عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با جام جم آنلاین:

بحران برق در شرایط فعلی حاصل عدم توجه دولت به برنامه پنجم توسعه است

عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس گفت: متاسفانه دولت در سال های اخیر در رابطه با تاسیس نیروگاه های جدید چندان فعالیت قابل قبولی از خود بروز نداده است. اگر دولت توانایی احداث نیروگاه های جدید را ندارد حداقل در بهینه سازی ابزارآلات تولید مصرف انرژی اقداماتی انجام دهد.
کد خبر: ۱۱۵۳۴۵۵
بحران برق در شرایط فعلی حاصل عدم توجه دولت به برنامه پنجم توسعه است

ابراهیم کارخانه صادرات برق مازاد بر نیاز مصرف را جزو سیاست های جمهوری اسلامی دانست و به جام جم آنلاین گفت: در حال حاضر صادرات برقی در ایران صورت نمی گیرد زیرا کشوری که خود دچار بی برقی شدید است چگونه می تواند برق به کشورهای دیگر صادر کند؟

عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس افزود: متاسفانه دولت در سال های اخیر در رابطه با تاسیس نیروگاه های جدید چندان فعالیت موثری از خود بروز نداده است در صورتی که می دانیم هر ساله نیاز کشور به برق با توجه به توسعه صنعتی و جامعه در حال افزایش است لذا دولت با توجه به این افزایش نیاز نتوانست در سال ها اخیر نیروگاه های جدیدی را احداث کند.

کارخانه تاکید کرد: موضوع اساسی دیگر بحث بهینه سازی مصرف و مدیریت منابع است که متاسفانه دولت در این رابطه نیز اقدامات برجسته‌ای انجام نداده است. در حال حاضر کولرها و فریزرها بیشترین مصرف برق را به خود اختصاص داده اند چرا که امروزه در بازار کشور شاهد فروش کولرها و فریزرهای قدیمی با مصرف بسیار بالا هستیم. در مجلس نهم مصوبه ای مبنی بر بهینه سازی ابزارهای کم مصرف انرژی با همکاری وزارت نفت صورت گرفت که متاسفانه در دولت جدید مورد توجه مسئولین واقع نشد با اینکه این موضوع یکی از مهم ترین و اساسی ترین مسائل کشور است اما با این حال هنوز شاهد برنامه ای برای بهبود روند فعلی نیستیم.

به گفته وی، وزارت نیرو با توجه به مصوبه مجلس توانایی مدیریت واحد های تولید کننده آب و برق را دارد لذا می تواند این دو موضوع حیاتی را استاندارد سازی کند اما متاسفانه هیچ اقدام مناسبی در این راستا انجام نمی دهد.

نماینده سابق مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دولت توانایی احداث نیروگاه های جدید را ندارد حداقل در بهینه سازی ابزارآلات انرژی اقدامات لازم را باید انجام دهد.

وی عدم فرهنگ در مدیریت جامعه را یکی دیگر از دلایل بی برقی های اخیر کشور دانست و گفت: یک عزم ملی راه گشای حل این معضل است چرا که اگر هر خانوار 10 درصد از مصرف برق خود را کاهش دهد مسلما کمک قابل توجهی به این موضوع کرده است لذا رسانه ها باید بستر لازم را برای فرهنگ سازی در مصرف انرژی ایجاد کنند که متاسفانه در این راستا هم شاهد کوتاهی مسئولین هستیم.

کارخانه افزود: متاسفانه ما در بحث فرهنگ سازی با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم و در این زمینه نقش رسانه هابه ویژه رسانه ملی بسیار پررنگ می باشد. ولی نباید فراموش کنیم که وقتی شرکت های دولتی و یا وزارتخانه ها در راستای صرفه جویی مصرف برق قدم بر نمی دارند، بدون شک مردم نیز به تبعیت از این رفتار مدیران هیچ گونه اقدامی به منظور بهینه سازی مصرف برق انجام نمی دهند. در واقع نگاه مردم برای صرفه جویی به نحوه عملکرد مدیران و مسئولان کشور است.

نماینده سابق مردم همدان در پایان خاطرنشان کرد: اگر دولت مطابق برنامه پنجم توسعه برق تولید می کرد بی شک کشور با این بحران رو به رو نمی شد. معمولا طرح ها و برنامه ها برای حل معضلات تدوین می شود اما برای عملیاتی شدن آنها هیچگاه عزم جدی مشاهده نمی گردد به عبارتی دیگر زمان زیادی را مجلس و دولت صرف تدوین برنامه توسعه و پیشرفت کشور می کنند اما در زمان اجرا مدیریتی برای کنترل و نظارت آن وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها