روایتی شنیدنی از سفر اربعینی جواد موگویی.
کد خبر: ۱۲۳۵۲۱۸
پادکست | سفرنامه صوتی «شاید اربعین» (روز پانزدهم - قسمت دوم)

ذهنم هنوز درگیر شهدای حشدالشعبی است که چرا عراقی‌ها تصاویر کشته‌های خود در سه جنگ با ایران، کویت و آمریکا را در مسیر نصب نکرده‌اند؟!
مگر آنها شهید وطن نیستند؟! چرا فقط عکس شهدای حشدالشعبی بر سر در موکب‌ها هست؟
میرسم به موکبی عراقی. از حاج‌نبی پیرمرد صاحب موکب و اهل بصره سوالم را می‌پرسم. می‌گوید «آنها مظلوم بودند. خونشان هدر رفت. جنگ‌های قبلی جهاد فی‌سبیل‌الله نبود. اما جنگ با داعش به فتوای آیت‌الله سیستانی بود برای دفاع از مقدسات و وطن»
می‌ترسم سوالاتم کدورت ایجاد کند. بسنده می‌کنم و راه پیش می‌گیرم.
مردی میانسالِ با یک پای قطع شده توجهم را جلب میکند.فتح‌الله کلهر از بچه‌های تیپ ۱۰سیدالشهدا که ۲۱سالگی در عملیات والفجر ۸ یک پایش رفته. می‌گوید «خیلی از اینها به اجبار استخبارات و حزب بعث می‌آمدند. خانواده‌هایشان را گرو نگه می‌داشتند. اما برخی‌شان هم نسبت به ایرانی‌ها جهل داشتند‌. خاطرات شهید ابراهیم هادی را بخوان. میرود روی خاکریز به سمت عراقی‌ها اذان می‌گوید. یهو به سمتش تیراندازی می‌شود اما چند دقیقه بعد ۱۸عراقی خود را اسیر می‌کنند! فرمانده‌ اسرا می‌گوید: «به ما گفته بودن شما مجوس و آتش پرستید. به ما گفته بودند ما برای اسلام به ایران حمله می‌کنیم و با ایرانیها می‌جنگیم. باور کنید همه ما شیعه هستیم. اما وقتی می‌دیدیم فرماندهان عراقی مشروب می‌خورند و اهل نماز نیستند خیلی در جنگیدن با شما تردید کردیم. صبح وقتی دیدم رزمنده شما باصدای بلند اذان میگفت، تمام بدنم لرزید. وقتی نام امیرالمومنین را آورد با خودم گفتم: تو با برادران خودت می‌جنگی. نکند مثل ماجرای کربلا...»
.
حاج‌فتح‌الله موکب روبرو را نشان می‌دهد و می‌گوید: «سیدناصح صاحب این موکب است که ۱۰سال در ایران اسیر بوده. در اردوگاه پرندک ولی الان خادمی زوار را می‌کند. راستی امشب میثم مطیعی اینجا بود و الان مهمان خانه سیدناصح است»
.
عراقی‌ها جنگ با ایران، کویت و حتی آمریکا را نه دفاع می‌دانند و نه مقدس. میلی به حرف زدن در باب جنگ با ایران ندارند‌.بنای‌شان برفراموشی‌ست.
وقتی جنگ نه از باب دفاع از وطن باشد و نه از مقدسات، بایدهم مردمش سعی در فراموشی آن داشته باشند‌. هجوم به کشور دیگری چیزی جز خجالت و شرم و جایی برای افتخار به آن ندارد. درست برعکس ما که جنگ ۸ساله را دفاع مقدس می‌نامیم و بر تارک قلبمان نقش بسته و تا سالها به شهدا و بازماندگانش افتخار می‌کنیم. حتی اگر بخواهند به زور شهرداری از سر در کوچه‌های‌مان حذف‌شان کنند!

منبع: جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها