آخرین مصوبه مجلس درباره اصلاح قانون بودجه سال 1380 ، در نوع خود از مصوبات بی نظیر و منحصر به فرد است و از جنبه های مختلفی قابلیت تامل و کنکاش دارد
کد خبر: ۶۳۴۲
برای توضیح این مصوبه و ادله منحصر به فرد بودن و قابل تامل بودن آن یادآور می شوم که مجلس در روز بیست و هفتم بهمن ماه امسال لایحه دوفوریتی دولت را در خصوص بودجه سال 1380 بررسی و با تغییری اصلاحی ، تصویب کرد. در این مصوبه تقاضای دولت مبنی بر افزایش 6 هزار میلیارد ریال از محل جابه جایی در ارقام بودجه عمومی دولت اعم از اختصاصی ، جاری و عمرانی به منظور پرداخت حقوق و مزایا و پاداش و عیدی کارکنان دولت با تاکید مجلس بر این نکته که ضرورت دارد، این مبلغ منحصرا از اعتبارات جاری )و نه عمرانی ( تامین شود، مورد موافقت قرار گرفت به عبارت دیگر مجلس در یک اقدام اصلاحی و کارگشا، دولت را موظف کرد که اگر به هر دلیلی پرداخت های پرسنلی خود را باید افزایش بدهد، این افزایش را فقط از محل کاهش سایر هزینه های جاری تامین کند و به این ترتیب گامی هرچند کوتاه در جهت تصحیح نسبت بودجه عمرانی به جاری بردارد. هنوز مصوبه مجلس لازم الاجرا نشده بود که مجلس شاهد تقدیم یک طرح دوفوریتی از سوی تعدادی از نمایندگان بود که در مقدمه آن آورده بودند، چون دولت برای پرداخت های آخر سال خود مشکل دارد؛ لذا پیشنهاد می شود که کلمه جاری )که به پیشنهاد یکی از نمایندگان در اصلاحیه27 بهمن ماه سالجاری گنجانیده شده بود( حذف شود تا دولت بتواند منابع مورد نیاز خود را از اعتبارات عمرانی هم تدارک ببیند. متاسفانه به رغم توضیح لازم در خصوص قابل دفاع بودن و اصلاحی بودن مصوبه فوق، طرح دوفوریتی مذکور در جلسه روز پنجشنبه نهم اسفند ماه سالجاری تصویب شد و بدین ترتیب عمر یک اقدام و مصوبه اصلاح گرایانه قبل از آن که موعد اجرای آن فرا برسد، به پایان رسید. در این خصوص، نکته ای بسیار مهم باید مورد توجه قرار گیرد.1 - اگر کسری درآمدهای دولت در بودجه سال 1380 را در نظر بگیریم و بخواهیم صرفا در حدود همان میزان درآمدی که عملا محقق می شود، هزینه کنیم ؛ باید در حدود9900 میلیارد تومان در زمینه اعتبارات جاری خرج کنیم . این رقم قابل تحقق است . بدیهی است چون بعضی از پرداختی ها مثل یارانه کالاهای اساسی و یا یارانه کود شیمیایی و یا بیمه مکمل بازنشستگی و همچنین اعتبارات کشاورزی و مناطق محروم باید صد در صد پرداخت شوند، قاعدتا مبالغ مربوط به این موارد را هم نمی توان صرفه جویی کرد و یا تخصیص کامل نداد؛ لذا مبلغی که بابت هزینه های پرسنلی و غیرپرسنلی پس از کسر این موارد که بالغ بر1500 میلیارد تومان است می ماند؛ مبلغ 8400 میلیارد تومان است . متاسفانه در بودجه سال 1380 مشخص نیست که پرداختی های پرسنلی چقدر است ، لیکن در بودجه سال 1381 مشخص است که یک سوم بودجه عمومی دولت در قسمت جاری ، پرسنلی است که اگر فرض کنیم تا سال هشتاد هم مثل 81 است و صد در صد این یک سوم را هم پرداخت کنیم ، مبلغ 5600 میلیارد تومان هزینه جاری غیرپرسنلی خواهیم داشت . از طرفی ، چون مطابق متن ماده واحده بودجه هرسال ، دولت موظف است در حدود وصولی درآمدها تخصیص و هزینه کند، با فرض هزینه کردن 11 ماهه پرداخت های غیرپرسنلی لااقل برای ماه اسفند، مبلغ یک دوازدهم اعتبارات غیرپرسنلی خود را نباید تخصیص داده باشد که میزان آن 467 میلیارد تومان می شود و دولت می توانست این رقم را در ماه اسفند تخصیص ندهد؛ زیرا نه ضروری و نه لازم بوده است . از سوی دیگر چون در مصوبه 27/11/80 مبلغ 300 میلیارد تومان دیگر هم از محل فروش ارز در نظر گرفته شده بود، کافی بود که با احتساب یکصد میلیارد تومان از مبلغ اخیر برای پروژه های عمرانی استان ها، دولت حداقل 667 میلیارد تومان پول داشته باشد و با آن پول 600 میلیارد تومان حقوق و مزایا و عیدی معلمان و ارتش و سپاه و خانواده شهدا و صندوق های بازنشستگی را بدهد و مشکلی هم نداشته باشد؛ کاری ممکن از طریق مصوبه ای کاملا اصلاحگرایانه و قابل دفاع. متاسفانه این مهم صورت نگرفت و نمایندگان اجازه ندادند دولت برای یکبار هم که شده ، کاهش هزینه های جاری خود را تجربه کند!
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها