کنیم ، به فراینده سیاسی سرعت دهیم و آتش بس را قاطعانه تر اجرا کنیم.
کوفی عنان که در سال 1938 در غنا متولد شده در سال 2001 به طور مشترک با سازمان ملل متحد برنده جایزه صلح نوبل شد.
هفته گذشته، در روزپنجشنبه 14 دسامبر بان کی مون در مراسمی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک به عنوان هشتمین دبیرکل سازمان ملل متحد سوگند یاد کرد.
بان کی مون از اول ژانویه سال 2007 میلادی رسما9 کار خود را به عنوان جانشین کوفی عنان آغاز می کند.
او در ماه اکتبر به عنوان جانشین کوفی عنان، دبیرکل فعلی سازمان ملل متحد، انتخاب شد. از سی و پنج سال پیش به این سو بان کی مون اولین مقام آسیایی تبار است که به مقام دبیرکلی سازمان ملل متحد می رسد.
بان کی مون، 62 ساله، دومین آسیایی تبار است که دبیرکلی سازمان ملل متحد را به عهده می گیرد. او تانت اهل برمه نخستین دبیر آسیایی سازمان ملل متحد بود که در فاصله سال های 1961 تا 1971 آن مقام را به عهده داشت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها