هنوز خبر سوزاندن سگ‌ها در اهواز هضم نشده، خبر سوزانده شدن کفتارها در فیروزه می‌رسد؛ خبرهای تلخی که تکرار آن هیچ‌گاه از تلخی آن نمی‌کاهد، در این تکرارِ تلخ شاید یک سوالِ نپرسیده، جایش خالی باشد، "ممکن است آن‌قدر این موضوعات تکرار شود که دیگر به شنیدنش عادت کنیم و در نهایت به آن بی‌تفاوت شویم؟" یا شاید هم عادت کرده‌ایم و خبر نداریم.
کد خبر: ۱۱۷۵۴۲۲
سوزاندن سه کفتار در "فیروزه"

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، تاکنون تکرار خبرهای حیوان‌آزاری احساسات بسیاری از ما را جریحه‌دار کرده، این‌که برخی انسان‌ها از روی نا آگاهی یا به هر دلیل دیگر این کار را انجام می‌دهند و به طبیعت و محیط‌ زیست و جانداران صدمه می‌زنند، هیچ‌گاه نباید تبدیل به عادت و بی‌تفاوتی افراد جامعه شود.

باید برای خودمان و دیگران تکرار کنیم «و بدانیم اگر کرم نبود، زندگی چیزی کم داشت». همه حیوانات از جمله سگ، کفتار و... علاوه‌بر این که به خودی خود حق حیات دارند، گوشه‌ای از نظم طبیعت را نیز عهده‌دار هستند. در شبکه‌های مجازی خبرِ «آتش زدن یک کفتارِ مادر به همراه دو توله‌اش در لانه» منتشر شد، این اتفاق در نزدیکی یکی از روستاهای شهرستان فیروزه افتاده است.

کفتارهای منطقه نیشابور و فیروزه، گونه ارزشمندی هستند

یکی از همیاران محیط‌ زیست درباره صحت خبر عنوان کرد: متاسفانه این اتفاق افتاده است، از بین بردن حیوانات و صدمه زدن به محیط‌زیست توازن طبیعت را به هم می‌زند. کفتارهایی که در منطقه نیشابور و فیروزه زندگی می‌کنند، از گونه در حال انقراض و ارزشمند هستند و به همین دلیل حساسیت روی این گونه بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: باید آموزش و فرهنگ‌سازی در این رابطه صورت بگیرد و از سویی جرم بودن چنین حرکاتی اطلاع‌رسانی شود تا کمتر شاهد اتفاقات تلخِ حیوان‌آزاری باشیم.

افراد شناسایی شده‌اند

سرپرست فرمانداری شهرستان فیروزه نیز عنوان کرد: کارشناسان از محل آتش زدن 3 کفتار بازدید کرده‌اند که البته افراد شناسایی شده‌اند.

ابوالفضل حکیم‌پور گفت: این مکان به علت این‌که شناسایی نشده، توسط محیط زیست نیز رصد نمی‌شده وگرنه به کمک دهیاری و شوراها مراقبت به عمل می‌آمد که این اتفاق نیفتد.

وی درباره آموزش و آگاه‌سازی شهروندان، اظهار کرد: در مناطقی که چنین حیواناتی زندگی می‌کنند، تاکنون نیز کارگاه‌های آموزشی در این زمینه برگزار می‌شده و تابلوهای هشدار دهنده نیز نصب شده و با دهیاری‌ها و شوراها هماهنگی‌های لازم به عمل آمده است اما جاهایی که شناسایی شده نیست مانند همین جا رصد نمی‌شده که به همین دلیل شاهد این اتفاق بودیم.

حکیم‌پور در پایان گفت: برای این منطقه نیز که احتمال می‌دهیم هنوز چنین مواردی وجود داشته باشند، کارگاه‌های آموزشی برگزار خواهد شد و منطقه نیز توسط محیط‌زیست از این پس رصد خواهد شد.

متاسفانه خبرهای حیوان‌آزاری در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها هر از چند گاهی دست به دست می‌چرخد، سازمان‌های مرتبط می‌توانند به شیوه‌های مختلف نسبت به آگاه‌سازی مردم اقدام کنند و از طرفی قانون و اجرای بی‌چون و چرای آن و در نظر گرفتن مجازات‌های لازم برای کسانی که دست به چنین حرکاتی می‌زنند، می‌تواند بروز چنین اتفاقاتی را به حداقل برساند.

علاوه‌بر سازمان‌های مسئول و ذیربط، مردم و شهروندان هر منطقه نیز می‌توانند در فرهنگ‌سازی و پیشگیری از بروز چنین اتفاقاتی نقش موثری داشته باشند و دین خود را هر چند با گام‌های کوچک به محیط زیست، طبیعت و حیات وحش ادا کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها