رئیس جمهوری در دیدار وزیر امورخارجه انگلیس ، با انتقاد از موضع اخیر مسوولان این کشور ، ابراز امیدواری کرد
کد خبر: ۲۵۷۸۶
سفیر انگلیس در تهران واقعیت های ایران را درست به مسوولان کشورش منتقل کند تا در ارزیابی ها دچار اشتباه نشوند.
به گزارش اداره اطلاعات و اخبار دفتر رئیس جمهوری ، سیدمحمد خاتمی با مقایسه تظاهرات در ایران با آنچه در انگلیس و برخی کشورها رخ می دهد، گفت : اختلاف نظر در ایران نیز وجود دارد و ما همواره بر حق انتقاد و اعتراض مردم در چارچوب قانون تاکید کرده ایم و با اغتشاش و برهم زدن امنیت مردم و کشور مخالفیم . رئیس جمهور بر برخورد مدبرانه و ارائه راه حل های منطقی برای مواجهه با بحران های موجود تاکید کرد و با تبیین دیدگاه های ایران درباره اوضاع عراق ، تعیین حاکمیت به دست مردم عراق را تنها راه حل برطرف شدن برخی مشکلات کنونی دانست و افزود: کار عراق باید به خود عراقی ها واگذار شود و این پیشنهاد به نفع عراق ، منطقه و جهان است . خاتمی در عین حال تصریح کرد: کشورهای منطقه نیازمند همکاری و مشارکت با یکدیگر برای دستیابی به اهداف و منافع مشترک هستند و امنیت و ثبات آنها به یکدیگر پیوسته است . وی به شکل گرفتن برخی گروههای تروریستی نظیر القاعده برای تامین منافع قدرتها اشاره کرد و گفت : جمهوری اسلامی ایران از ابتدا مخالف و دشمن این گروهها که دیدگاه های افراطی و خطرناک دارند، بوده و هست . خاتمی گفت : ما با اعضای دستگیرشده القاعده به دلیل مخالفت با روشهای تروریستی آنها و سوئ استفاده آنان از فضای باز و مشکل آفرینی برای ایران برخورد می کنیم و معتقدیم همکاری در این زمینه باید دوطرفه و توام با حسن نیت باشد. رئیس جمهور افزود: اگر باید با تروریسم مبارزه شود، با تروریست هایی که بیشترین ضربه را به جمهوری اسلامی و مردم ما زده اند نیز باید برخورد جدی شود. خاتمی در بخش دیگری از سخنانش ، ابراز نگرانی جهان از گسترش سلاحهای کشتارجمعی را به حق خواند و در عین حال خواستار برخورد بدون تبعیض جامعه جهانی با همه کشورهای دارای انرژی هسته ای در منطقه و جهان شد. رئیس جمهور گفت : ایران همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی را می پذیرد، اما این پرسش را مطرح می کند که چرا برخلاف مفاد قانونی سازمان انرژی هسته ای ، اعضای برخوردار هیچ گاه در این زمینه به ایران کمک نکردند. در این دیدار، جک استراو وزیر امورخارجه انگلیس با اشاره به چهارمین سفر خود به ایران و علاقه کشورش به روابط دوجانبه ، وضع کنونی منطقه را حساس توصیف کرد و همکاری با جمهوری اسلامی ایران را در خصوص مسائل مختلف خواستار شد. وی با تاکید بر ضرورت بازسازی عراق و ایجاد امنیت و آرامش در این کشور، نقش ایران را دراین باره درخور توجه دانست و از مذاکراتش با وزیر امورخارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران برای بازسازی سیاسی عراق و ایجاد ثبات در این کشور خبر داد. وی همچنین بر همکاری همه کشورهای جهان در برخورد با تروریسم و مبارزه با گروههای تروریستی در منطقه تاکید کرد. استراو گفت : دولت کشورش و تونی بلر، خواهان روابط خوب با ایران هستند و البته نگرانی هایی درباره حقوق بشر در ایران دارند. استراو از امضای پروتکل های الحاقی سازمان انرژی هسته ای از سوی ایران به عنوان خواست اتحادیه اروپایی یاد کرد و افزود: ما خواستار ادامه همکاری های اقتصادی و تجاری در چارچوب اتحادیه اروپا با ایران هستیم .

دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی با استراو

دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در دیدار با وزیر امور خارجه انگلستان گفت : ایران قصد دارد مبارزه غیرمشروط با تروریسم را آغاز کند. به گزارش ایرنا ، دکتر حسن روحانی افزود: تمام کشورها نسبت به نرمها و مقررات بین المللی در مبارزه با تروریسم متعهدند و قصور نیروهای ائتلاف در مبارزه با گروهک تروریستی منافقین امری محرز است . وی در این دیدار درباره جنجال تکنولوژی هسته ای علیه ایران گفت : تمام کشورها مسوولیت مساوی و برابر در مقابل معاهدات بین المللی از جمله «ان پی تی» دارند. وی با رد هرگونه برنامه دستیابی به سلاحهای هسته ای توسط ایران ، گفت : ایران در جهت شفافیت بیشتر و رفع هر گونه تردید آماده است کشورهای بزرگ صنعتی را در پروژه های غنی سازی خود مشارکت دهد. دبیر شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد که برای گفتگو در زمینه رفع مشکلات تکنیکی ، جمهوری اسلامی ایران بزودی از البرادعی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی برای سفر به ایران دعوت خواهد کرد. جک استراو، وزیر امور خارجه انگلستان نیز در این دیدار گفت : ثبات منطقه ، منفعت مشترک ایران و انگلستان است . استراو از نقش سازنده ایران در بحران عراق قدردانی کرد و مشارکت در بازسازی عراق را از زمینه های همکاری های جدید دو کشور دانست . استراو با طرح ضرورت مبارزه همه جانبه با تروریسم و همکاری های فعال دو کشور، گروهک منافقین را یک گروه تروریستی خواند و ممنوعیت فعالیت های این گروهک را در انگلستان در جهت تعهدات بین المللی لندن تلقی کرد.

در صورت امضاء نکردن پروتکل الحاقی انرژی اتمی
استراو: هیچ گونه اقدام نظامی علیه ایران صورت نمی گیرد

وزیر امورخارجه انگلیس احتمال هرگونه اقدام نظامی علیه ایران را در صورت امضاء نکردن پروتکل الحاقی آژانس بین المللی انرژی اتمی بشدت رد کرد. جک استراو در گفتگوی مستقیم تلفنی از تهران با شبکه چهارم رادیو بی بی سی ، گفت : حتی اگر ایران تقاضای امریکا را مبنی بر بازرسی بیشتر از سایتهای هسته ای خود نپذیرد، اقدام نظامی علیه این کشور انجام نخواهد شد. وی تاکید کرد: مساله ای که درباره عراق و تسلیحات کشتارجمعی رخ داد و به جنگ انگلیس و امریکا با آن کشور منجر شد، هیچ گونه شباهتی به مساله ایران ندارد. استراو گفت : من هیچ گونه تشابهی میان ایران و عراق نمی بینم که بتوان گفت با توسل به آن ما بتوانیم از اقدامات نظامی علیه ایران استفاده کنیم . وزیرخارجه انگلیس در ادامه تصدیق کرد که متوجه است سایر کشورهایی که سلاحهای هسته ای ساخته اند ، مورد حمله قرار نگرفته اند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها