رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در گفت و‌گو با جام جم آنلاین؛

حل مشکلات صادرات یک عامل مهم و تأثیرگذار در تولید کل کشور است

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: هزینه‌های حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی برای تولیدکنندگان بسیار گران است همچنین در ارتباط با حمل و نقل نیز با مشکلات بسیاری وجود دارد و در این‌باره از مسئولان و مدیران و به خصوص مدیران دولتی انتظار داریم نسبت به ارائه حمایت‌های مالی و معنوی لازم به آنها اقدام کنند.
کد خبر: ۱۱۷۱۸۱۰
حل مشکلات صادرات یک عامل مهم و تأثیرگذار در تولید کل کشور است

عبدالوهاب سهل آبادی در گفت‌و گو با جام جم‌انلاین درباره حمایت در جهت توسعه صادرات غیرنفتی ایران بیان داشت: از مهم‌هایی که در بحث تولید هر کشوری می‌تواند اثربخش باشد، بحث صادرات است. اگر صادرات در مقایسه با واردات با سرعت بیشتری رشد کند، هیچ چیزی نمی تواند یک اقتصاد توسعه یافته را متوقف کند.

وی ادامه داد: بی‌ثباتی در صادرات نیز می تواند به ضعف روند توسعه اقتصادی منجر شود. کاهش صادرات به معنی کاهش ارز خارجی است و ارز خارجی پایین تر به نوبه خود به معنی ظرفیت خرید محدود یک ملت در بازار بین المللی است.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه امروز تولیدکنندگان و صادرکنندگان مشکلات بسیاری دارند، افزود: به‌جهت ثبات نداشتن در مسائل اقتصادی ‌قادر به تنظیم قرارداد درست و با قدرت نیستیم. همچنین مدت فروش و تحویل کالا نیز مشخص نیست. چراکه از مشکلات دیگر در این‌خصوص ثبات نداشتن قوانین و ‌آیین‌نامه‌های مرتبط به تولید و صادرات است.

سهل‌آبادی تاکید کرد: از سوی دیگر افزایش نرخ ارز به صورت مستقیم هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد‌. از مواد اولیه گرفته تا کالاهای واسطه‌ای همه به نرخ ارز وابسته هستند‌. وقتی نرخ ارز افزایش می‌یابد، هزینه تمام‌شده تولید نیز افزایش می‌یابد‌. با افزایش هزینه‌های به‌روز در تولید محصولات، چگونه می‌شود تولید‌کننده در تعهدی که به طرف خارجی ‌برای صادرات دارد موفق باشد.

وی با اشاره به‌اینکه شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی زمینه رقابت تولیدکنندگان و اطلاع از آخرین فناوری‌ها و دستاوردهای روز دنیا در حوزه‌های گوناگون صنعت و اقتصاد را فراهم می‌کند، گفت: توسعه همکاری‌های اقتصادی، ارتقاء سطح صادرات و تولیدات، افزایش درآمد عمومی، ایجاد و فراهم آوری زمینه‌های لازم برای برقراری رقابت‌های سالم داخلی و بین‌المللی، بسترسازی برای انتقال فناوری و دانش روز، اثربخشی در کاهش هزینه‌های تجاری، افزایش بازده سرمایه برای مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها (در مقایسه با سایر ابزارهای بازاریابی) برای حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان داخلی از مهمترین مزیت‌های حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های بین‌المللی است.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: هزینه‌های حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی برای تولیدکنندگان بسیار گران است همچنین در ارتباط با حمل و نقل نیز با مشکلات بسیاری وجود دارد و در این‌باره از مسئولان و مدیران و به خصوص مدیران دولتی انتظار داریم نسبت به ارائه حمایت‌های مالی و معنوی لازم به آنها اقدام کنند.

سهل‌آبادی ایجاد شرکت‌های صادراتی را از کارهای مهم دانست و افزود: با ایجاد این شرکت‌ها تولیدکنندگان قادر خواهند بود بازار هدف را شناسایی و امنیت را نیز برای خریدار فراهم کنند چراکه در فضای اقتصادی امروز، دستخوش اتقاق‌هایی شدیم که امنیت از میان رفته است.

سهل‌آبادی با اشاره به حمایت قانونی از تولید‌کنندگان و صنعت‌گران بیان داشت: تدابیر لازم در خصوص حمایت قانونی از تولیدکنندگان انجام می‌شود اما با بروز اتفاقاتی این تدابیر در نظر گرفته شده اجرایی نمی‌شوند؛ از سوی دیگر با تغییر نرخ دلار از 4 هزار تومان به 20 هزار تومان نمی‌توان تدابیری در نظر گرفت.

وی گفت: مهم‌ترین بحث امروز نداشتن ثبات در مسائل خارجی و مشخص نبودن سیاست‌های آن است چراکه با صادرات کالا برگشت پول نیز مشکل پیدا کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه کشور‌های مبدا برای گسترش بازار‌های صادراتی خود از ابزار‌های مختلفی استفاده می‌کنند که از نمونه‌های آن‌ها می‌توان به حضور و فعالیت رایزن‌های بازرگانی اشاره کرد، افزود: حضور رایزن های اقتصادی در دنیا امروز به عنوان یکی از ویژگی‌های دیپلماسی بازرگانی به حساب می‌آید تا با اقدامات خود نقش راهنما را برای تجار کشور مبدا و مقصد بازی کنند.

وی ادامه داد: این افراد که در ایران زیر نظر سفرا در سفارتخانه‌ها و سازمان توسعه تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کنند وظیفه دارند بستری مناسب برای توسعه فعالیت‌های تجاری، صنعتی برون مرزی ایجاد کنند تا با اقدامات آن‌ها تصویر مثبتی از فضای اقتصاد کشور مبدا شکل گیرد.

سهل‌آبادی تصریح کرد: متاسفانه رایزن‌های اقتصادی چه در باب سفارتخانه‌ها و چه در باب مرکز توسعه تجارت، موفقیت مورد انتظار را پیدا نکرده است چراکه در این‌خصوص اتفاق‌هایی که مد نظر بوده تا به حال صورت نگرفته و هنوز در ایران تکلیف بخش اقتصاد خارجی خیلی روشن نیست و تربیتی نیز در این راستا صورت نگرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در پایان تاکید کرد: رشد صادرات بر رشد تولید اثرات جانبی نظیر افزایش بهره‌وری عوامل تولید، کارآیی در تخصیص منابع، پیشرفت تکنولوژی و استفاده از تکنولوژیهای نوین، فراهم آوردن امکان بهره‌گیری از صرفه‌های ناشی از مقیاس و افزایش تخصص نیروی کار را دارد به همین علت می‌توان گفت حل مشکلات صادرات، خود به عنوان یک عامل مهم و تأثیرگذار در تولید کل کشور است.

نسترن نعمتی/جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها