پژوهشگر دینی گفت: رفتارهای پیامبر اکرم (ص) در نحوه برخورد و تعامل با دشمنان بیانگر هدف والای ایشان در اشاعه رحمت وجودی خود است که خداوند متعال درایشان نهادینه کرده است؛ رحمت پیامبر بر دشمنان باعث شد بسیاری با دلهایی از جنس سنگ جذب پیامبر و اسلام شوند.
کد خبر: ۱۱۷۴۶۴۹
تعامل پیامبر(ص) با دشمنان بیانگر رحمت وجودی ایشان است

حجت الاسلام محمد پیرهادی در گفتگو با«جام جم آنلاین» با اشاره به کارشکنی های دشمنان در راه توسعه اسلام در برابر پیامبر اکرم گفت :همانگونه که درآغاز شکل گیری هر حکومتی راهبر حرکت به دنبال اجرای برنامه های اصلاحی است، پیامبراکرم(ص) نیز در آغاز حکومت اسلامی در تلاش بودند تا برنامه های اصلاحی خود را که در راستای تبیین واجرای احکام ارزشمند الهی و انسانی بود در جامعه پیاده کنند و بی شک در چنین مسیر پر فراز و نشیبی افرادی که اصلاحات ، برنامه ها واهداف جدید بر ضد منافع آنهاست با کارشکنی های مختلفی به مخالفت بر می خیزند.
وی دراین باره افزود: مخالفت کفار و سرمایه داران عصر پیامبر از همان روزهای نخستین دعوت به حق و اسلام آغاز شد و دشمنانی از مشرکین، منافقین و یهودیان که تاریخ به نوع دشمنی و کارشکنی های آنان اشاره کرده اقدام به ایجاد چالش و مشکل کردند تا مانعی در برابر تحقق اهداف پیامبر اکرم (ص) باشند. هر چند آنها در تلاش بودند تا مانع رسالت پیامبر اکرم (ص) شوند اما پیامبرموظف به ابلاغ رسالت بود از این رو ابلاغ رسالت باید بر همگان انجام می گرفت.
این کارشناس دینی درباره باران رحمت وجود پیامبر حتی بر دشمنانش نیز اظهار داشت: بی شک اینکه قرآن کریم پیامبر اعظم (ص) را رحمه للعالمین نامیده اشاره و تشبیه زیبایی به باران رحمت آسمان وجودی پروردگار است که بر همه اعم از کافر و مومن یک جا می بارد. آنچه که موجب بارش رحمت پیامبر اکرم(ص) بر موافق و مخالف بود عزم پیامبر در جذب و هدایت همه انسانها بود.
حجت الاسلام پیرهادی با اشاره به نوع برخورد پیامبر با دشمنان و غیر مسلمانان گفت: با توجه به آنکه پیامبر اکرم(ص) هدف جذب و هدایت انسانها را برعهده داشتند مایل به برخورد، جنگ و مبارزه نبودند اما برخی از افراد و گروه ها با شکنجه مسلمانان و تهدید و تجاوز به حریم مسلمانان منجر به آغاز درگیری می شدند.
وی ابراز کرد: پیامبر اکرم (ص) آنقدر بر اهل جامعه رحمت داشتند که در روایت آمده است روزی جنازه فردی یهودی را از مقابل حضرت عبور می دادند در همان حین پیامبر به احترام جنازه از جایشان برخاسته وایستادند. یکی از اصحاب گفت: یا رسول الله فرد متوفی مسلمان نیست؛ یهودی است! پیامبراکرم (ص) در جواب آن صحابه فرمود: هر چند مسلمان نیست اما مخلوق خداست و در همین اندازه مخلوق بودن قابل احترام است.
این استاد حوزه با اشاره به بخشش و محبت پیامبر حتی نسبت به دشمنان آن حضرت عنوان کرد: نکته مهم این است که مهربانی و باران رحمت پیامبر اکرم (ص) با دشمنان و مخالفان منحصر به روزهای اولین رسالت یا حتی حضور ایشان در شهر مدینه نیست، بلکه به روایت تاریخ این رفتار در زمره سیره مستمر پیامبر اکرم(ص)بوده است.
وی ادامه داد: در روز پیروزی و فتح مکه برخی با عنوان کردن اینکه امروز روز قصاص است و باید افرادی که در سالهای گذشته مسلمانان را آزار داده و از شهر و دیارشان راندند را به سزای اعمالشان برسانیم. پیامبر در جواب آنها فرمودند " بگویید امروز هم روز رحم است؛" در آن روز پیامبر اکرم (ص) مکان و خانه ای را مشخص نموده وخطاب به دشمنان فرمودند "هر کس از دشمنان اسلام به این خانه پناهنده شود مشخص است که قصد جنگ با ما ندارد و مورد عفو قرار می گیرد" لذا به گواهی تاریخ پیامبر دراوج قدرت از دشمنانش می گذشت و هرگز رفتارهای دوران جاهلی را با آنها انجام نداد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها