واکنش رئیس جمهور آمریکا در صورت گناهکار بودن بن سلمان

ترامپ: در ماجرای خاشقجی منتظر می‌مانیم

رئیس جمهور آمریکا در واکنش به احتمال دست داشتن محمد بن سلمان در ماجرای جمال خاشقجی گفت: ما باید بدانیم که آن‌ها چه کاری انجام داده اند.
کد خبر: ۱۱۷۰۱۳۴
ترامپ: در ماجرای خاشقجی منتظر می‌مانیم

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صداوسیما، دونالد ترامپ در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی گفت:ما باید تلاش کنیم بدانیم که چه روی داده است.ما این موضوع را به دقت بررسی می کنیم.ما افراد خوبی در رابطه با بررسی این موضوع داریم.هم با کمک ترکیه و هم با عربستان سعودی می توانیم بدانیم که چه روی داده است. شما نخستین فردی خواهید بود که از نتیجه این اقدامات آگاه خواهید شد.

ترامپ در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید:من یک سوال دیگر درباره عربستان سعودی دارم.شما درباره روابط خوب با عربستان سعودی سخن گفته اید.شما درباره روابط خوب خود با ملک سلمان صحبت کرده اید.آیا شما درباره بررسی روابط با عربستان سعودی اقدامی انجام خواهید داد، گفت:ما باید ببینیم که چه روی خواهد داد.هم اکنون کارهای زیادی انجام شده است.من باید ببینم که چه روی می دهد.یکی از دلایلی که این کشور یکی از اولویت های من بوده است این بوده است که اگر شما به خاطر بیاورید آنها یکصد و ده میلیارد دلار تجهیزات نظامی را از ما خریداری کردند.آنها چهارصد و پنجاه میلیارد دلار در کشور ما و در شرکت ها سرمایه گذاری کرده اند.به نظرم شما از این موضوع آگاهید.شرکت هایی چون جنرال الکتریک،جنرال موتورز در آنجا حضور داشتند و قراردادهایی به ارزش سی میلیارد و چهل میلیارد دلار امضاء کردند.ما تاکنون شاهد این موضوع نبوده ایم.شما می گویید که این کشور اولویت نخست من است بله این الویت نخست من است زیرا هیچ کشوری چهارصد و پنجاه میلیارد دلار در کشور ما سرمایه گذاری نمی کند.آنها یکصد و ده میلیارد دلار در ارتش ما سرمایه گذاری کرده اند.این پول بسیار بسیار زیادی است.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید:اگر عربستان سعودی مسئوول این اقدام شناخته شود آیا همچنان به توافق تسلیحاتی با آنها ادامه خواهید داد،گفت:ما باید کارهای بیشتری انجام دهیم اما زمانی که ما یکصد و ده میلیارد دلار خرید را از کشور خود می گیریم این موضوع به کارگران ما آسیب وارد می کند.این موضوع به کارخانه های ما آسیب می زند.این موضوع به تمامی شرکت های ما آسیب می زند.شما درباره پانصد هزار فرصت شغلی صحبت می کنید.بنابراین اگر ما این کار را انجام دهیم حقیقتا به کشور خود آسیب می زنیم.علاوه بر این ما به عربستان سعودی هم بیشتر آسیب وارد می کنیم.آنها به طرف روسیه و چین خواهند رفت.آنگاه سفارش خود را به آنها ارائه خواهند داد.تجهیزات آنها به کیفیت تجهیزات نظامی ما نیست.تجهیزات نظامی ما بهترین تجهیزات در جهان هستند.اما آنها با این اقدام ما به طرف چین و روسیه خواهند رفت و سفارش تجهیزات نظامی خود را خواهند داد.ما تنها با این کار خود به خودمان آسیب وارد می کنیم.به نظرم ما باید کاری کنیم که این موضوع روی ندهد.اما ما نمی دانیم و هیچ کس در حال حاضر پاسخ را نمی داند.ما به پایان کار نگاه می کنیم.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید:اگر محمد بن سلمان گناهکار شناخته شود آیا شما شخصا وی را تحریم می کنید، گفت:ما باید بدانیم که آنها چه کاری انجام داده اند.در حال حاضر ترکیه عمیقا وارد ماجرا شده است. ما در ارتباط دائم با آنها هستیم.البته کشورهای دیگری از جمله ما به این موضوع توجه دارند.ما به ریشه این کار خواهیم رسید.ما باید منتظر بمانیم ببینیم که چه روی خواهد داد.

ترامپ در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید:آیا آمریکا بازرسانی برای کمک به ترکیه اعزام کرده است و آنها در آنجا حضور دارند،آیا آمریکا وارد تحقیقات شده است،گفت: آمریکا کاملا وارد این ماجرا شده است.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت:ما همه نوع اهرم در اختیار داریم.ما قدرتمندترین ارتش را در جهان داریم.ما هرگز نمی خواهیم از آن استفاده کنیم.این ارتش آنقدر قدرتمند است که هیچ کس نمی خواهد با ما رقابت کند. ما همچنین باید قدرتمندترین کشور از لحاظ اقتصادی باشیم.ما یازده تریلیون دلار را در جنگ از دست داده ایم.

در صورت اثبات قتل خاشقجی، آمریـکا تدابیر تنبیهی علیه عربستـان در نظر می گیرد

به گزارش خبرگـزاری رویـترز، روز شنبه دونالد ترامپ به شبکه «سی بی اس» گفت در صورت اثبات به قتل رسیدن جمال خاشـقجی، روزنامه نـگار مخالـف سعـودی در داخل کنسـولگری عربستـان سعـودی در استانـبول، «تنبیه سخت» بر این کشور تحمیل خواهد کرد. در مصاحـبه با برنامه «شصت دقیقه» که روز یکشنبه پخش خواهد شد، رئیـس جمهور آمریـکا مخالفت اش را با لغو فـروش تسلیحـات به ریاض اعلام کرد و گفت:« من نمی خواهم کار در آمریـکا را مجازات کنم.»

با این وجود دونـالد تـرامپ توضیح نداد که در صورت به اثبات رسیدن مسئولیت عربستـان سعـودی در ناپدید شدن جمال خاشقـجی، چه مجازات هایی بر ضد این کشور اعمال می شـود. ترامـپ گفت:« ما تمامی ابعاد این ماجرا را روشن خواهیـم کرد و تنبیه سخـتی اعمال می کنیم.»

دونـالد تـرامپ در پاسخ به این سوال که آیا ولیعـهد عربستان سعودی «محمـد بن سلمـان» در ناپدید شدن جمال خاشقـجی دخالت داشته است، به «سی بی اس» گفت:« هیچ کس نمی داند ولی بدون شک ما خواهـیم توانست این موضوع را کشـف کنیم»

رئیس جمهـور آمریـکا پیش بینی کرد:« در صورت اثبـات چنین موضوعی، ما بسـیار ناراحت و عصبـانی خواهیم شد.»

وی ادامه داد:« حساسیت موضوع خاشقـجی بدون شک بسیار بیشتـر از حدی است که مربـوط به یک روزنامـه نگار باشد.»

به نوشته روزنامه صبـاح ترکیه، صداهای ضبط شده توسط ساعت جمال خاشقـجی که در مدت حضورش در داخل کنسولـگری به موبایـل اش متصل بوده است، این گمـان را تقویت می کند، که وی پس از شکنـجه، کشته شده است. این اطـلاعات که روز شنبه منتشر شـده است هنوز توسط منابع رسمـی تایید نشده است اما بسـیاری از مسئولان غربـی به ویژه آمریکایـی، در روزهای گذشته اظهـار داشته اند که اولین عناصـر تحقـیق، مسئولیت را متوجه یک گروه کـماندو پانـزده نفره سـعودی از جمله یک متخصـص پزشکی می کند که در زمان ناپدید شدن این روزنامه نـگار، رفت و برگشت چـهل و هشت ساعتـه به استانبول داشته است. اگرچه تا حدود زیادی دخـالت ریاض در ناپدید شدن خاشقـجی اثبات شده است، اما دونالـد تـرامپ قصد ندارد روابط نظـامی میان آمریـکا و عربـستان سعـودی را تحت تاثیر این موضوع قرار دهد، کشوری که بزرگترین مشـتری در بخش فروش تسـلیحات نظامی آمریکا به شمار می آید.

ترامپ به «سی بی اس» گفت:« من نمی خواهم یک چنین سفارشی را از دست بدهم.» رئیس جمهور آمریکا افزود:« شیوه های دیگری برای تنبیه کردن وجود دارد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها