سفیر سابق فرانسه در سازمان ملل و آمریکا:

ایران به دنبال ساخت بمب اتم نیست

سفیر سابق فرانسه در آمریکا و سازمان ملل با انتشار گزارشی خطاب به واشنگتن و کشورهای اروپایی اعلام کرد که ایران در پی ساخت سلاح هسته ای نبوده و فقط می خواهد از رفع تحریم ها بهره مند شود.
کد خبر: ۱۲۱۵۰۷۷
ایران به دنبال ساخت بمب اتم نیست

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، «جرارد آرو» سفیر سابق فرانسه در آمریکا و سازمان ملل به همراه «علی واعظ» کارشناس امور بین الملل، با انتشار گزارشی در فارین پالیسی با اشاره به اقدام ایران در افزایش سطح اورانیوم غنی شده خود، خطاب به آمریکا و کشورهای غربی گفته اند که این اقدام ایران به این معنی نیست که تهران فردا یک موشک هسته ای می سازد.

به اعتقاد این دو کارشناس، ایران فقط می خواهد تا از منافع لغو تحریم ها بهره مند باشد.

آرو و واعظ معتقدند که اقدام برجامی ایران از این رو بوده تا به سایر طرف های حاضر در برجام (انگلیس، آلمان، فرانسه، چین و روسیه) این پیام مخابره شود که برجام نیازمند حمایت بیشتر است.

به اعتقاد نویسندگان این گزارش، دولت آمریکا با مجموع اقداماتی که در خصوص برجام انجام داده به نوعی خود را در گوشه رینگ گرفتار کرده و اکنون چاره ای به جز آغاز جنگ ویا کوتاه آمدن از وارد کردن فشارهای حداکثری بر تهران ندارد. جای تعجب نخواهد بود اگر ایران در واکنش به اقدامات آمریکا سطح فعالیت هسته ای خود را افزایش داده و یا حضور منطقه ای خود را تقویت کند.

به اعتقاد این دو کارشناس، آنچه بیش از جنگ مایه نگرانی است عملی شدن تهدید ایران در خصوص خروج از برجام و خروج از پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته ای (NPT) است که در صورت تحقق روندی شبیه اقدام کره شمالی قبل از ساخت و آزمایش سلاح هسته ای خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها