نژاد جدیدی از "بز" به قامت " الاغ " وبه گرانبهایی نرخ اسب درچهارمحال و بختیاری پرورش یافت.
کد خبر: ۱۱۷۱۴۹۷
پرورش نژاد جدیدی از "بز" به قامت " الاغ "

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیمای مرکز چهارمحال و بختیاری ، عضوانستیتو پاستور ایران ودامداراین استان در مدت 2 سال تلاش وبا استفاده ازروش اصلاح نژاد سنتی موفق به تولید نژاد جدید از بز شد که جثه ای برابر با الاغ و قیمتی برابر با یک اسب اصیل را دارد.
علی غلامی ارجنکی که عضو انستیتو پاستور ایران و سلطان مار ایران است، می گوید: این بز هم اکنون20 ماه داشته و وزنش 120 کیلوگرم است.
وی افزود: سم ها، گردن و موی این بز همانند گوساله است وبه دلیل ضریب تبدیل بالای علوفه به گوشت و وزن گیری سریع ، برای پروار بندی و شیردهی مناسب از گونه های آلپاین و سانن اروپائی است.
غلامی ارجنکی که گونه های متعدد مار ها و خزندگان ایران را شناسایی و به نام خود ثبت کرده ، به این نژاد بز هم نام ارجنکی نهاده است.
وی پس از نسل گیری از این بز ، آن را به موسسه خیریه ای اهدا کرد تا با فروش آن، درآمد حاصل از فروش را برای تحصیل دانش آموزان بی بضاعت هزینه کنند.
غلامی ارجنکی گفت: بز ها در شرایط طبیعی تا کمی بیش از 50 کیلوگرم هم وزن می گیرند ، در حالیکه این بز ارجنکی تا 150 کیلوگرم هم وزن خواهد گرفت.
وی این بز را با تلفیق دو نژاد "َنَجدی" و" دُبُربختیاری" به دست آورده است وحالا 30 میلیون تومان قیمت دارد.
وی گفت:این"بز" در حالت ایستاده روی دو پا، 2 متر و 40 سانتیمترقد دارد.

طبق برنامه افق هزار و 404 بایستی با روش های اصلاح نژادی میزان تولید گوشت بز به اندازه 10 درصد ، و تولید شیر بز 30 درصد در کشور افزایش یابد ودر قبال آن برای حفظ مراتع جمعیت نزدیک به 20 میلیون راس بز ایران به 15 میلیون راس کاهش یابد.
جایگزینی بز های پر بازده به جای گاو ها از سیاست های دامداری در اروپاست تا مصرف علوفه و تولید گاز های گلخانه ای را کاهش دهند.
ارجنک نام روستایی در 20 کیلومتری شهرکرد است که بیشتر به خاطر گونه های خاص ازمار هایش در جنگل های ارژن ، محل رفت و آمد موسسات داروئی اروپاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها