عواملی که با افزایش سن در پایداری قابلیت کنترل ما موثر است ، رابطه تنگاتنگی با مغزمان دارد. برخی این توانایی را از طریق رژیم و تغذیه مناسب و برخی نیز از طریق انتخاب نوع زندگی حفظ می کنند.
کد خبر: ۲۷۵۷۵
همان طور که می دانید مغز نیز همچو دیگر قسمتهای بدن ، قطعات فعال خود را یا مورد بهره برداری قرار داده و یا از دست می دهد. در اینجا قصد داریم چند روش را برای حفظ مغز در شرایطی مطلوب با وجود بروز پیری به شما معرفی کنیم .
1- دریافت ویتامین ب 12 به حد کافی :
کمبود ویتامین ب 12در بدن به عنوان عامل کاهش ادراک شناخته شده است . جذب این ویتامین برای بسیاری از افراد مسن مشکل است ؛ بنابراین اگر بیش از 60سال دارید، شاید بخواهید که مکملهای آن را مصرف کنید. ویتامین ب 6، ویتامین c ، فولت و بتاکاروتن (که کمبود آن احتمال سرطان را بیشتر می کند) همگی در مطلوبیت حافظه نقش مهمی دارند و در سبزیجات ، میوه ها ، حبوبات ، غذاهای دریایی ، گوشت سفید مثل مرغ و مقدار محدودی در گوشت گاو یافت می شود.
2- ورزش منظم و مداوم :
فعالیت جسمی مثل پیاده روی ، باعث می شود اکسیژن به مغز برسد. آزمایش ها نشان داده است که در هفته 3روز ورزش مستمر به کسانی که فعالیت ندارند، کمک می کند تا توان انجام دو کار، در یک زمان را به دست بیاورند. همین طور توان تمرکز آنها را بر دو چیز در یک لحظه افزایش می دهد.
3- انجام بازیهای فکری :
هر اندازه از نظر فکری چابکتر باشید ، به همان اندازه تماس سلولهای مغزی شما پایدارتر خواهد بود. برای خود سرگرمی های تازه ایجاد کنید؛ مثلا کتاب بخوانید به موزه بروید و خود را در جریان اتفاقات تازه قرار دهید. تحقیقات نشان می دهد افرادی که فعالیت های مغزی و فکری بیشتری دارند 4بار کمتر از آنان که فعالیت مغزی آنها محدودتر است ، دچار آلزایمر می شوند. هر اندازه بیشتر به تماشای تلویزیون بنشینید به همان اندازه خطر ابتلائ به آلزایمر را افزایش می دهید.
4- کنترل فشار خون :
آزمایشات نشان داده است کسانی که دچار فشار خون بالا هستند نسبت به افراد با فشار خون طبیعی ، از توان سخنگویی و حافظه کمتری برخوردار هستند.
5- ارتباط خود را با جامعه و فعالیت های اجتماعی قطع نکنید :
بسیاری از افراد به دلیل محدودیت در توان فعالیت جسمی ، افسردگی و غم و اندوه از دست دادن کسی که دوست داشتند ، از جامعه فاصله می گیرند. در حالی که این ارتباطات همچون پل ارتباطی سلولهای عصبی است . سالمندان باید فراموش نکنند که ارتباط خود را با فعالیت های گروهی و اجتماعی به هیچ عنوان قطع نکنند.
6- کاهش استرس :
تحقیقات نشان داده است استرس مزمن باعث می شود که قسمتهایی از مغز که به حافظه مربوط می شود، آسیب ببیند. به منظور کاهش استرس می توان از طریق تنفس عمیق ، بیان احساس و یوگا به نتیجه رسید.
7- خواب کافی :
افراد بالای 65سال اکثرا از مشکل بی خوابی رنج می برند و کسانی که از خواب کافی بی بهره می مانند، قادر نیستند درست فکر کنند. شما می توانید برای رفع این مشکل ، از این راه ساده عمل کنید. هر شب سر ساعتی معین به بستر بروید و توجه داشته باشید از خوردن داروهایی که بی خوابی می آورند امتناع کنید.
8- درمان افسردگی :
احساسات غم انگیز باعث می شود قضاوت فرد نادرست شود و توان یادآوری و قدرت یادگیری چیزهای جدید از بین برود. بیشتر سالمندان از مشکل فراموشی که ناشی از افسردگی است ، می نالند. البته این مشکل هم از طریق دارو و هم از طریق مشاوره روانکاوی درمان پذیر است.
9- بر مصرف دارویی خویش مسلط باشید :
بسیاری از افراد با مصرف داروهای مختلف و تداخل این داروها با یکدیگر، دچار مشکل حافظه می شوند که حتی المقدور باید درباره کاهش داروها با پزشک خود مشاوره کنند.
10- برای کاهش و درمان دردهای خود اقدام کنید:
درد ، خود موجب می شود که فرد در به خاطر آوردن و سپردن مسائل به حافظه با مشکل مواجه شود. سالمندان باید درخصوص دردهای مزمن خود به پزشک مراجعه کنند .از طریق ورزش ، انجام ریلکس ، مدیتیشن و حتی سینما رفتن می توان از این مشکل کاست .

مترجم : فهیمه کاشی زاده
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها