عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین:

طی ۵ سال گذشته هیچ تحرک جدی در بخش تولید مسکن صورت نگرفته است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید دارد که طی ۵ سال گذشته در دولت یازدهم و دوازدهم عملاً هیچ تحرک جدی در بخش تولید مسکن صورت نگرفته و حالا که نقدینگی به سمت بازار حرکت کرده بنظر می رسد، وزارت راه و شهرسازی با همکاری مسئولین اقتصادی دولت و بانک مرکزی باید تلاش کند بخش عمده منابع نقدینگی بخش خصوصی را به سمت تولید مسکن سوق دهد.
کد خبر: ۱۱۵۳۰۸۴
طی ۵ سال گذشته هیچ تحرک جدی در بخش تولید مسکن صورت نگرفته است

علی اکبر کریمی نماینده اراک و کارشناس مسایل اقتصادی عقیده دارد که با توجه به افزایش نرخ مسکن ،تدابیری از سوی وزارت راه و شهرسازی دنبال نشده و حجم نقدینگی به بازار مسکن هجمه وارد کرده و بخش املاک شامل اراضی و ساختمان بین۵۰ تا ۱۰۰ درصد رشد قیمت داشته که به هیچ وجه امرمطلوبی نیست.وی درگفتگو با جام جم آنلاین در این زمینه به سوالات ما پاسخ داده که می خوانید.

اخیرا شاهد گرانی خرید و اجاره مسکن درسطح کشور هستیم آیا سیاست های دولت در بخش اقتصاد به این بازار نیز سرایت کرده است؟

مسکن نیزمثل سایر بازارها از متغیرهایی که در شاخص‌های کلان اقتصادی کشور از جمله ارز متاثر شده است وبه همین دلیل شاهد افزایش قیمت در بخش مسکن و املاک هستیم فلذا وزارت راه و شهرسازی به تنهایی نمی تواند نقشی در کنترل این بازار داشته باشد چون تغییر در بازار مسکن ناشی از متغییرهای درون زا در این بخش نیست .

اما اینکه بازار مسکن از شرایط جدید به وجود آمده چگونه می تواند استفاده کند و یا به عبارتی برنامه ریزان و سیاست گذاران در حوزه اقتصاد مسکن که وزارت راه و شهرسازی وظیفه آن را برعهده دارد چگونه می توانند در شرایط جدیدی که در اقتصاد کشور به وجود آمده بهره ببرند و بخش مسکن را فعال و پویا کنند سوالی است که باید پاسخ داده شود و انتظار می رود وزارت راه و شهرسازی در شرایط جدید این موضوع را مورد توجه جدی قرار دهد.

هم اکنون درکشور با حجم عظیمی از نقدینگی مواجه هستیم و بر اساس آخرین اعداد و ارقام این مبلغ بالغ بر هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است، این هیولای بزرگ نقدینگی سراغ هر بازاری که برود آن را متلاطم می کند و باعث بورس بازی و سفته بازی دراین بازار و افزایش قیمت در این بخش می شود و می‌تواند اتفاقی را که در بازار سکه، طلا، ارز و مسکن و سایر کالاهای دیگر اتفاق افتاده رقم بزند.

اما این بازار در عین اینکه یک تهدید است یک فرصت طلایی برای بخش مسکن در کشور فراهم می کند بنابراین مسئولین راه و شهرسازی باید تلاش کنند بخش قابل توجهی از این نقدینگی را به سمت بخش تولید مسکن سوق دهند. لذا با عنایت به اینکه دولت اعلام کرده بحث نوسازی بافت های فرسوده جزو اولویت هاست انتظار می رود در این موضوع جدیت بیشتری نشان داده شود.

البته طی ۵ سال گذشته در دولت یازدهم و دوازدهم عملاً شاهد هیچ تحرک جدی و طرح مشخصی در بخش تولید مسکن از سوی دولت نبودیم اما حالا که این نقدینگی به سمت بازار آمده ، وزارت راه و شهرسازی باید تلاش کند با همکاری مسئولین تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی بخش عمده منابع نقدینگی بخش خصوصی را هدایت نماید تا به سمت تولید مسکن حرکت کند.

تولید مسکن دهها رشته صنعتی و تولیدی را فعال واین بخش را از رکود خارج می‌کند،رونق مسکن صدها هزار نفر فرصت شغلی در کشور ایجاد می کند و از طرف دیگر تولید ناخالص ملی را افزایش می دهد و می‌تواند برای کشور دستاوردهای مهم اقتصادی به همراه داشته باشد و هدایت بخش بزرگی از نقدینگی سرگردان را فراهم و از بروز تورم در بخش‌های دیگر بازار جلوگیری کند.

لذا این مزایا و محاسن باید با تدابیری که وزارت راه و شهرسازی دنبال می کند تبدیل به واقعیت شود که متاسفانه در سال‌های گذشته شاهد چنین تدبیر و سیاست هایی نبودیم .

حالا که نقدینگی جذب بازار مسکن شده و افزایش قیمت را به دنبال داشته چه سیاست گذاری از سوی دولت بخصوص وزارت راه و شهر سازی به عنوان متولی این امر باید تدبیر شود؟آیا وزیر عملکرد مناسبی در این بخش داشته است؟

وزارت راه و شهرسازی ،حجیم و بزرگ و با وظایف متنوع و گسترده است اما در بخش مسکن که مورد بحث است می توانیم با قاطعیت بگوییم وزارتخانه در این بخش توفیقی نداشته و نتوانسته طی ۵ سال گذشته سیاستها و تدابیر راهگشایی را دراین بخش اجرایی کند و تنها عمر خود را صرف رسیدگی به تکمیل باقیمانده طرح مسکن مهر کرده وهیچگونه ابتکار جدیدی نشان نداده است.

دوستان ما در دولت فعلی طرح مسکن مهر را مورد انتقاد قرار دادند ولی طرح جایگزین معرفی نکردند ،مسکن اجتماعی هم که مطرح شد سرانجام مشخصی نداشت. البته طرح بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری نیز مطرح شده اما هنوز خروجی محسوسی نداشته است .

در شرایطی که در عرصه تولید مسکن توفیقی نداریم و شاهد افزایش درخواست ها هستیم قطعا رشد قیمت نیز حاصل خواهد شد که با تزریق منابع به بخش تولید مسکن ضمن اینکه می توانیم نیاز جامعه را فراهم کنیم قطعا شاهد کنترل این بازار نیز خواهیم بود.

آیا راهکاری در این بخش مد نظر دولت قرار گرفته است؟

تا الان که چیزی ندیدیم ،‌اما مجلس در حال تهیه طرح هایی برای مقابله با تحریم و ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور و جمع بندی آن است.قطعا یکی از راههای هدایت منابع و نقدینگی در کشور هدایت آن به سمت تولید مسکن است ولی وزارت راه و شهرسازی و دولت باید بصورت جدی در این زمینه ورود کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها