کارشناس مسائل منطقه گفت: در حالی که طبق قوانین بین المللی نباید به کشورهای متخاصم اسلحه صادر کرد و این تعریف کلی در حقوق بین المللی است، اما امریکا به خاطر منافع خودش حاضر شده که ملت یمن را قربانی کند و به همین دلیل مردم یمن به ابتکارات داخلی و بومی خودشان متکی شدند.
کد خبر: ۱۱۵۲۷۸۷
موشک های بالستیک یمنی موازنه قدرت را به سود مردم یمن تغییر داد/اراده مقاومت، شکستهای سنگینی را به عربستان تحمیل کرده

حسن هانی زاده کارشناس غرب آسیا در گفت و گو با جام جم آنلاین با اشاره به تجاوز حدودا 40 ماهه سعودی ها علیه مردم بی دفاع یمن به ائتلاف جهانی شکل گرفته علیه ملت مظلوم یمن پرداخت و گفت: متاسفانه سازمان ها و نهادهای بین المللی مخصوصا شورای امنیت سازمان ملل در برابر جنایات رژیم آل سعود سکوت اختیار کردند و این نشان می دهد که قانون جنگل بر روابط بین الملل حاکم است.

هانی زاده تاکید کرد: در طول این 40 ماه متاسفانه موضع شورای امنیت کاملا در راستای تقویت و حمایت از رژیم آل سعود و امریکا بوده و به اعتبار اینکه رژیم عربستان بخشی از هژمونی امریکا در منطقه تلقی می شود چراغ سبز به حملات سعودی داده شده است. علاوه بر این بخشی از کشورهای عربی به دلیل کمک مالی عربستان در کنار آل سعود قرار گرفته اند. امریکا، رژیم صهیونیستی، فرانسه و انگلیس هم از رژیم آل سعود حمایت می کنند.

وی با بیان اینکه اخیرا آمریکا سلاح های بسیار پیشرفته ای در اختیار رژیم آل سعود قرار داده افزود: در حالی که طبق قوانین بین المللی نباید به کشورهای متخاصم اسلحه صادر کرد و این تعریف کلی در حقوق بین المللی است، اما امریکا به خاطر منافع خودش حاضر شده که ملت یمن را قربانی کند و به همین دلیل مردم یمن به ابتکارات داخلی و بومی خودشان متکی شدند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا موشک های بالستیک یمنی که اخیرا از سوی ارتش، نیروهای مقاومت و انصارالله به سوی سرزمین های سعودی پرتاب شده را زمینه تغییر موازنه قدرت به نفع ملت یمن دانست و گفت: به همین دلیل اخیرا مدیران شرکت نفتی آرامکو که یک شرکت آمریکایی است اعلام کردند که قادر به ادامه فعالیت نفتی در مناطق جنوب عربستان نیستند زیرا موشک های بالستیکی یمن تاسیسات آن ها را هدف قرار می دهد و این یک ضربه اقتصادی بزرگ به عربستان خواهد بود و به همین دلیل رژیم آل سعود با این تلقی که ممکن است بتواند ملت یمن را شدیدا در محاصره قرار بدهد حملات شدیدی را علیه یمن آغاز کرده که البته با شکست مواجه شده است.

وی با اشاره به هماهنگی و همکاری میان جامعه اروپا و جامعه جهانی با متجاوزین سعودی تاکید کرد که سعودی ها و هم پیمانانشان در یک امتحان و آزمون مشکل شکست سختی خورده اند.

هانی زاده ریشه توفیقات ملت یمن در برابر هجمه جهانی شکل گرفته علیه این کشور و به شکست کشاندن استراتژی سعودی علیه مردم مظلوم این کشور را ریشه در فرهنگ ایثار و رشادت و شجاعت مردم یمن دانست و گفت: یک جمله کاملا معروفی از صدها سال پیش در یمن وجود دارد و آن این که هر ارتش خارجی وارد یمن شود، شکست خورده از یمن خارج می شود و این مقوله از صدها سال پیش در یمن وجود داشته است. در واقع ریشه فرهنگی این مردم و اراده زندگی و اراده مقاومت در نزد ملت یمن بسیار بالاست.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: برنده اصلی بسیاری از جنگ هایی که در یمن رخ داده مردم این کشور بوده اند که به دلیل مقاومت و ایستادگی و اتکای به امکانات محدود بومی خودشان توانستند دشمنان خارجی خود را شکست دهند. عربستان هم در دهه 60 از قرن گذشته میلادی چنین شکستی را در یمن تجربه کرده بود ولی اشتباهی که عربستان می کند این است که آن ها تصور می کنند ساختار اجتماعی یمن از جمله حوثی ها را می تواند به حاشیه براند و از ساختار قدرت خارج کند.

هانی زاده این رفتار عربستان را یک اشتباه استراتژیک بزرگ قلمداد کرد که قصد دارد با استفاده از ابزارهای خشونت آمیز و ابزارهای نظامی یمنی ها را وادار به اطاعت کند. او ادامه داد: اراده مقاومت و قدرت مقاومت ملت یمن موجب شده که عربستان در طول 40 ماه گذشته شکست های سختی متحمل شده و علی رغم هزینه های چند ده میلیارد دلاری و ائتلاف جهانی نتوانسته یک پیروزی به دست بیاورد و در باتلاق درجا می زند و به همین دلیل به نظر می رسد که عربستان در آینده ناچار خواهد شد در برابر مردم یمن تسلیم شود و از این کشور خارج خواهد شد، لذا مردم یمن چیزی برای از دست دادن ندارند و به همین دلیل قدرت تحمل مردم یمن در برابر مشکلات بسیار بالاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها