ایالات متحده آمریکا در تمامی اعصار یکی از قدرتمندترین سرویس های جاسوسی دنیا را در اختیار داشت. این سرویس های جاسوسی به اعماق پیچیده ترین مباحث نفوذ کردند و اطلاعات مختلفی را در زمینه های مختلف در اختیار دولت آمریکا گذاشتند تا از آنها در جهت عملی کردن اهداف جاه طلبانه استفاده شود. اما سرویس های جاسوسی در دوره دونالد ترامپ چه تاثیری داشتند؟ به نظر می رسد این سرویس های جاسوسی با شکست های متعددی در دوره ترامپ روبرو شده اند.
کد خبر: ۱۲۱۷۴۱۵
«جاسوس‌بازی» بی‎ثمر آمریکا مقابل غول عظیم سرویس اطلاعاتی چین و روسیه

به گزارش جام جم آنلاین ، چین و روسیه بزرگ ترین خطر برای قدرت آمریکا در سطح جهان محسوب می شوند. این دو ابرقدرت دنیا هم اکنون در راستای دیگر حرکت می کنند، اتفاقی که در دهه های گذشته کمتر شاهد آن بودیم. چین و روسیه با نفوذ به انتخابات سال 2020 ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا قصد دارند اهداف سیاسی خود را به منظور تضعیف آمریکا به پیش ببرند.

یکی از راه های تضعیف آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری 2020، نفوذ سرویس‎های پیچیده جاسوسی چین و روسیه در جریان انتخابات این کشور و ماه‎های قبل از برگزاری آن است.

سرویس های جاسوسی روسیه و چین هر چه بیشتر قدرتمندتر و با نفوذتر می‌شوند در مقابل جاسوسی ایالات متحده رو به تضعیف می رود. سران گروه های جاسوسی آمریکا هم اکنون هم در ارزیابی های خود در رابطه با کشورهایی مثل کره شمالی، ایران و سوریه دچار اشتباهات فاحشی شده اند و در واقع پروژه های متعددی با شکست روبرو شده است. علاوه بر این شکست های جاسوسی، دولت آمریکا خطرات متعدد و قریب الوقوعی را از سوی سرویس های جاسوسی چین احساس می کند. در واقع سرویس جاسوسی کشور آمریکا با چالش بی سابقه ای روبرو شده است. این سرویس های جاسوسی چینی در زوایای مختلف مربوط به فناوری و تجاری نفوذ کرده اند و قصد دارند در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز مداخله‎گری کنند.

در حالی که چین و روسیه به متحدان قدرتمندتری نسبت به گذشته برای یکدیگر تبدیل می شوند آمریکا یکی پس از دیگری به شکل محسوس و نامحسوس متحدان خود را از دست می دهد و در روندهای سیاسی، تجاری، اقتصادی با ضعف روبرو شده است. یکی از مهم ترین مسائل به ضعف سرویس های جاسوسی آمریکا در دوران ترامپ برمی گردد که در برابر مسئله جاسوسی از سوی چین و روسیه به صورت جدی مشکل دارند. اما مدیران سازمان سیا، FBI، آژانس امنیت ملی و سایر سازمان های اطلاعاتی به این ضعف اعتراف نمی کنند و بر آن صحه نمی گذارند.

بر اساس گزارش های مختلف سرویس های اطلاعاتی آمریکا، چندین مورد از جاسوسی در دستگاه های اقتصادی، نظامی و اطلاعاتی دولت آمریکا اخیرا ثبت شده است. در واقع تلاش های سازمان یافته چین برای جمع آوری اطلاعات پراکنده در رابطه با موضوعات مختلف به اوج رسیده است.

چین، روسیه، ایران و کره شمالی به طرز فزاینده ای از عملیات های سایبری جهت تهدید ذهنیت و مکانیسم های آمریکایی در جهات مختلفی استفاده می کنند. این عملیات های سایبری اطلاعات ارزشمندی را از می رباید و حتی روی ذهن شهروندان تاثیر می گذارد. اطلاعات زیرساخت های حیاتی آمریکا نیز با نفوذ جاسوسان چینی روبرو شده است.

به هر حال واضح است که ارتباط بین پکن و مسکو پررنگ تر از هر زمانی در تمامی دهه های اخیر به نظر می رسد و این ارتباط پررنگ تر نتایج مختلفی دارد از جمله قدرتمند شدن سرویس های جاسوسی در تقابل با جاسوسان آمریکایی.

مقامات اطلاعات آمریکایی می گویند انتخابات کنگره ای 2018 آمریکا را از جاسوسان مصون داشتند اما بر طبق پیش بینی ها این تلاش های جاسوسی قطعا به شکل بسیار پررنگی در جریان انتخابات ریاست جمهوری 2020 نمایان خواهد شد.

دن کوتس سیاستمدار و دیپلمات سابق آمریکایی در اینباره می گوید:‌ »دشمنان ایالات متحده از از اعمال نفوذ آنلاین در انتخابات ریاست جمهوری استفاده می‎کنند تا نهادی دموکراتیک را تضعیف کنند، اتحاد را از بین ببرند و نتایج دلخواه خود را شکل می دهند. »

ارزیابی سران اطلاعاتی آمریکا حاکی از این است که برخی از ادعاهای ترامپ از جمله در مورد تهدید روسیه به عدم دخالت در انتخابات ایالات متحده و نهادهای دموکراتیک، تهدید دولت اسلامی در سوریه و تعهد کره شمالی به انحلال هسته ای شکست خورده است. همچنین به نظر می رسد برنامه های جاسوسی آمریکا در سوریه در رابطه با نفوذ در رابطه با نوع سلاح های سوری با شکست مواجه شده است.

اکنون سناتورهای آمریکایی از افزایش جاسوسی دشمنان ایالات متحده بسیار نگران هستند.

سناتور انگوس کینگ نیز می گوید:‌«افزایش همکاری بین روسیه و چین ، چالش بسیار بزرگی در برابر چشمان دولت آمریکاست.»

واقعیت این است که چین اکنون بزرگ ترین دغدغه سازمان ضدجاسوسی آمریکا به شمار می رود.

تهدید چینی ها و سرویس های اطلاعاتی آنها در رابطه با شیوه های کسب و کار و اقتصاد جهانی آمریکا نیز به شدت دردسرساز است. نفوذ رو به رشد سرویس های اطلاعاتی چین اکنون بزرگ ترین چالش است.

کریستوفر ورا، مدیر کل FBI، گفت: «تهدید ضدجنگ چینی عمیق تر، متنوع تر، پیچیده ترو جامع تر است. این مشکل در رابطه با هر مسئله ای که می توانم به آن فکر کنم یک تهدید متقابل است.»

نگرانی در رابطه با سرویس های جاسوسی چین به قدری گسترده شده که مقامات اطلاعاتی به تمامی ایالات متحده سفر کرده و با مدیران شرکت های بزرگ در رابطه با تهدیدات جاسوسی و اطلاعاتی به گفت و گو نشسته اند.

واقعیت این است که اکنون بسیاری از اطلاعات ارزشمند و حیاتی شرکت های مختلف از سوی سرویس های اطلاعاتی چینی به یغما می رود.

از سویی دیگر بر اساس تحقیقات گوناگون، تلاش های رسانه های اجتماعی روسیه بر روی تشدید تنش های اجتماعی و نژادی، تضعیف اعتماد به مقامات آمریکایی و انتقاد از سیاستمداران در بین مردم آمریکاست.

سناتور مارک وارنر نیز گفته که روسیه با سرویس های اطلاعاتی در فرآیندهای دموکراتیک آمریکا تاثیرگذار است. البته روسیه هرگونه تلاش اطلاعاتی در راستای نفوذ به انتخابات 2020 آمریکا را تکذیب می کند.

اکنون یکی از سخت ترین کارها برای دولت آمریکا عبور از چالش بسیار بزرگی به نام شکست در پروژه های اطلاعاتی در برابر قدرت رو به افزون اطلاعاتی چین و و روسیه است.

منبع: reuters

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها