زنگنه در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

شکاف عمیق میان سیاستمدارن آمریکا در پی قتل خاشقچی

دستمالچیان در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

قتل خاشقچی می‌تواند پرونده حکومت محمد بن سلمان را ببندد

سفیر اسبق ایران در لبنان گفت: محمد بن سلمان یا باید بن سلمان دیگری شود که با خصوصیات ذاتیش تناقض دارد و یا اینکه در یک اقدام هماهنگ با آمریکا از طرف دربار آل‌سعود برکنار خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۷۰۳۳۹
قتل خاشقچی می‌تواند پرونده حکومت محمد بن سلمان را ببندد

احمد دستمالچیان سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص ناپدید شدن خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول با بیان اینکه این اتفاق موجب تشدید فشارهای سیاسی و امنیتی بر عربستان سعودی خواهد شد، تاکید کرد: این اتفاق هزینه‌های گزافی را به هیات حاکمه آل‌سعود تحمیل می‌کند.


دستمالچیان به بیان اینکه حادثه قتل خاشقچی از مصادیق بارز خشونت و تروریسم دولتی توسط عربستان سعودی است، اظهار کرد: این حادثه موج‌ محکومیت گسترده بین‌المللی را در سطح مجامع حقوق بشری بدنبال داشته و افکار عمومی جهان به شدت از این حادثه متاثر است.

وی با بیان اینکه محمد بن سلمان با این اقدام کاملا ناشیانه و نابخردانه یک برگ دیگر به پرونده شکست‌های خود اضافه کرد، اظهار کرد: او اکنون بیش از گذشته هیات حاکمه عربستان را در امواج متلاطم و خودساخته گرفتار کرده است.

سفیر سابق ایران در لبنان ادامه داد: تا به حال شاهد بوده‌ایم که محمد بن‌سلمان نابخردانه و بی‌توجه به ملاحظات بین‌المللی اقداماتی را انجام می‌داد که برای خود و دستگاه آل‌سعود شکست‌های مفتضحانه‌ای را به بار آورده است، ماجرای گروگانگیری سعدالحریری نخست وزیر لبنان در ریاض، دخالت‌های بی‌جا در امور داخلی سایر کشورهای منطقه، حمایت از تروریسم تکفیری و همچنین فرو رفتن بیش از پیش در باتلاق یمن از جمله شکست‌های متعددی است که محمد بن سلمان در سال‌های اخیر داشته است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اقدام بسیار زشت بن سلمان در همدستی با رژیم صهیونیستی برای موضوع معامله قرن و همکاری گسترده‌ با رژیم صهیونیستی که اخیرا علنی شده، همه نشان می‌دهد که محمد بن سلمان در یک وضعیت بسیار نامطلوب قرار دارد.

دستمالچیان با طرح این احتمال که آمریکایی‌ها هم از اقدامات یک طرفه و ناشیانه محمد بن سلمان سرخورده هستند، گفت: از آنجایی که تکرار اشتباهات توسط بن سلمان موجب می‌شود تا عربستان بیش از گذشته در تلاطم قرار بگیرد، به نظر می‌رسد آنها به دنبال فکری برای مهار و یا حتی حذف او از صحنه قدرت در عربستان هستند.

وی با تاکید بر اینکه ثبات و امنیت عربستان سعودی برای آمریکا بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: این موضوع موجب می‌شود احتمال اینکه در آینده ما شاهد حوادث دیگری در کاخ پادشاهی سعودی باشیم خیلی دور از ذهن نباشد.

سفیر سابق ایران در لبنان با تاکید بر جدی بودن نزاع قدرت در داخل خاندان حاکم عربستان اظهار کرد: شاهزاده‌های مهمی در این خاندان هستند که از اقدامات بن سلمان ناخرسند هستند و به ملک سلمان به عنوان پدر او برای کنار زدن و یا محدود کردن محمد بن سلمان فشار می‌آورند.

وی در واکنش به تهدید ترامپ در خصوص عدم فروش سلاح به عربستان به منظور تنبیه عربستان در موضوع قتل خاشقچی خاطرنشان کرد: ترامپ یک فرد تاجر مسلک است و در هر جایی که پول وجود داشته باشد، حضور خواهد داشت. به همین دلیل این تهدید فقط بلوفی است که برای کم کردن فشارهایی افکار عمومی بین‌الملل علیه سیاست‌های تبعیض‌آمیز خود انجام داده است.

دستمالچیان با تاکید براینکه بازار تسلیحات آمریکا در عربستان چیزی نیست که آمریکا بتواند از آن چشم‌پوشی کند، اظهار کرد: با این وجود با شدت گرفتن فشارها علیه بن سلمان، ترامپ نخواهد توانست حمایت همه جانبه از او را ادامه دهد و این سرآغاز تحولات دیگر در خاندان سعودی‌ها خواهد بود.

وی در ادامه در خصوص نقش ترکیه در موضوع قتل خاشقچی با بیان اینکه ترک‌ها همیشه نقش چند وجهی در اینگونه تحولات بازی کرده‌اند، اظهار کرد: آنها همیشه سعی می‌کنند از این نوع ماجراها بهره‌برداری تبلیغاتی، مالی و اقتصادی خود را انجام دهند و در این پرونده هم بدون تردید چنین کاری را خواهند کرد.

سفیر سابق ایران در اردن در واکنش به اخبار منتشر شده در خصوص رشوه عربستان به ترکیه در خصوص مختومه کردن پرونده قتل خاشقچی با بیان اینکه انجام معامله ترکیه با عربستان در این پرونده لطمه زیادی به حیثیت ترک‌ها خواهد زد، گفت: چنین اقدامی تاثیر زیادی در افکار عمومی جهانی خواهد داشت و آبروی آنها را در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد برد.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه قتل خاشقچی در کشور ترکیه انجام شده، آنها نمی‌توانند به راحتی وارد معامله‌ با عربستان شوند. چون این معامله می‌تواند اعتبار و حیثیت آنها را مورد لطمه قرار دهد، در صورت معامله ترکیه با عربستان سعودی در مجامع حقوق بشری مورد فشار قرار خواهد گرفت و عربستان سعودی هم نمی‌تواند با چنین کارهایی از مسئولیت خود در این ماجرا فرار کند، لذا این ماجرا در بعد حقوق بشری ادامه پیدا خواهد کرد.

دستمالچیان با تاکید براینکه ممکن است پرونده خاشقچی مشکلات ترکیه را بیش از گذشته ‌کند، اظهار کرد: به همین دلیل ترکیه باید در این پرونده با احتیاط رفتار کند و حداقل از انجام اقدامات یک جانبه‌ به نفع عربستان خودداری کند.

وی در ادامه با تاکید براینکه ماجرای قتل خاشقچی موجب می‌شود پروژه‌های به اصطلاح توسعه منطقه‌ای محمد بن سلمان تا مدت‌‌ها به محاق رود، اظهار کرد: اکنون به دلیل جو گسترده‌ای که علیه او ایجاد شده هیچ کسی جرات اعلام همکاری با عربستان سعودی را ندارد، مثلا اخیرا بسیاری از شخصیت‌های با نفوذ اقتصادی و رسانه‌ای دنیا نشستی را که قرار بوده درباره پروژه نئوم برگزار شود، تحریم کرده‌اند و اعلام داشتند در این نشست شرکت نخواهند کرد.

سفیر سابق ایران در اردن با تاکید براینکه بن سلمان نمی‌تواند شیوه‌ای جسورانه‌ای را که شروع کرده ادامه دهد، اظهار کرد: او یا باید بن سلمان دیگری شود که با خصوصیات ذاتیش تناقض دارد و یا اینکه در یک اقدام هماهنگ با آمریکا از طرف دربار آل‌سعود برکنار شود.

وی با بین اینکه کنارگیری از قدرت یا محدود شدن بسیار زیاد دامنه فعالیت‌ها از جمله پیش‌بینی‌های حداقلی است که در خصوص محمد بن سلمان انتظار می‌رود اظهار کرد: با نزاع بسیار زیادی که برسر قدرت در درون خاندان سلطنتی سعودی وجود دارد، این تغیرات در آینده عربستان بسیار محتمل است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها