کارشناس مسائل سیاسی فرآیند سازش بین فلسطین و اسراییل را استراتژی گام‌به‌گام صهیونیست‌ها برای ایجاد سرزمین سوخته برای ساکنان غزه و کرانه باختری خواند و گفت: مقامات تل‌آویو با مذاکره در پی وقت‌کشی هستند تا تحقق شعار فلسطین من البحر الی النهر را به تعویق اندازند.
کد خبر: ۱۱۷۲۵۹۴
همه امتیازات عرفات و محمود عباس/ زایش انتفاضه بازگشت، یعنی بیداری در برابر توطئه عبری عربی

دکتر حسین کنعانی مقدم درباره طرح‌های سازش تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی و پیامدهای آن برای اراضی اشغالی بیان کرد: ماهیت رژیم صهیونیستی که یک رژیم اشغالگر، تروریست و نژادپرست است، همیشه بر مبنای این بوده که در مذاکرات صلح و سازش منافع خود را حفظ کرده و منافع ملت فلسطین را پایمال کند.


وی با اشاره به پیشینه سلسله طرح‌های سازش گرایانه با اشغالگران قدس، افزود: این‌گونه سیاست‌های ضد فلسطینی از سال ۱۹۴۸ و پس از جنگ اعراب با اسرائیل بدعت‌گذاری شد و از آن به بعد موجبات تغییر قلمرو سرزمین فلسطین به نفع صهیونیست‌ها فراهم شد. این موضوع حاکی از آن است که رژیم صهیونیستی از ابتدا با یک استراتژی گام‌به‌گام، سیاست تشکیل یک سرزمین سوخته برای ساکنان نوار غزه و کرانه باختری را تعقیب کرده و به دنبال اشغالگری خود تلاش کرده همه اراضی اشغالی را به مالکیت خود درآورد و هیچ ابایی ندارد عهد و پیمانی را که با واسطه‌هایی مثل سران آمریکایی یا مصر می‌بندند شکسته و منافع خود در منطقه را تثبیت کند.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: بعدازاین که سازمان ملل متحد به مسئله فلسطین و اشغال آن توسط رژیم صهیونیستی ورود کرد، یک آتش‌بس بین اعراب و اسرائیل شکل گرفت که البته شاهد بودیم اسرائیلی‌ها همین پیمان را شکستند و به ضرر فلسطینی‌ها به جنگ‌افروزی خود ادامه دادند. همچنین جنگ 6 روزه‌ای که میان اعراب از جمله مصر و سوریه و اردن با اسراییل در سال 67رخ داد، بیانگر این مطلب بود که رژیم صهیونیستی به دنبال بهره‌گیری از ماشین جنگی خود علیه ملت فلسطین است و اساساً اهرم جنگ را تنها راه از میان برداشتن ساکنان اصلی قدس شریف تلقی می‌کند.

کنعانی مقدم تأکید کرد: آنچه امروز برای تمامی اعراب منطقه روشن است این است که اسرائیل یک رژیم غیرقابل‌اعتماد بوده و هست و تاکنون هیچ‌گونه منفعتی جز تجاوز و نسل‌کشی برای فلسطینی‌ها در پی نداشته است. از مذاکرات اسلو گرفته تا کمپ دیوید تا شرم‌الشیخ و دیگر مذاکراتی که در این زمینه شکل‌گرفته است، لذا شاهدیم که اسرائیلی ها همیشه امتیاز گرفته‌اند و هیچ امتیازی به مردم فلسطین به‌عنوان صاحبان اصلی سرزمین بیت‌المقدس نداده و در طول 7دهه اخیر به دنبال اهداف توسعه‌طلبانه خودشان بوده‌اند.

وی در تشریح این مسئله که امروز سلسله توافق‌ها چه بلایی بر سر فلسطینی‌ها آورده است و در مقابل چه چیزی برای اسرائیل در پی داشته است، گفت: با شروع تجاوز رژیم نامشروع اسراییل حدود ۷ تا ۱۰ درصد از فلسطین تحت اشغالگری رژیم صهیونیستی درآمد، ولی همین مذاکرات صلح و سازش این مسئله را به‌جایی رسانده است که الآن ۱۰ تا ۱۲ درصد بیشتر از سرزمین‌های فلسطین متعلق به خود فلسطینی‌ها نیست. این مسئله بیانگر این نکته مهم است که صهیونیست‌ها با وقت‌کشی و اقدامات یک‌جانبه برای اشغال باقی سرزمین‌ها اقدام کرده و خواهند کرد.

این کارشناس در رابطه با ادامه سیاست‌های سازش‌کارانه تشکیلات خودگردان، افزود:این طرحهاهیچ منفعتی برای فلسطینی‌ها نداشته است و هرگونه نقشه راهی که آمریکایی‌ها تاکنون برای صلح اعراب و اسرائیل طراحی کرده‌اند، عملاً به نفی حقوق حقه ملت فلسطین انجامیده و هیچ‌گونه سودی برایشان در برنداشته است.

کنعانی مقدم در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود اراده سازش در برخی از سران فلسطینی با مقامات تل‌آویو اما شاهد زایش موج دوم و سوم و چهارم از انتفاضه ازجمله انتفاضه بازگشت از سوی مبارزان فلسطینی هستیم، خاطرنشان کرد: از زمانی که انقلاب اسلامی پیروز شد، دکترین حضرت امام (ره) در رابطه با فلسطین در روز جهانی قدس خودش را نشان داد و کاملاً مشخص شد که اولاً ایدئولوژی اسلامی مبتنی بر مقاومت جهادی تنها راه نجات فلسطین است در ثانی مسئله فلسطین فقط یک مسئله اسلامی نیست. بلکه یک مسئله جهانی است. سوم این‌که وحدت و انسجام جهان اسلام باید پشتوانه‌ای برای ملت فلسطین باشد و هرگونه صلحی در یک سرزمین اشغال‌شده محکوم‌به شکست است.

وی تنها راه بیرون راندن صهیونیست‌ها از اراضی اشغالی را با وجود چند دهه تجاوزگری جهاد مسلحانه و مبارزه با اشغالگران دانست و گفت: غده سرطانی اسرائیل در منطقه باید از بین برود. با همین نگاه گروه‌های مبارز فلسطینی و گروه‌های جهادی که الآن در فلسطین شکل‌گرفته‌اند و مقاومت می‌کنند عملاً در مقابل رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند. بعضی از گروه‌های فلسطینی که فکر می‌کنند با سیاسی‌کاری و مذاکره می‌توانند به حقوقشان برسند؛ از آقای عرفات گرفته تا محمود عباس نشان داده‌اند که آن‌ها همیشه امتیاز داده‌اند و هیچ امتیازی نگرفته‌اند.

کنعانی مقدم در همین راستا عنوان کرد: امروز ادبیات انقلاب اسلامی موجب شده خط قرمز همه مردم فلسطین و مسلمانان جهان بحث بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت فلسطین مدنظر قرار گیرد و اساس نقشه راه همان کلامی است که مقام معظم رهبری مطرح کردند یعنی «سرزمین فلسطین من البحر الی النهر است» از مدیترانه تا اردن و نه مذاکرات سازش گرایانه با اسراییل.

وی افزود: هیچ جایی برای رژیم صهیونیستی در بیت‌المقدس باقی نمی‌ماند و این رژیم همان‌طور که معظم له مطابق قراین و شواهد متقن وعده داده‌اند اسراییل تا ۲۵ سال آینده وجود نخواهد داشت. نکته بعدی این‌که راه بین‌المللی که رهبری فرمودند شامل تمام مردم فلسطین در جهان می‌شود و لذا همه باید به سرزمین خود برگردند و در آنجا با یک رفراندوم آینده سرنوشت فلسطین را تعیین کنند.

محمدرضا شجاعیان/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها