یکی از دغدغه های اصلی هر جامعه ، آموزش است. از آنجا که آموزش در مدارس ، اساس آموزش خارج از منزل را تشکیل می دهد، از حساسیت بیشتری برخوردار است.
کد خبر: ۴۰۲۹۵

معلمان نیز همیشه تمام تلاش خود را برای موفقیت هر چه بیشتر دانش آموزان انجام می دهند. با این حال همه دانش آموزان موفق نیستند.
تاکنون صحبتهای زیادی درباره مواد درسی و نقاط ضعف و قوت آن شده ، اما آنچه ما در این فرصت به آن توجه داریم ، این است که صرف نظر از پایه تحصیلی و مواد درسی ، نکاتی وجود دارد که با رعایت آن ، محیطهای آموزشی پیشرفت بیشتری می کنند.
البته رعایت این نکات نیز بیشتر به هنر معلمان وابسته است:

ارتباط هر چه بیشتر معلمان و دانش آموزان.
ارتباط زیاد و مداوم معلمان با دانش آموزان در داخل و خارج از کلاس ، انگیزه بیشتری برای پیگیری مباحث ایجاد می کند و موجب می شود دانش آموزان بیشتر به برنامه های خود و آینده شان فکر کنند و احساس تعهد بیشتری نسبت به امور تحصیلی داشته باشند.

افزایش همکاری و فعالیت های گروهی میان دانش آموزان.
روند یادگیری وقتی موفق است که بیشتر شبیه یک کار گروهی باشد، نه یک کار فردی و تنهایی.
اگر این هدف حاصل شود، نه تنها دوران تحصیل راحت تر پشت سر گذاشته می شود، بلکه در آینده نیز برای شغل افراد مهم است ، زیرا توانایی شرکت در فعالیت ها و کارهای گروهی از امتیازات هر فرد به شمار می آید، زیرا تقسیم نظرات و بیان افکار و دیدن واکنش ها و عکس العمل های دیگران ، قدرت درک و تصمیم گیری را بالا می برد.

تشویق دانش آموزان به شرکت بیشتر در مباحث.
باید توجه داشت یادگیری مانند یک ورزش نیست که گروهی بازی کنند و گروهی نیز تماشاگر و ناظر باشند؛ یعنی اگر قرار باشد دانش آموزان صرفا بنشینند و آنچه را معلم می گوید حفظ کنند، بازده خوبی نخواهند داشت.
آنها باید درباره آنچه یاد می گیرند صحبت کنند، بنویسند و در زندگی روزمره از آن استفاده کنند.

برای یادگیری باید وقت گذاشته شود. زمان به علاوه انرژی برابر است با یادگیری. در این باره هیچ جایگزینی برای زمان نمی توان در نظر گرفت و بدیهی است به منظور آموزش بهتر و موثرتر، دانش آموزان نیازمند کمک هستند تا از وقت خود حداکثر استفاده را ببرند.
در نظر گرفتن زمان مناسب و کافی به معنی یادگیری بهتر برای دانش آموزان و تدریس موثرتر برای معلمان است و چنانچه یک موسسه یا مدرسه بتواند برای وقت دانش آموزان ، معلمان و کارکنان خود زمان بندی خوبی داشته باشد، بازده کار همگی بالا می رود.

باید به شخصیت افراد احترام گذاشته شود.
افرادی که به خود و دیگران احترام می گذارند عموما توقع بیشتری از خود دارند و این مساله حائز اهمیت است.
همین که فردی خواستار احترام دیگران باشد، انگیزه لازم را برای خوب بودن و بهتربودن پیدا می کند. بنابراین اگر معلمان و دانش آموزان به یکدیگر احترام بگذارند، هر کدام سعی می کنند کار و مسوولیت خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهند و سعی و تلاش بیشتری در این راه می کنند.

باید پذیرفت استعداد افراد با یکدیگر فرق می کند و راههای یادگیری نیز متنوع است.
راههای زیادی برای یادگیری وجود دارد، برخی دانش آموزان بسیار بااستعدادند و بسرعت یاد می گیرند و برخی دیگر نیاز به کار و تمرین بیشتری دارند، اما پذیرش این مورد بسیار اهمیت دارد.
دانش آموزان نیاز به راههایی برای نشان دادن استعدادهایشان دارند و ممکن است هریک به شیوه ای خاص پاسخ دهند.
پس تنوع در آموزش مطالب نیز می تواند استعدادهای گوناگون را پوشش دهد و هریک باید هر راهی را که برایشان ساده تر است ، در یادگیری انتخاب کنند.
نمی توان انتظار داشت تمام دروس به یک شیوه تدریس شود و میزان یادگیری و موفقیت تمامی دانش آموزان نیز به یک اندازه باشد.

هدف مشترک
پس از رعایت موارد فوق باید توجه داشته باشیم داشتن هدف مشترک که همان پیشرفت و موفقیت است ، نیز نقش قابل ملاحظه ای در این میان دارد، پس باید دانش آموزان و معلمان یک هدف مشترک داشته باشند و این هدف مشترک از جانب مدیران و برنامه ریزان نیز حمایت شود.
بدیهی است این حمایت نیازمند صرف هزینه های مناسب و کافی است. نکته دیگر این که باید سیاست ها و شیوه های مناسبی نیز برای رسیدن به این اهداف مشترک در نظر گرفته شود.
پس از اجرای برنامه ها و فعالیت های تعیین شده نیز باید به طور مکرر و منظم ، وضعیت حاکم مورد ارزیابی قرار بگیرد تا مشخص شود برنامه ها تا چه حد موثر بوده اند و نقاط ضعف و قوتشان کجاست ، تا در صورت لزوم تغییراتی در برخی بخشها داده شود، تا نتیجه بهتری حاصل شود.
امیدواریم هرکدام از ما در هر جایگاهی که هستیم ، سعی کنیم مسوولیت خود را به بهترین نحو انجام دهیم تا جامعه موفق تری داشته باشیم.

مترجم: سحر کمالی نفر
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها