رئیس پیشین بانک مرکزی در گفتگو یا جام جم آنلاین؛

جمهوری اسلامی ایران اهل گفتگو و آمریکا در پی عهد شکنی است

رئیس کل پیشین بانک مرکزی گفت: مذاکره در مورد برجام حجت را بر جامعه جهانی تمام کرد و نشان داد که جمهوری اسلامی ایران اهل گفتگو و آمریکا در پی عهد شکنی است.
کد خبر: ۱۱۵۶۵۲۱
جمهوری اسلامی ایران اهل گفتگو و آمریکا در پی عهد شکنی است

به گزارش جام جم آنلاین محمود بهمنی نماینده طالقان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی باتاکید بر اینکه باید حواسمان به شرکای تجاری کشور باشد افزود:‌ ما در مورد مراودات اقتصادی کشور نمی توانیم به اروپا و چین هم اطمینان داشته باشیم، باید حواسمان باشد که حجم مبادلات تجاری اروپا با آمریکا ۱۲۰۰ میلیارد دلار و حجم مبادلات چین با آمریکا 490 میلیارد دلار است درشرایطی که میزان مبادلات ایران با اتحادیه اروپا بین 2۰ تا ۳۰ میلیارد دلار است. لذا با در نظر گرفتن این حجم مبادلات اقتصادی می توان دریافت که اولویت روابط با چه کشوری است.

وی با تاکید بر اینکه اروپا نیز در آینده راه و رویه آمریکا را در پیش خواهد گرفت و به تعهداتش عمل نخواهد کرد گفت: جمهوری اسلامی ایران با کسی خصومت ندارد و خیلی خوشحال می شود که با دنیا صحبت کرده و تجارت خود را گسترش بدهد. اما با توجه به راه و روشی که از طرف کشورهای متخاصم گرفته شده اطمینان برای تجارت بین المللی با جمهوری اسلامی ایران رویکردی مبهم دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص راه و روشی که باید در مقابل ترفند های دشمنان اتخاذ شود افزود: راههای بسیار پیش روی ما وجود دارد باید از تجربیات گذشته استفاده کنیم که متاسفانه اینکار را انجام نمی دهیم.

رئیس کل پیشین بانک مرکزی تاکید کرد: ما بدترین تحریم ها را در سال ۸۹ ،۹۰و ۹۱ پشت سر گذاشتیم ، طی این سالها بانک مرکزی کشور تحریم بود و نقل و انتقال پول و فلزات قیمتی ممکن نبود. اما برنامه‌ریزی و تلاش کردیم ، لذا برای اینکه از بحران های ایجاد شده نیز عبور کنیم باید مبادلات دو جانبه و چند جانبه را شروع کنیم و حتماً با کشورهای همسایه مبادلات پولی را تقویت نماییم تا با این شیوه به راحتی بتوانیم مشکلات را پشت سربگذاریم.

وی با تاکید بر اینکه باید به نظرات تمامی کارشناسان بدون در نظر گرفتن جناح بندی های سیاسی توجه کرد و از تجربیات استفاده نمودگفت: ما بدترین تحریم ها که حتی بدتر از این دوران است را پشت سر گذاشتیم. ‌در شرایط تحریم گذشته ، فروش نفت از ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه به ۷۰۰ هزار بشکه رسید ، اما کشور اداره شد. مشکل فعلی کشور این است که ما خودباختگی پیدا کرده ایم و خود را ضعیف و دشمنانمان را قدرتمند فرض کرده ایم.

بهمنی با بیان اینکه هنوز تحریم هایی علیه ایران اعمال نشده اما از نظر روانی شرایطی ایجاد شده که بازار ملتهب شده است افزود:اگر روند فعلی در دولت در مورد مسائل اقتصادی وجود داشته باشد بازهم مشکل خواهیم داشت بنابراین نمی‎‎توانیم برای بازار ارز و فلزات گران قمیمت دنبال ثبات باشیم.

رئیس پیشین بانک مرکزی با اشاره به اینکه به پیشواز رفتن برخی افراد و جریانات از تحریم‎های جدید علت اصلی مشکلاتی است که ما با آن روبه رو هستیم خاطرنشان کرد: پیشوازی از تحریم‎ها به معنای این است که ما از ترس اعمال تحریم‎های جدید دشمن را بسیار بزرگ و خودمان را کوچک فرض کردیم روندی که سبب شده است تا آثار روانی این موضوع بر مردم و بازار تاثیر بگذارد و ناخودآگاه ما با مشکلات بسیاری روبه رو شویم.

بهمنی گفت:باید از راهکارهایی که در راستای بهبود وضعیت اقتصادی به خصوص در حوزه ارز و سکه وجود دارد استفاده کنیم و گرنه وضعیت فعلی گسترش پیدا خواهد کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: باتوجه به وضعیت فعلی پیش‎بینی می‎شود اگر تدبیر و چاره‎ای اتخاذ نشود قیمت ارز باز هم افزایش پیدا خواهد کرد ازاین رو امیدوارم دولت در این راستا به فکر چاره‎ و تدبیر جدیدی باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها