هر چند ادامه تحصیل دانشجویان در سایر مناطق کشور (به جز منطقه بومی) می تواند در شرایط مطلوب به دلیل تعامل فرهنگی و آشنایی با سایر خرده فرهنگ ها، اثرات مطلوبی در ارتقای بینش فرهنگی - اجتماعی دانشجویان داشته باشد
کد خبر: ۸۳۹۸۵
، اما به دلیل مشکلات موجود و شرایط نامطلوب خوابگاه ها و کلا مساله سکونت دانشجویان ، اثرات منفی آن به مراتب بیش از نتایج مثبت است.
مشکلاتی که به علت عدم توازن درامکانات رفاهی و خوابگاهی دانشگاه ها به دانشجویان تحمیل می شود بویژه برای دانشجویان دختر که حساسیت عاطفی بیشتری دارند، موجب صدمات عاطفی - روانی بر آنها و درنتیجه ضعف های جسمی و آموزشی می شود.
لذا تا زمانی که شرایط مناسب زندگی برای دانشجویان غیربومی فراهم نشود بهتر است تمهیداتی اندیشیده شود که دانشجویان و بویژه دختران حتی الامکان در نزدیکترین دانشگاه به محل والدین خود تحصیل کنند.
بدیهی است راهکارهای اجرایی باید با بررسی همه جوانب و کارشناسی دقیق تدوین شود. به عنوان مثال عدالت آموزشی یکی از مواردی است که ممکن است مورد خدشه قرار بگیرد. باوجود همه تلاش هایی که شده است هنوز سطح علمی و امکانات آموزشی و پژوهشی در دانشگاه های ما متفاوت است و این یکی از دلایلی است که دانشجویان تمایل دارند در دانشگاه های شهرهای بزرگتر تحصیل کنند.
اگر راهکارها طوری تدوین شود که دانشجویان با مرتبه های علمی بالاتر را ناچار کند در دانشگاه های شهرهای کوچک تر به دلیل نزدیکی به محل سکونت خود تحصیل کنند عادلانه نیست.
یکی دیگر از دلایل مهاجرت دانشجویان به دانشگاه های شهرهای دیگر، عدم آشنایی داوطلبان و خانواده ها به مشکلات و تنگناهای تحصیل و زندگی در آن دانشگاه هاست.
بعضی از خانواده ها صرفا ابعاد مثبت تحصیل در آن دانشگاه را مدنظر قرار می دهند و از مشکلات آن بی اطلاعند. به دلایلی که برای من روشن نیست ما مشکلات و فشارهای رفاهی را که دائما به دانشجویان وارد می شود پرده پوشی می کنیم و یا لااقل آن طور که باید شفاف نمی کنیم و این امر موجب اشتباه در تصمیم گیری داوطلبان می شود.
در هر حال ، جای امیدواری است که مدتی است مسوولان وزارت علوم و سازمان سنجش به این فکر افتاده اند که با تمهیداتی داوطلبان را به سمت پذیرش در دانشگاه های نزدیک به محل سکونت خود هدایت کنند و طبق آمار اعلام شده در سال گذشته متوسط پذیرش بومی به 70درصد رسیده است. چند پیشنهاد در این مورد ارائه می شود.
1-سازمان سنجش عواملی را تعیین کند که شانس قبولی داوطلبان در دانشگاه نزدیک تر بالا رود و اطلاع رسانی کافی صورت گیرد تا در آینده پذیرش بومی افزایش یابد که ظاهرا این موضوع در دستور کار قرار دارد.
2-به هر حال می شود و لازم است پذیرش غیربومی را کاهش داد ولی تاحدی این امر اجتناب ناپذیر و حتی ضروری است، زیرا همه رشته ها در همه دانشگاه ها دایر نیست، همه دانشگاه ها هم سطح نیستند، در همه شهرها دانشگاه نیست و داوطلبان بویژه در مناطق محروم ناچارند مهاجرت کنند که این امر در دوره های تحصیلات تکمیلی بیشتر مصداق دارد.
لذا دولت باید به دلیل اهمیت دانش و ارتقای علمی، در حد نیاز به احداث و تعمیر خوابگاه های دانشجویی و امکانات فوق برنامه و ورزشی توجه ویژه کند و شرایطی فراهم شود که دانشجویان بتوانند با فراغ بال به آموزش و تحقیق بپردازند.
و اما در خصوص نقل و انتقال دانشجویان در سال جاری که بیشتر مورد بحث روز است ، در اول سال تحصیلی مدیریت جدید وزارتخانه تصمیم گرفته که برای همین امسال نیز فکری بشود.
در این رابطه جلساتی برگزار شده ، آیین نامه ای تدوین و برای اجرا به دانشگاه ها ابلاغ شد. بر این طرح مانند هر طرح دیگر نقاط قوت و ضعفی مترتب است. بعضی ها اشاره می کنند که این طرح به عدالت آموزشی لطمه می زند و در سالهای آینده ممکن است از آن سوئاستفاده شود.
در پاسخ به این موضوع باید توجه داشت که این آیین نامه فقط مربوط به امسال است و در سالهای بعد با توجه به بحثهای قبلی باید داوطلبان از قبل پیش بینی درست بکنند و قرار نیست هرساله این موضوع تکرار شود.
فقط امسال چون بعد از انتخاب رشته مطرح شده بود، به صورت خاص عمل شد.

دکتر محمدعلی برخورداری
رئیس دانشگاه تربیت معلم تهران
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها