گزارشی از طرح شهردار مدرسه

آن روز مدرسه را به بچه ها سپردند

در بزرگ مدرسه حد فاصل صدای جیغ خودروهای خیابان شلوغ آزادی و صدای شادی بچه های مدرسه راهنمایی قدس است در مدرسه حال و هوای دیگری حکمفرماست حکومت ، حکومت بچه هاست و مدرسه در اختیار آنها دوم اردیبهشت ، روز برگزاری طرح شهردار مدرسه در مدرسه راهنمایی قدس ،منطقه 9 آموزش و پرورش تهران است در این روز خبری از معلم ها نیست ؛ در هر کلاسی که پا می گذاری ، دانش آموزی مشغول تدریس است ؛ حتی مدیر و معاونهای مدرسه هم دانش آموزان هستند شکوه روحانی مدیر امروز این مدرسه ، دانش آموز کلاس سوم راهنمایی است.
کد خبر: ۸۴۹۹

وی همچنان که بر صندلی مدیر مدرسه شان تکیه می زند، می گوید: مدیر مدرسه بودن طعم دلچسبی دارد من شهردار مدرسه بودم و براساس رای بچه ها امروز به عنوان مدیر انتخاب شدم.وی در ادامه صحبتهایش می گوید: آدم وقتی پشت میز مدیر مدرسه اش می نشیند، احساس بزرگی و غرور می کند؛ حس می کند مسوولیت سختی را پذیرفته و باید با توجه به جدیت و اعتماد به نفسی که دارد به بهترین نحواز پس وظایفش برآید.

فتانه مقدم ، دانش آموز کلاس سوم راهنمایی ، معاون مدرسه است او می گوید: طرح شهردار مدرسه به بچه ها یاد می دهد که چگونه مسوولیت پذیر باشند امروز من یاد گرفتم که پذیرش مسوولیت راحت نیست و اگر پذیرفتی ، باید از پس مسائل و مشکلاتش برآیی در نیم ساعت اول ، این طرح برای بچه های مدرسه جانیفتاده بود؛ با وجود این که حدود یک هفته بود که ما را در کنار و همراه معاون مدرسه می دیدند، ولی در لحظات اول کار ما را جدی نگرفتند تا این که جدیت کار را از طرف من و دوستانم دیدند.

در دفتر مدرسه ، خبری از مدیر همیشگی مدرسه نیست صدایش که می کنند نمی دانم از کجا می آید؛ فقط وقتی که از راه می رسد، سیل شادی چشمهایش را بوضوح می توان دید.زهرا رضایی وحید بیست ویک سال سابقه کار در آموزش و پرورش دارد او درباره طرح شهردار مدرسه می گوید: هر چند که این طرح جنبه نمادین دارد؛ ولی اهداف بسیار خوبی را دنبال می کند طرح شهردار مدرسه ، بچه ها را با مسائل سیاسی و اجتماعی آشنا می کند بحث انتخابات ، یک بحث سیاسی است که هر دانش آموزی می توانست نامزد شود روزهای انتخابات جو مدرسه ، جو خاصی بود هر نامزدی درباره اهدافی که داشت برای بچه ها حرف می زد انتخابات آزاد بود، تریبون صبحگاهی ، کلاسها، تابلوهای مدرسه ، همه و همه در اختیار بچه ها بود در آن روزها حدود بیست دانش آموز نامزد شدند عرصه رقابت بچه ها بسیار نزدیک جالب و دیدنی بود.

رضایی در ادامه صحبت هایش می افزاید: خواستیم طرح شهردار مدرسه را از جنبه شعاری و نمادین بودن درآوریم به همین دلیل با توجه به فعالیت ها و همتی که بچه های شهردار مدرسه داشتند طرح خودگردان مدرسه را به اجرا درآوردیم راستش را بخواهید فکر نمی کردم که بچه ها بتوانند به این خوبی مدرسه را کنترل کنند این طرح کمی جسارت لازم داشت تا ما بتوانیم به بچه ها اعتماد کنیم.

مدیر مدرسه راهنمایی قدس درباره اهداف این طرح می گوید: بالاترین هدف این بود که بچه ها باور کنند می توانند مسوولیت بپذیرند و از پس مسوولیت خودبرآیند. شاید باور نکنید که امروز ما با کارهای بچه ها بسیاری از نقاط ضعف و قوتمان را فهمیدیم امروز روز اول هفته مشاغل است در این روز، بیش از پنجاه دانش آموز این مدرسه شغل داشتند و توانستند طعم داشتن مسوولیت را بچشند. بچه ها برای اجرای این طرح چنان ذوق و شوقی داشتند که دیشب تا ساعت 8 فقط مدرسه را تمیز می کردند تمام کار را هم خودشان انجام دادند و هیچ معلمی هم کنارشان نبود بچه ها مدت یک هفته در هر پستی که داشتند آموزش دیدند و در این مدت به طور عملی با پیچ وخم های کاری یک شغل آشنا شدند.

پرستو خسروی کلاس سوم راهنمایی کتابدار امروز مدرسه است او می گوید: امروز عالی بود قبلا تصمیم جدی برای آینده ام نداشتم ، هر چند که به کتابداری علاقه مند بودم ؛ ولی از امروز می خواهم در آینده کتابدار شوم با چنین طرحهایی آدم برای آینده اش انگیزه پیدا می کند راحله سلمانی کلاس دوم راهنمایی است.

او می گوید: امروز خوب بود، اولش خیلی جدی نگرفتیم ؛ ولی بعد که دیدیم تمام نمرات حساب می شوند، فهمیدیم که باید به فکر فردا هم بود!افسانه اسکندری خدمتگزار امروز این مدرسه است. اول قرار بود که مربی تربیتی شوم ، ولی نپذیرفتم ؛ چرا که فکر می کردم از عهده این کار برنیایم ، خدمتگزاری هم کار راحتی نیست امروز متوجه شدم که آنها چقدر زحمت می کشند.

عاطفه محمودی کلاس سوم راهنمایی ، دفتردار است او می گوید: دفترداری شغل خوبی است در طول این مدت با کارهای دفتردار مدرسه بخوبی آشنا شدیم امروز برای همیشه در ذهنمان خواهد ماند؛ چرا که به ما اعتماد کردند و پرونده بچه ها را در اختیارمان گذاشتند امروز فهمیدم که چقدر در مدرسه روی من حساب باز می کنند امروز من امین مدیر مدرسه و رازدار تمام بچه هایی بودم که پرونده هایشان اینجا بود.صدای سوت معلم ورزش از حیاط مدرسه می آید به حیاط که می رسم بچه ها دورم جمع می شوند.

افسانه مداح معلم ورزش است او می گوید: امروز خیلی خوب بود مدرسه مثل روزهای عادی نبود، شور و حال خاصی داشت فقط کاش تمام نشود و ماهی یک بار تکرار شود معصومه قربانی کلاس دوم راهنمایی می گوید: امروز به ما اعتماد کردند و برایمان ارزش قایل شدند، امروز با روزهای دیگر کلی فرق داشت ، امروز ما بودیم که تصمیم می گرفتیم ، نه بزرگترها ما بودیم که کار می کردیم ، نه بزرگترها خلاصه امروز مدرسه فقط برای ما بود.

مرضیه ترابی می گوید: امروز مدرسه را سپرده بودند دست بچه ها و معلم ها رفته بودند مرخصی به نظرم از امروز به بعد بچه ها خیلی بیشتر از قبل قدر معلمهایشان را می دانند؛ چرا که بخوبی با زحمتهای آنها آشنا شدند آن روز زود گذشت خیلی زودتر از روزهایی که معلم سرکلاس درس می داد و دانش آموز فقط باید گوش می کرد آن روز نشاط حاکم بر مدرسه را براحتی در چشم های یکایک بچه ها می شد دید؛ بچه هایی که به آنها اعتماد شده بود؛ بچه هایی که فرصتی داشتند برای محک زدن خود و نشان دادن توانایی هایشان امروز را دانش آموزان این مدرسه هرگز فراموش نخواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها