چراغهای راهنمایی انعطاف پذیر

عبور و مرور در شهرهای جهان متحول می شود
کد خبر: ۳۲۳۳
با گسترش شهرها و ارتقای سطح صنعت خودروسازی و تمایل مردم به استفاده بیشتر از وسایط نقلیه شخصی ، شهرهای بزرگ دنیا هر روز شاهد افزایش حجم ترافیک در خیابان ها و چهارراه ها هستند.در این میان ، نیاز به یک سیستم منظم و تدوین شده راهنمایی و رانندگی و پیشرفته تر شدن چراغهای راهنمایی و رانندگی بیش از پیش احساس میشود.حال شاید تمایل داشته باشید که تاریخچه این ابزار را در تنظیم ترافیک در جهان بدانید.کالسکه ها و چراغ راهنمایی باز می گردیم به سال 1868 ؛ زمانی که هنوز اتومبیل ها سطح شهرها و خیابان ها را آلوده و شلوغ نکرده بودند و کالسکه ها و گاریها در سطح خیابان ها تردد میکردند.در لندن و در تقاطع خیابانی شلوغ ، یک چراغ راهنما به شکل فانوسی کوچک و متحرک با رنگهای هشدار دهنده قرمز و سبز نصب شد. رنگ قرمز به معنای توقف و سبز به معنای احتیاط تعیین شده بود. این چراغ راهنما با گاز روشننگه داشته می شد و یک اهرم متصل به چراغ بالا و پایین می رفت و رنگش را عوض می کرد. طولی نکشید که این چراغ ساده و ابتدایی در ژانویه سال 1869 منفجر شد و مرد پلیسی را که پدید آورنده آن بود، بشدت مجروح کرد.با ورود اتومبیل ها به شهرها و گسترده تر شدن شهرها و تعریض خیابان ها و تقاطع ها نیاز به یک سیستم پیشرفته تر احساس شد.اولین چراغ راهنمایی الکتریکی که برگرفته از سیستم چراغ ترافیکی قطارها بود، حدود80 سال پیش یعنی در سال 1920 در تقاطع خیابانی در دیترویت امریکا، با دو رنگ هشدار دهنده قرمز و زرد نصب شد؛ ولی بعدها با پیشرفت علم و تلاش کارشناسان طرز ساخت این چراغها نیز پیشرفته تر شد و به سه رنگ ارتقا یافت . به این ترتیب که قرمز در بالا، زرد در وسط و سبز در پایین جای گرفت و بعدها این ترتیب از بالا به سبز، زرد در وسط و قرمز در پایین تغییر یافت.مساله تنظیم چراغ راهنما و مدت زمان کار هر رنگ در تقاطع ها در طول شبانه روز از دیرباز مورد توجه کارشناسان ترافیک بوده است ؛ زیرا تنظیم مدت زمان روشن ماندن هر رنگ به حجم و میزان ترافیک هر منطقه بستگی دارد. در حال حاضر در بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا تنظیم چراغهای راهنمایی به روش رایانه ای و هوشمند انجام می شود و حساسیت این چراغها بستگی به ابزار و شناسه هایی دارد که در کف خیابان ها کار گذاشته شده است ؛ به طوری که این ابزار هوشمند اطلاعات مربوط به میزان ترافیک در خیابان را به رایانه منتقل کرده و رایانه مدت زمان لازم را برای هر مسیر تعیین میکند.در بسیاری از کشورهای اروپایی مثل سوئد بعضی از چراغهای راهنمایی در شب به نور بالای اتومبیل ها حساس است و اگر راننده ای درنیمه شب بخواهد از تقاطعی با چراغ قرمز عبور کند با چند بار نور بالا زدن خود چراغ به طور اتوماتیک رنگ را عوض می کند و در صورت خلوت بودن و کم بودن حجم ترافیک اجازه عبور را به راننده می دهد و دیگر لازم نیست که راننده مدتی منتظر بماند.برخی از رانندگان به دلیل تنظیم نشدن چراغهای راهنمایی بویژه در شب یا ساعت خلوت خیابان ها و بزرگراه ها، سرعتهای بالا دارند و گاه همین سرعتها منجر به تصادفات مرگبار میشود.در کشورهای پیشرفته برحسب فصل ، روز، ماه ، هفته ، ساعت ، منطقه ترافیکی و میزان تراکم ترافیک در خیابان ها و بزرگراه های منتهی به تقاطع های شلوغ ، چراغهای راهنمایی خودکار و هوشمند، به طور منظم ، چراغها را تنظیم می کنند و باعث کم شدن کنترل حجم ترافیک در تقاطعها میشود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها