حسین رویوران، کارشناس مسائل خاورمیانه
کد خبر: ۱۱۵۳۴۷۴
تقویت موقعیت انصارالله یمن با موشکهای بالستیک و پهبادهای اطلاعاتی

این روزها شاهد پیروزی نیروهای مردمی و جبهه مقاومت و انصارالله یمن در برابر تجاوزات اتئلاف سعودی-آمریکایی-اسرائیلی هستیم. باید گفت حمله نیروهای سعودی و اماراتی و مزدورانی که برای تصرف شهر الحدیده به کار گرفتند از نگاه عربستان برای یکسره سازی و شکست انصارالله بوده است.

اما علی رغم اینکه سعودی ها ده ها هزار نفر را بسیج کرده و امکانات زرهی بسیار گسترده ای با پوشش هوایی بسیار مناسب ایجاد کرده بودند اما با یک شکست بسیار مفتضحانه مواجه شدند و جسد صدها نفر را رها کرده و از صحنه جنگ فرار کردند و این نشان می دهد که انصارالله از لحاظ نظامی هر چند نابرابری وجود دارد و مشخص است که انصارالله بسیار کمتر و ضعیف تر نسبت به عربستان و امارات است اما ایمان اینها موجب شد که یک پیروزی بسیار بزرگ بریا کمیته های مردمی و انصارالله یمن خلق شود.

نیروهای اماراتی که به منطقه آمده و به دام افتاده بودند هم خیلی مفتضحانه شکست خوردند. پیاده کردن نیرو که بخشی از این برنامه بوده نیز با زدن ناو اماراتی با دو موشک از طرف انصارالله هم با شکست مواجه شد و در نتیجه این شکست موقعیت انصارالله در منطقه را تقویت کرده و نشان دادکه نیروهای اماراتی و عربستان قادر به یکسره سازی جنگ نیستند و هیچ راهی در پیش ندارند جز اینکه در برابر اراده ملت یمن تسلیم شوند و با توقف جنگ اجازه دهند مردم یمن درباره آینده خودشان تصمیم گیری کنند.

باید گفت یکی از مهمترین ابزارهایی که یمنی ها در این جنگ به کار گرفتند استفاده از پهباد بود که نشان از تسلط کامل در بکار گیری این سلاح را داشت و بسیاری از ستادهای عملیاتی عربستانی مورد حمله این پهبادهای جنگی قرار گرفت و در نهایت حمله عربستان و امارات را با مشکل جدیدی روبرو کرد، پرتاب موشک به محل تجمع نیروهای اینها هم جزو مهمترین ابزار های جنگی بود و حمله آنها را ناکام گذاشت. استفاده از این نوع سلاح های جدید از سوی انصارالله عملا نشان داد که انصارالله از توانمندی نظامی بسیار بالایی برخوردار است که در به کارگیری سلاح ها، برنامه ریزی و توان لازم را دارند. شکست عربستان و امارات علی رغم داشتن ناو ها و هواپیماهای جنگی و نیروهای زرهی نشاندهنده حقیقت ثابتی است و آن اینکه جنگ افزارها در برابر ایمان و اراده مردم یمن رنگ باخته و توان پیروزی ندارد.

یمن جزو دوسه کشور جهان از لحاظ داشتن سلاح است و گفته می شود در برابر هر نفر در این کشور سه قطعه سلاح وجود دارد چنانچه جمعیت یمنی ها 20 میلیون نفر است و قطعات سلاح موجود در این کشور نزدیک 60 میلیون قطعه است اینکه ارتش یمن امکاناتی داشته و الان در کنار انصارالله قرار دارد نشان می دهد که این یک امر بدیهی است که امکانات تسلیحاتی هم داشته باشند، هر چند دشمن سعی می کند بحث موشکها را به ایران منسوب کند چرا که ناکام بزرگی برای عربستان با وجود خرید این همه سلاح های پیشرفته است.

عربستان سعی می کند بگوید من دارم با ایران می جنگم و تمام این سلاح های در دست یمنی ها، سلاح های ایرانی است اما این واقعیت ندارد هر چند ممکن است ایراان در دست کاری سلاح ها و افزایش برد آنها کمکی کرده باشد اما ایران طبق اظهارات مسئولان نظامی سلاحی نفرستاده است.

جامعه جهانی و سازمان های بین المللی از عربستان حمایت می کنند و بان کی مون دبیر کل سابق سازمان ملل آشکارا اعلام کرد که با پولی که عربستان به سازمان ملل کمک می کند ما دهانمان بسته است و نمی توانیم جنایات گسترده عربستان در یمن را محکوم کنیم و یا اینکه عربستان را در لیست سیاه کشورهای مرتکب شونده جنایات جنگی قرار دهیم . این نشان می دهد که متاسفانه جامعه بین المللی نسبت به حوادث یمن برخورد متناسب نداشته و از ابتدای جنگ تاکنون تعداد بسیار زیادی در یمن کشته و زخمی شده اند و بسیاری به دلیل کمبود درمان و دارو و تخریب مراکز درمانی و بیمارستان ها توسط عربستان از دنیا رفته اند لذا آنچه عربستان انجام داده است یک جنایت جنگی گسترده است که اگر ما دقیق عومل مستقیم و غیر مستقیم آن را در نظر بگیریم این جنگ موجب شده چند صدنفر کشته شوند اما علی رغم این فاجعه بزرگ جامعه بین المللی کاری از پیش نبرده است.

باید بگوئیم نه تنها جامعه بین المللی کاری نمی کند بلکه آمریکا و غرب از جنایات عربستان حمایتهم می کنند و از جنگ افزار تا اطلاعات میدانی و نیروی مزدور هم به سعودی ها می دهد؛ آمریکا شریک عربستان در این جنایت هاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها