هاشمی رفسنجانی: غربی ها با قاطبه ملت ایران مواجهند

حجتالاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران از حضور آگاهانه مردم در سراسر ایران در راهپیمایی روز قدس تشکر کرد و در عین حال نامگذاری این روز را ابتکار و هدیهی امام راحل برشمرد.
کد خبر: ۷۸۷۰۵

به گزارش ایسنا ، وی با بیان اینکه با توجه به شرایط ویژه منطقه ما و وضعیت فلسطین در مراکز جهانی باید امسال از لحاظ عقلانی و تحلیلی بیشتر به مساله فلسطین بپردازیم، ادامه داد: مساله فلسطین و اسرائیل امروز یکی از مهمترین مسائل جهان و منطقه ارزیابی میشود و باید این مساله را اساسیترین مسائل جامعهی اسلامی، منطقه و تا حدودی جامعهی جهانی به حساب آورد.
خطیب نمازجمعه این هفته تهران ، با بیان اینکه فلسطین در یک قرن اخیر در کانون حوادث دنیا بوده است ، ادامه داد: شاید هیچ مسالهای به اندازهی فلسطین در طول یک صد سال اخیر به طور مداوم و پیوسته در محور مسائل سیاسی منطقه و جهان نباشد.
هاشمی رفسنجانی، مردم فلسطین را مظلومترین مردم کشورهای جهان معرفی کرد و افزود: ملت فلسطین بیش از یک قرن است که گرفتار مصیبت عظمای استکبار و صهیونیسم شده است.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به تشکیل دولت غاصب اسرائیل با ترکیبی از جمعیتهای مختلف نژادی از سراسر دنیا، خاطر نشان کرد: این یک توطئهی استعماری برای منطقه خاورمیانه و کشورهای عربی و منطقه انرژیخیز دنیا و همچنین برای پیشگیری البته از نظر خودشان از نهضت اسلامی که از دو قرن پیش همیشه استکبار نگران این نهضت بوده، است.
وی با اشاره به آنچه استفاده ابزاری غربیها از جامعه ملل برای اجرای توطئههای شوم خود مینامید، گفت: آنها دلایل خود را به تصویب جامعهی ملل و پس از آن سازمان ملل رساندند و اولین قدمی که برداشتند این بود که مطرح کردند باید سرپرستی و قیومیت کشورهایی را که در دوران جنگ توسط بخشهای مختلف درگیر در جنگ اشغال شدند، به قیم سپرد لذا قانونی در سازمان ملل به جامعهی ملل گذراندند که بر اساس آن کشورهای فاتح در بخشی از متصرفات خود حق سرپرستی پیدا کردند.
خطیب نمازجمعه این هفته تهران، این مساله را یکی از حلقههای شوم سوءاستفاده از سازمان ملل و جامعه ملل عنوان کرد و گفت: بر اساس این قانون سرپرستی فلسطین را در این زمان به انگلیس سپردند و در همان زمان بود که هیاتی را برای نظرخواهی از مردم شامات فرستادند اما مردم آنجا با قاطعیت این سرپرستی را رد کردند و این در حالی بود که آنها به رای مردم اعتنا نکردند و این سرپرستی را به انگلیس واگذار کردند و از همان زمان بود که مبارزات و کشتارها آغاز شد.
هاشمی رفسنجانی استفاده از شرایط یهودیان دنیا را در آن مقطع مورد توجه قرار داد و گفت: در جنگ جهانی یهودیها مشکلات زیادی پیدا کردند و در واقع موی دماغ قدرتها شده بودند لذا در همان مقاطع بود که از قدرت حزب صهیونیست و از جریان دیگری که مسیحی - صهیونیسم نام دارد استفاده فراوانی شد.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه موج مهاجرت نیز زمینهی تاریخی دارد، ادامه داد: در آن زمان هم در اردوگاه شرق و هم در منطقه خاورمیانه از ابزار آواره کردن و جابجا کردن جمعیت مناطق به وسعت استفاده میشد و در همان زمان بود که برنامهی آوردن همه یهودیها از سراسر دنیا به منطقه فلسطین مطرح بود.
خطیب نمازجمعه این هفته تهران، با بیان اینکه آمریکا امروز نیز میخواهد اسرائیل را پایگاه چند منظوره استبدادی خود بکند، اضافه کرد: این کشور میخواهد هم مشرف به منابع انرژی باشد و هم مانع یکپارچگی دنیای اسلام و جغرافیای سیاسی شود و هم برای هر کشوری تهدید به شمار آید.
هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه این کشور در شرایط حاضر ادبیات و شکل کار خود را عوض کرده است، گفت: در مقایسه تعبیرات سی سال پیش آمریکا تا به امروز این تغییر موضع کاملا مشخص است و این کشور به مقتضای کشش روحی مردم ادبیات خود را هماهنگ میکند اما این در حالی است که با همه این تفاسیر امروز غربیها دچار مشکلات فراوانی هستند.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مقاومت طولانی، خستگیناپذیر و اعجابانگیز مردم فلسطین را با وجود مشکلات مذکور مورد توجه قرار داد و گفت: بجاست که روحیهی فلسطینیها امروز بیشتر مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.
فلسطینیها در بدترین شرایط بهترین مبارزه را انجام دادهاند. حقیقتا تاریخ بشریت باید مجاهدت و مبارزات فلسطینیها را مورد توجه و احترام قرار دهد.
وی ادامه داد: امروز برخی ضمن ابراز یاس و تاکید بر قدرت عظیم غرب بر این اعتقادند که فلسطین نمیتواند به حقش برسد اما قطعا جامعهشناسان حاذق و انسانهایی که به قدرت خدا و قدرت بشری متکی هستند میدانند که اگر فلسطینیها با برنامه و مدیریت و رهبری درست پیش روند قطعا آیندهی خوبی در انتظار مردم فلسطین است.
خطیب نمازجمعه این هفته تهران، با اعتقاد به اینکه روند تاریخی ربع قرن اخیر نشان میدهد که اسرائیل قوس نزولیاش آغاز شده است ، گفت: خطاب به غربیها به ویژه آمریکا میگویم پروندهی خود را در پیشگاه خدا و مردم سنگینتر نکنید و جنایات و ظلم خود را در این حد به پیش نبرید.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تاکید بر اینکه آغاز قوس نزولی اسرائیل به پیروزی اسلام میانجامد، در عین حال انقلاب اسلامی را نقطه عطف نزول مذکور عنوان کرد و افزود: انقلاب اسلامی نقطه تحولی در تاریخ است و اگر درست عمل میشد و دشمنان حربههای جدیدی به کار نمیگرفتند موج انقلاب قابل تکرار بود لذا اولین نقطه آغاز افول اسرائیل اینجاست که کشور ما جایی است که آمریکا و اسرائیل از آن (به عنوان) جزیره آرامش در اقیانوس متلاطم خاورمیانه نام برده بودند.
هاشمی رفسنجانی با بررسی گامهای افول اسرائیل، اضافه کرد: امروز شعار از نیل تا فرات اسرائیل به طور جدی کمرنگ شده و گویی خود آنها به این مساله واقفند.
اگر فرض کنیم حضور آمریکا در عراق برای تحقق این شعار بوده است امروز میتوان گفت آن هم به شکستی بیش منجر نشد.
خطیب نمازجمعه این هفته تهران در ادامه با اشاره آنچه آن را فرار مفتضحانه اسرائیل از لبنان در سال گذشته مینامید، گفت: این مساله عقبنشینی نبود بلکه فرار اجباری بود که اسرائیل را مجبور کرد برای اولینبار چنین گام سختی را به عقب بگذارد.
وی ادامه داد: بحث دیگر دیوار حائل است کسی که با شعار از نیل تا فرات کارش را آغاز میکند باید همه دیوارهای سر راه خود را خراب کند تا راه را برای رسیدن به فرات آماده کند لذا این سوال مطرح است که چطور میشود در آن مسیر بود و دور خود را دیوار کشید. آن هم دیواری که به ظاهر برای امنیت بوده و در عمل ضدامنیتی بیش نبوده است.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان این که همه این مسائل برای ملت فلسطین انگیزهای برای مقاومت و مجاهدت است، خاطر نشان کرد: جدیدا نیز طرحی برای تشکیل دیوار دیگری در مرز فلسطین و اردن مطرح شده است و ظاهرا به این دلیل است که اسرائیلیها میدانند مبارزات در آن سطح جوابگو نیست.
هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه انسجام یهودیان در داخل فلسطین بسیار ضعیف شده است، گفت: همچنین حفاظت از شارون در اسرائیل در این مقطع بیسابقه است و البته اختلاف و تبعیض نژادی به صورت اعلاء به چشم میخورد.
خطیب نمازجمعه این هفته تهران، با اشاره به آنچه مهاجرت معکوس از اسرائیل مینامید، گفت: تا چند سال گذشته صف مهاجرت داوطلبان به اسرائیل بسیار طولانی بود اما امروز این صف کوتاه شده و به جای آن صف فرار از اسرائیل دراز شده است. قطعا اگر ممانعت به عمل نیاید حرکت منفی آماری در جمعیت اسرائیل پیدا خواهد شد.
وی با بیان اینکه اکثریت مردم اروپا امروز با جریان ظالمانه اسرائیل موافق نیستند ، ادامه داد: افکار اکثریت مردم آزادیخواه اروپا این تبعیض نژادیها را نمیپذیرد. تضادی که بین شعارها و عمل غربیها به ویژه آمریکا وجود دارد به شدت مشهود است.
آنها از یکسو برای مبارزه با برخی دولتها شعار دموکراسی و حقوق بشر سر میدهند اما چون این شعارشان صادق نیست افکار عمومی نسبت به آنها بدبین است.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه امروز همهی دنیا کور و کر نیست ، گفت: غربیها امروز فکر میکنند با فشار بر لبنان و سوریه میتوانند مسالهی فلسطین و جولان را حل شده قلمداد کنند اما نمیدانند این راه جواب نمیگیرد.
خطیب نمازجمعه این هفته تهران، ادامه داد: راهی که آنها میروند در نهایتش کوچه بنبست است اما آنها تابلوهای عبور ممنوع را اول کوچه نمیبینند.
وی با بیان اینکه ما با یهود مشکلی نداریم و یهود برای ما یک دین مقدس است، گفت: صهیونیسم مشکل اصلی است که آن هم بخشی از جامعه یهود است. پیشنهاد ما این است که با طرح درستی یک رفراندوم برقرار کنند و انتخاباتی انجام دهند تا در یک فضای مسالمتآمیز زندگی کنند و هر کس که رای آورد حاکمیت را در دست گیرد که البته ما مطمئنیم فلسطین رای بیشتری خواهد داشت و البته باید بدانند که این مساله به نفع آنها هم هست.
خطیب نمازجمعه این هفته تهران، با بیان اینکه البته بسیار بعید است که این هشدار ما به گوش آنها فرو رود، گفت: طرح این نوع مسائل در تاریخ ثابت میکند جمهوری اسلامی دلسوزانه به فکر علاج مساله فلسطین بوده است و ما امیدواریم هوشیارانه و آگاهانه مشکل ملت فلسطین حل شود.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خطبه دوم نماز تصویب آییننامه اجرایی نظارت مجمع بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام را بر خلاف آنچه بعضا عنوان میشود، به مفهوم دخالت فیزیکی مجمع در امور اجرایی دستگاهها ندانست.
حجتالاسلاموالمسلمین هاشمی رفسنجانی با اشاره به برداشتهایی که از نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بر سیاستهای کلی نظام ارائه میشود ، برخی از این برداشتها را نادرست دانست و گفت: آنها که در این زمینه میگویند و مینویسند نیز میدانند که آن طور که آنها منتقل میکنند ، نیست.
وی افزود: قانون اساسی در اصل 110 یکی از وظایف و اختیارات رهبری را تصویب سیاستهای کلی نظام برشمرده که این میتواند بعد از تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد.
وی با بیان اینکه تا به حال مجمع تشخیص مصلحت مقداری از این سیاستها را نوشته و مقام معظم رهبری نیز ابلاغ کردهاند، ادامه داد: همچنین مقداری از این سیاستها نزد مقام معظم رهبری است که هنوز ابلاغ نشده و تعدادی از آنها نیز در مجمع تشخیص مصلحت است که باید بنویسیم.
کار سنگینی است که گاهی برای نوشتن یک سطر از آن ، در خود مجمع ساعتها بحث میشود و این غیر از بررسیهایی است که در کمیسیونها انجام میشود.
خطیب این هفته نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه نظارت بر اجرای این سیاستها از حقوق و وظایف قانونی رهبری است، افزود: در ذیل اصل 110 بند دیگری است که رهبری میتواند مقداری از وظایفش را به نهاد دیگری واگذار کند که ایشان نیز با مطالعه همهجانبه مجمع را تشخیص دادند، زیرا مجمع در یک مرحله این سیاستها را به تصویب میرساند و علاوه بر آن مجموعه افراد باتجربه نظام را در بر میگیرد.
هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه مقام معظم رهبری 7، 8 سال قبل وظیفه نظارت را به مجمع واگذار کردند، گفت: در آن زمان سیاستهای کلی نداشتیم لذا در اجرا خیلی کار نداشتیم، فقط در برنامههایی که به مجلس میآمد نمایندگان مجمع نیز شرکت میکردند و در جاهایی که تشخیص میدهند، تذکر ارائه میکردند که این تذکرات در برخی موارد پذیرفته شده و در برخی موارد نیز پذیرفته نمیشد.
همچنین رهبری به شورا نیز دستور دادند آنجا که موردی مخالف سیاستهاست شورای نگهبان جلوی آن را بگیرد.
وی با بیان اینکه این مساله (نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام) نیازمند آییننامه بود ، گفت: اواخر دولت آقای خاتمی این آییننامه نوشته شد که منتشر میشود. این آییننامه کوتاه است ، قلمرو نظارت را مشخص کرده ، این طور نیست که در همه امور قوا دخالت میکند.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: مجمع کار اجرایی و دخالت فیزیکی ندارد. ما در دستگاهها اصلا وارد نمیشویم ، آنها موظفند سالی یک بار از طرف عالیترین مقامشان گزارش تحقق برنامهی مجموعهی متبوعشان را ارائه کرده، ما بررسی میکنیم و در این تعامل و رفت و برگشتها، سیاست اجرا میشود.
وی با بدیل خواندن این شیوه، آن را روشی دانست که در نظام جمهوری اسلامی که رهبری آن با ولایت فقیه است، بوجود آمده و گفت: آنها که فکر میکنند با این آییننامه مجمع تشخیص مصلحت نظام در امور همه دستگاهها دخالت میکند، اشتباهشان را اصلاح کنند.
وی همچنین با اعلام این که اولین جلسه کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شده، اظهار داشت: در این زمینه بیانیهای را آماده کردهایم که فردا منتشر میشود. همچنین مصاحبههایی انجام خواهد شد که ذهن مردم نسبت به این مساله را روشن خواهد کرد.
هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از خطبه دوم نماز جمعه تهران با تبریک تصویب قانون اساسی عراق به مردم این کشور که بعد از تشکیل مجلس انجام شده، گفت: این را نشان بلوغ مردم و مدیریت حوزهی علمیه نجف و نقش علمایی چون آیتالله سیستانی میدانیم که خوب پیش آمدند و امیدواریم در مراحل بعدی نیز به خوبی کارشان را انجام دهند.
خطیب این هفته نماز جمعه تهران همچنین با تبریک برگزاری موفق انتخابات مجلس افغانستان به زلزلهی پاکستان اشاره کرد و با تسلیت این واقعه به مردم منطقه و بازماندگان این حادثه، عملکرد جمهوری اسلامی خصوصا هلال احمر را در این حادثه خوب و قابل تحسین قلمداد کرد.
وی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش به بحث پرونده هستهیی ایران اشاره کرد و با تاکید بر اینکه غربیها در این موضوع باید سر عقل بیایند ، گفت: به آنها میگوییم که فکر نکنید در ایران با یک باند و حزب مواجهید با قاطبه ملت ایران مواجه هستید و آنها از این حقشان تا آخر حمایت میکنند.
وی افزود: ایران میتواند از این حق دفاع کند و به آن برسد. البته دشمن ابزارهایی نیز در اختیار دارد، اما بدانید با ملت و امت ایثارگری مواجه هستید که در دورانهای مختلف اعم از دفاع مقدس و سازندگی وفاداری خود را نشان دادند و در بحث دانش هستهیی نیز بدون اتکاء به کسی به این دانش رسیدهاند و از آن دفاع میکنند.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: با دانش کسی نمیتواند کاری کند. این دانش هر روز رشد میکند و راه خودش را میرود، لذا غربیها سر عقل بیایند زیرا هر دو طرف متقاعدند نباید به سمت مسائل نظامی رفت.
وی اضافه کرد: معتقدیم باید از حق قانونی خود استفاده کنیم و میکنیم. شما حاشیهی امنی میخواهید که ظالمانه است، نمیتوانید بگویید استفاده نکنند، شاید به سمت دیگری بروند ، اگر این طور عمل کنید خیلی جاها را باید بهم بریزید.
خطیب این هفته نماز جمعه تهران همچنین تاکید کرد: ما در استفاده از حقمان جدی هستیم و شما نیز منصف برخورد کنید و خودتان را به زحمت نیندازید.
هاشمی رفسنجانی همچنین در آغاز خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران شهادت مصطفی خمینی، حسین فهمیده و قاضی طباطبایی را تسلیت گفت و با اشاره به همزمانی این ایام و روز بسیج دانشجویی این روز را گرامی داشت.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آغاز خطبههای نماز جمعه امروز تهران با اشاره به همزمانی این ایام با لیالی قدر و شهادت حضرت علی(ع) از حادثهی شهادت حضرت علی(ع) به عنوان تلخترین حادثهی تاریخ نام برد و گفت: امیدواریم بتوانیم خود را در جمع پیروان حضرت علی(ع) ببینیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها