رئیس سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با جام جم آنلاین؛

پیشرفت علمی ایران فراتر از منطقه است

توسعه همه‌جانبه علمی در ایران پس از وقوع انقلاب مشهود است. هر آنچه که پیش از انقلاب در زمینه‎های مختلف علمی و تحصیلی وجود داشت در دوران بعد از انقلاب به‌سرعت با پیشرفت‎های همه‌جانبه روبرو شد و شاخه‎های متعددی را در زیرمجموعه خود در برگرفت.
کد خبر: ۱۱۸۱۲۰۵
پیشرفت علمی ایران فراتر از منطقه است

به گزارش جام جم آنلاین ، بررسی پیشرفت‎های علمی در کشور و همچنین بررسی آمار دانشجویان در کشور و راه‌اندازی دانشگاه‎های مختلف حاکی از این است که مسئله علم و پژوهش همواره در کشور با دیدگاهی بسیار مثبت و جدی روبرو بوده است.

محمدمهدی زاهدی رئیس سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در رابطه با دستاوردهای علمی و آموزشی کشور به جام جم آنلاین گفت: پس از انقلاب آموزش عالی در اقصی نقاط کشور ایجاد، توزیع، راه‎اندازی و فعال شد و کارهای خوبی در این زمینه انجام‌شده است. حوزه پژوهش نیز از دیدگاه نظری بسیار خوش درخشیده است. در این زمینه از 486 مقاله علمی قبل از انقلاب به بیش از 50 هزار عنوان مقاله پس از انقلاب رسیده‎ایم.

وی عنوان کرد: قبل از انقلاب که جمعیت کشور کمتر بود کل دانشجویان مشغول به تحصیل در کشور 176 هزار نفر بودند اما اکنون نزدیک به 4 میلیون و 400 هزار دانشجو در کشور در دانشگاه‎های مختلف تحصیل می‎کنند.

زاهدی افزود: تعداد اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‎ها نزدیک به 5 هزار نفر بود اما اکنون قریب به 100 هزار نفر در هیئت‎های علمی دانشگاه‎ها عضویت دارند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه گفت: در کنار این موارد توجه به فناوری واقعاً بی‎سابقه بود. درزمینهٔ فناوری و در موضوعاتی مثل نانو، سلول‎های بنیادی ، هوافضا و برخی علوم مرتبط به آنها همانند حوزه دفاعی کشور بسیار خوب کارکردیم. در برخی از این زمینه‎ها با رویکرد بومی استقلال پیدا کردیم.

این مقام مسئول در ادامه گفت: در حوزه پزشکی کاری شد کارستان. بسیاری از بیماری‎های رایج به‌خصوص در بحث اطفال وزنان رخت بربسته است. در اوایل انقلاب اکثر پزشکان عمومی در بیمارستان‎ها هندی ، بنگلادشی و پاکستانی بودند اما اکنون بهترین فوق تخصص‎ها در داخل کشور تربیت می‎شوند. در رابطه با تمام این مسائل کارهای خوبی پس از انقلاب صورت گرفت.

زاهدی در رابطه با نقش علمی ایران در منطقه خاورمیانه بیان داشت: هم‌اکنون جایگاه ما در دنیا رده شانزدهم است. در برخی از شاخه‎های علمی همانند بحث نظریه‎های سیستم‎های فازی رتبه سوم دنیا را در اختیارداریم. رتبه نخست متعلق به چین است و در رتبه دوم نیز هند قرار دارد. این افتخار بزرگی برای کشور به شمار می‌رود که به این سطح از پیشرفت علمی رسیده است.

وی یادآور شد: ما مجلات متعدد علمی در کشور داریم که مقالات آنها جایگاه و سطح جهانی دارد. درواقع صف طولانی برای این مجلات وجود دارد که مقالات علمی و دقیقی در آنها چاپ بشود.

زاهدی در پایان گفت: نقش علمی ایران گاهی اوقات فراتر از منطقه است. ما اکنون در بسیاری از شاخه‎های علمی از جایگاه جهانی برخوردار هستیم و رتبه‎های زیر 10 دنیا راداریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها