تیم ملی بسکتبال ایران از فردا (شنبه) دیدارهای خود در هجدهمین دوره جام‌جهانی را آغاز می‌کند با این امید که برای نخستین‌بار از مرحله مقدماتی این رقابت‌ها صعود کرده و در نهایت هم صاحب سهمیه المپیک شود.
کد خبر: ۱۲۲۵۷۱۱
بسکتبال ایران به دنبال صعود و سهمیه المپیک

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، بعد از المپیک و مسابقات بسکتبال این بازی ها، «جام جهانی» دومین رویداد مهم بین المللی در بسکتبال به حساب می آید؛ رویدادی که هفت دهه از ورود آن به تقویم سالیانه فیبا (فدراسیون جهانی بسکتبال) می گذرد و حالا هجدهمین دوره آن در آستانه آغاز به کار با حضور بهترین های جهان است.

دوره جدید جام جهانی بسکتبال ویژگی های خاص خود را دارد که آن را از سایر ادوار این رقابت ها متمایز کرده است؛ مهمتر از همه اینکه قرار است بهترین های این دوره مسابقات برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو کسب سهمیه کنند و همین مسئله حساسیت و جذابیت رقابت میان شرکت کنندگان پنج قاره را بیشتر خواهد کرد.

ایران از جمله تیم های حاضر در جام جهانی پیش رو است. به همین دلیل ماراتن جهانی توپ و تور برای بسکتبال ایران هم به اندازه سی و یک تیم دیگر حاضر در این رقابت ها حائز اهمیت است.

هفت دهه رقابت میان آسمان خراش های جهان

فدراسیون جهانی بسکتبال برگزاری رویداد جهانی میان نمایندگان کشورهای عضو خود را از سال ۱۹۵۰ و با عنوان «مسابقات قهرمانی جهان» آغاز کرد.

اولین دوره این رقابت ها به میزبانی آرژانتین و با حضور تنها ۱۰ تیم برگزار شد اما برگزاری دیگر ادوار مسابقات با افزایش تدریجی تیم های شرکت کننده به ۱۲ تیم (یک دوره)، ۱۳ تیم (۵ دوره)، ۱۴ تیم (۲ دوره)، ۱۶ تیم (۴ دوره) و ۲۴ تیم (۴ دوره) همراه بود.

علاوه بر دوره نخست مسابقات بسکتبال قهرمانی جهان، چهار دوره دیگر این رقابت ها هم به میزبانی آمریکای جنوبی و در برزیل (۲ میزبانی)، شیلی و اروگوئه برگزار شد. بعد از آن بود که دیگر قاره ها و کشورها نیز در برگزاری این رویداد معتبر سهمیم شدند.

فیلیپین اولین کشور آسیایی بود که میزبانی مسابقات قهرمانی جهانی را عهده دار شد. این کشور سال ۱۹۷۸ میزبان ۱۴ تیم شرکت کننده در مسابقات بود. ژاپن دیگر کشور آسیایی است که میزبانی مسابقات را در سال ۲۰۰۶ عهده دار شد.

۱۵ دوره ابتدایی مسابقات بسکتبال قهرمانی جهان با همین عنوان و طبق یک دوره منظم چهار سال یکبار برگزار شد اما این رقابت ها از سال ۲۰۱۰ به «جام جهانی» تغییر نام داد.

دیگر اینکه از میان تیم های مختلفِ حاضر در هفده دوره گذشته جام جهانی بسکتبال، در کل ۱۶ تیم صاحب مدال این رقابت ها شده اند. آمریکا با ۱۲ مدال شامل ۵ طلا، ۳ نقره و ۴ برنز پرافتخارترین تیم شرکت کننده در این رقابت ها به حساب می آید. یوگسلاوی دومین تیم پُرمدال از جام های جهانی بسکتبال است که ۵ طلا، ۳ نقره و ۲ برنز این رقابت ها را در اختیار دارد.

جام جهانی بسکتبال ۲۰۱۹؛ متفاوت از همیشه

چینی ها سومین کشور آسیایی هستند که برگزارکننده جام جهانی بسکتبال خواهند بود. آنها رویدادی را میزبانی می کنند که «اولین» های زیادی دارد و همین موضوع آن را متمایز از ادوار گذشته جام های جهانی بسکتبال می کند.

تا پیش از این، فیبا در سال های زوج برگزارکننده بزرگترین رویداد جهانی خود بود. در واقع به غیر از سه دوره (۱۹۵۹ شیلی، ۱۹۶۳ برزیل و ۱۹۶۷ اروگوئه) برگزاری سایر ادوار جام جهانی در سال های زوج انجام شد اما به خاطر همزمانی با جام جهانی فوتبال، تصمیم به تغییر و جابه جایی زمان برگزاری این رقابت ها و انجام آن در سال های فرد گرفته شد.

جام جهانی چین اولین دوره جام جهانی پس از اتخاذ تصمیم جدید است و به همین دلیل این دوره مسابقات با فاصله زمانی پنج ساله نسبت به دوره پیشین برگزار می شود.

دیگر اینکه برای نخستین بار تعداد تیم های حاضر در جام جهانی چین از ۲۴ تیم به ۳۲ افزایش یافته است.

شرکت کنندگان، منتخبان پنج کنفدراسیون قاره ای هستند؛ رقابت های انتخابی برای توزیع سهمیه جهانی به این تیم ها نیز برای نخستین بار با شیوه ای جدید برگزار شد طوری که تیم های مدعیِ کسب سهمیه از جمله ایران طی یک سال درگیر دیدارهای گزینشی بودند که در قالب پنجره های مختلف و به صورت رفت و برگشت برگزار می شد.

از میان ۳۲ تیم حاضر در جام جهانی، دو تیم برتر از هر یک از قاره های آمریکا اروپا و آمریکا همراه با برترین تیم قاره های آفریقا، اقیانوسیه و آسیا - به غیر از ژاپن که میزبان المپیک است - تکلیف هفت سهمیه المپیک ۲۰۲۰ را مشخص می کنند.

ایران در جام جهانی بسکتبال

بسکتبال ایران که به واسطه در اختیار داشتن قهرمانی در سه دوره جام ملت های آسیا (۲۰۰۷، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳) همراه با دو مدال نقره بازی های آسیایی (۲۰۱۴ و ۲۰۱۸) در زمره بهترین های قاره دارد، تاکنون دو دوره حضور در جام جهانی را تجربه کرده است.

اولین حضور بسکتبال ایران در جام جهانی سال ۲۰۱۰ رقم خورد. ترک ها در استانبول برگزارکننده آن دوره جام جهانی بودند.

تیم ملی بسکتبال ایران در گروه B و در رقابت با آمریکا، اسلوونی، برزیل، کرواسی و تونس تنها صاحب یک برد برابر تونس شد و در نهایت با کسب جایگاه نوزدهم در میان ۲۴ تیم شرکت کننده به کار خود پایان داد.

جام جهانی ۲۰۱۴ اسپانیا هم دومین حضور ایران در این میدان معتبر را رقم زد. اسپانیا، مصر، صربستان، برزیل و فرانسه حریفان تیم ملی بسکتبال ایران در گروه A جام جهانی دوره پیشین بودند.

نتیجه رقابت با این تیم ها کسب یک برد برابر مصر، متحمل شدن چهار شکست و قرار گرفتن در رده بیست و یکم مسابقات بود.

امیدها و انگیزه ها برای سومین حضور جهانی

حضور در جام جهانی ۲۰۱۹ چین سومین حضور بسکتبال ایران در ادوار مختلف این رقابت ها به حساب می آید. تیم ملی بسکتبال ایران اسفندماه سال گذشته در پایان دیدارهای خود در ۶ پنجره انتخابی، سهمیه این مسابقات را از آن خود کرد.

بر این اساس تیم ملی ایران از اوخر خردادماه تمرینات آماده سازی خود را برای حضور در این جام جهانی آغاز کرد و با حضور در تورنمنت هایی به میزبانی پرتغال، روسیه، یونان و چین پیگیر روند آماده سازی شد.

صمد نیکخواه بهرامی، حامد حدادی، محمد جمشیدی، محمد حسن زاده، حامد حسین زاده، مایک رستم پور، آرمان زنگنه، آرون گرامی پور، سجاد مشایخی، رسول مظفری، میثم میرزایی و بهنام یخچالی ترکیب دوازده نفره ای هستند که از سوی مهران شاهین طبع سرمربی تیم ملی برای حضور در جام جهانی ۲۰۱۹ معرفی شدند به این امید که با اتکا به توانایی بدنی و آمادگی روحی این نفرات، تیم ملی بتواند برای نخستین بار از مرحله مقدماتی جام جهانی صعود کند و بعد از آن راه کسب سهمیه را با نتیجه گیری طی کند تا برای دومین به المپیک صعود کند.

حریفان بسکتبال ایران در راه المپیک

جام جهانی ۲۰۱۹ بسکتبال از ۹ شهریورماه به میزبانی مشترک هشت شهر در چین آغاز می شود. طبق قرعه کشی انجام شده میان ۳۲ تیم حاضر در این رقابت ها، تیم ملی ایران در گروه سوم با تیم های اسپانیا، پورتوریکو و تونس همگروه است.

اسپانیا تیم دوم رنکینگ جهانی است. این تیم در مسابقات ۲۰۰۶ ژاپن با ایستادن بر روی سکوی قهرمانی، صاحب اولین و تنها مدال خود در ادوار مختلف جام جهانی شد با این حال از مدعیان اصلی در چین است.

پورتوریکو هم تیم ۱۶جهان است و تونس با رنکینگ ۵۱ در مسابقات شرکت می کند. تیم ملی بسکتبال ایران هم در حال حاضر جایگاه ۲۷ جهان را در اختیار دارد.

اولین دیدار؛ مهمترین دیدار

اولین دیدار تیم ملی بسکتبال ایران مقابل پورتوریکو انجام می شود؛ تیمی که در رنکینگ جهانی یازده پله بالاتر از ایران است اما این مسئله دلیلی بر از پیش باخته بودن ایران نیست حتی بسکتبال ایران می تواند نسبت به نتیجه گیری مقابل این تیم امیدوار هم باشد.

قاسم کیانی کارشناس بسکتبال در مورد این دیدار گفت: شاخصه بسکتبال پورتوریکو فیزیک بدنی بازیکنانش است و اینکه آنها تجربه حضور در سطوحی بالا مانند NBA و یورو لیگ را هم دارند. در کل قدرت بسکتبال پورتوریکو از ایران بیشتر است با این حال شرایط دو تیم برای نتیجه گیری از رقابت با یکدیگر ۵۰ به ۵۰ است. تیم ملی ایران در زیر سبد شرایط بهتری نسبت به حریف دارد. اگر ملی پوشان ما بتوانند در دفاع، حریف را کنترل کنند قطعا در حمله موفق خواهند بود و می توانند نتیجه بگیرند.

این کارشناس بسکتبال تاکید کرد که این دیدار، مهمترین دیدار تیم ملی به حساب می آید چراکه چگونگی عملکرد ملی پوشان و نتیجه گیری آنها روی دو دیدار دیگر شان تاثیر می گذارد.

برنامه دیدارهای تیم ملی بسکتبال ایران

شنبه ۹ شهریورماه
* ایران - پورتوریکو (ساعت ۱۳)

دوشنبه ۱۰ شهریورماه
* ایران - تونس (ساعت ۱۳)

چهارشنبه ۱۳ شهریورماه
* ایران - اسپانیا (ساعت ۱۷)

ساعت ها به وقت ایران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها