سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه درباره سازمان ملل ؛

شاهد تصمیمات خودسرانه توسط برخی قدرت های نظامی در سازمان ملل هستیم

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در لهستان به مناسبت سالروز تاسیس سازمان ملل متحد گفت: معادلات نظام بین‌الملل نسبت به دهه‌های گذشته تغییر کرده و دوران تصمیم‌گیری‌های خودسرانه قدرت‌ها درباره ملت‌ها در سازمان ملل و شورای امنیت به سر آمده است.
کد خبر: ۱۱۷۲۶۲۳
شاهد تصمیمات خودسرانه توسط برخی قدرت های نظامی در سازمان ملل هستیم

رامین مهمان‌پرست در گفت‌وگو با جام جم آنلاین با اشاره به فلسفه تأسیس این سازمان اظهار کرد: بعد از جنگ‌های بزرگ جهانی اول و دوم که کشتار زیادی را رقم زد مجموعه‌ای از کشورها به این نتیجه رسیدند که تشکیلات بین‌المللی برای تدوین صلح و امنیت در جهان باید وجود داشته باشد از این اولین پایه‌های ایجاد یک مقر مهم و نهاد ناظر بر روندهای سیاسی در دنیا بنانهاده شد.

وی افزود: در آن مقطع زمانی برخی از کشورها و قدرت‌های حاکمه به دلیل بهره‌مندی از قدرت تسلیحاتی و توان اتمی شرایط ویژه‌ای داشتند. به‌این‌ترتیب سازمان ملل ابتدا با پنج عضو دائم مشتمل بر آمریکا-شوروی سابق – بریتانیا – فرانسه و چین تشکیل شد تا همین چند دولت تدوین‌کننده تصمیمات سازمان ملل باشند. اما به‌مرورزمان قدرت‌های مذکور در قالب کنفرانس سان‌فرانسیسکو در سال 1945 از حق وتو برخوردار شدند.

دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: هیئت مؤسس سازمان ملل متحد با توجه به گرایش‌های مختلف سیاسی و تعارضاتی که در منافع یکدیگر داشتند به‌جای اینکه در جهت تأمین و حفظ امنیت پایدار جهان و ایجاد صلح همکاری سازنده باهم داشته باشند اما در مقابل در جهت وتوی قطعنامه‌هایی گام برداشتند که در توازن بین‌المللی و خط‌کشی‌های سیاسی مخالف منافع آن‌ها بود. درواقع این اعضای سازمان ملل نتوانستند نقش اساسی در رسالت اصلی سازمان متبوع خود ایفا کنند و لذا جامعه بین‌الملل و ملت‌های دنیا هم نمی‌توانستند با این تشکیلات آن‌گونه که شایسته است به حقوق خود دسترسی پیدا کنند.

سفیر پیشین کشورمان در لهستان در ادامه با اشاره به برخی مواضع دوگانه و غیر دموکراتیک سازمان ملل متحد در مواجه با مسائل و رخدادهای مختلف بین‌المللی ابراز داشت: متأسفانه امروز با نگاهی به تحولات سیاسی در منطقه خاورمیانه و جهان به‌وضوح به این مسئله پی می‌بریم ساختار سازمان ملل و شورای امنیت دارای اشکالات اساسی فراوانی است. در حال حاضر شرایط کاملاً متفاوت با آن زمانی است که سازمان ملل شکل گرفته، شاید در آن مقطع چند کشور انگشت‌شمار جزء قدرت‌ها و تصمیم‌گیرندگان نظام بین‌الملل بودند اما امروز معادلات جهانی بسیار متفاوت با 70سال گذشته است و کشورهای تأثیرگذار دیگری هم در متغیرهای اصلی سیاست خارجی ظهور نموده‌اند. لذا تجدیدنظر در ترکیب شورای امنیت سازمان ملل متحد و ساختار سیاسی آن امری ضروری به شمار می‌رود.

مهمان‌پرست در همین راستا خاطرنشان کرد: در عصر حاضر کشورهای اسلامی به‌عنوان یک مجموعه بزرگ و تأثیرگذار حتماً باید در تصمیم‌گیری‌های سازمان ملل نقش‌آفرین باشند. علاوه بر این قدرت‌های جدیدی که در جهان به منصه ظهور می‌رسند تمایل دارند ترکیب تصمیم‌گیرندگان شورای امنیت تغییر کند. جایگاه جمهوری اسلامی ایران نسبت به 40سال گذشته در عرصه جهانی بسیار ارتقاء یافته به‌نحوی‌که تعیین تکلیف برای راه برون رفت از بحران خارجی منطقه بزرگ خاورمیانه و غرب آسیا بدون حضور تهران امری دور از ذهن تلقی می‌شود. بنابراین باید بستری در سازمان ملل فراهم گردد تا در موضعی برابر با سایر قدرت‌های قدیمی این سازمان ایران از امکان تبیین هرچه بیشتر و اجرای سیاست‌های صلح طلبانه و بشردوستانه خود در جهان بهره‌مند شود.

وی دراین‌باره تصریح کرد: تا زمانی که سازمان ملل شورای امنیت به‌عنوان رکن اصلی این نهاد تصمیمات اساسی را در جهت منافع خودش تغییر بدهد و مانع از تضییع حق ملل مختلف نگردد، نمی‌توان بر تصمیمات اخذشده از سوی این سازمان بین‌المللی اعتماد کرد. لذا در چنین شرایطی باید گفت سازمان ملل متحد از اهداف و رسالت اولیه خود که همانا استیفای حقوق ملت‌ها و برقراری مساوات بین دولت‌هاست دور شده است.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با اشاره به موضع گیری بسیار ضعیف سازمان ملل متحد در مواجه با زیرپا گذاشتن و خروج ایالات‌متحده آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، گفت:‌ آخرین موضوعی که ایران در سازمان ملل درگیر آن بود به برجام برمی‌گردد. پس از سال‌ها گفت‌وگو قطعنامه 2231 در شورای امنیت به تصویب اعضای آن می‌رسد و عملاً توافق هسته‌ای ایران با 1+5 تثبیت می رسد. اما دیدیم که باگذشت زمان چگونه دولت ایالات‌متحده آمریکا به‌عنوان ابرقدرت جهان که بیشترین سهم را در تأمین منابع مالی سازمان ملل متحده دارد سعی می‌کند در موضوعات مختلف بیشترین نفوذ را داشته باشد و تلاش دارد تا برجام در سکوت نهادی چون سازمان ملل تضعیف شود. درنهایت آمریکا از برجام خارج شد و قطعنامه شورای امنیت را نقض کرد. خب وقتی بزرگ‌ترین و قدرتمندترین کشور شورای امنیت خودش «ناقض» تصمیمات این سازمان می‌شود دیگر چگونه می‌توان روی کارآمدی این تشکیلات حساب کرد؟!

مهمان‌پرست در پایان خاطرنشان کرد:‌ کشورهای مستقل باید به یکدیگر نزدیک‌تر بشوند و همکاری‌های گسترده‌تری را شکل بدهند تا از حقوق آن‌ها دفاع شود. جمهوری اسلامی ایران از بدو تأسیس انقلاب اسلامی گام‌های مستمری را در جهت روشن گری افکاری عمومی و کمک به توانمندی حقوقی هر چه بیشتر ملت‌های آزاده در برابر نظام سلطه برداشته است.

وی افزود: بسیاری از کشورهایی که قبلاً جرات نمی‌کردند برخلاف ابرقدرت جهان آمریکا حرکت کنند اکنون شجاعت بیشتری دارند. مجموعه‌های منطقه‌ای در سراسر جهان شکل‌گرفته است و لذا بر این باوریم زمینه‌سازی اصلاحات در سازمان ملل را رقم‌زده‌اند. باید تأکید کرد امروز جمهوری اسلامی ایران یکی از روشنگرترین ملل در سازمان ملل جهت احقاق حقوق جامعه بشری بشمار می‌رود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها