عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین؛

بی اثر شدن تحریم‌ها در گرو حل مشکلات و فساد مالی و اقتصادی کشور

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مشکل اصلی کشور تحریم نیست بلکه بحث درونی و مدیریت‌های ضعیف، وجود فساد مالی و اقتصادی در کشور است و با حل شدن این مشکلات تحریم‌ها اثر و ارزشی نخواهند داشت.
کد خبر: ۱۱۵۱۳۲۲
بی اثر شدن تحریم‌ها در گرو حل مشکلات و فساد مالی و اقتصادی کشور

سید تقی کبیری در گفتگو با جام‌جم آنلاین با اشاره به فرارسیدن 12 تیرماه سی‌امین سالروز شهادت 290 مسافر پرواز شماره 655 هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در حمله موشکی ناو آمریکا ضمن تسلیت ابراز داشت: این حادثه نشان داد که مخالفت و دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی یک دشمنی مبنایی است و آمریکا حاضر شده تا در میدان عمل وارد ‌شود و تمام قراردادها و کنوانسیون‌های بین المللی و حقوق بین المللی را نیز زیرپا بگذارد و مستقیماً وارد حمله به هواپیمای مسافربری شود که در تمام مراکز حقوقی دنیا محکوم است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: اگر طی ۴۰ سال گذشته این حادثه را در کنار حوادث دیگر لحاظ کنیم نشان می دهد که آمریکا نه تنها کشور عهدشکنی است بلکه نسبت به جمهوری اسلامی یک عناد و یک دشمنی کینه توزانه مبنایی دارد یعنی کشوری که می‌خواهد مستقل باشد و روی پای خود بایستد و از آرمان های خود دفاع کند، خواهد ایستاد و نقشه های متعددی را برعلیه جمهوری اسلامی طراحی و اگر فرصت پیدا کند عملی خواهد کرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه این حادثه، امروز برای ملت ما و افکار بیدار یک پیام بسیار جدی دارد، بیان داشت: نباید به امریکا اعتماد کرد و باید در مبارزه با دشمنی ها، افکار و برنامه ریزی های آن با تمام قوا وارد شد و آن تفکری که گاهی احساس می شود اگر جمهوری اسلامی با آمریکا کنار بیاید و به مذاکراتی که غیر انسانی و ظالمانه است تن دهد یک تفکر بسیار غلطی است و هیچ عاقلی از چنین تفکری دفاع نخواهد کرد.

کبیری در ادامه گفت: در ماجرای برجام نیز این موضوع کاملا روشن شد که اگر بنا به مصالحی نیز بخواهیم وارد مذاکره شویم حتی در مذاکراتی که با قراردادهای بین المللی نیز مطابقت دارد، آمریکا به راحتی و یک طرفه بر اساس منافع خود و دشمنی شان آن را بر هم می‌زنند و حاضرند بر علیه آن کشور اقدام کینه توزانه خود را داشته باشند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه امروز باید حمله ناوگان آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد،بیان داشت: با بررسی این موضوع باید به این نقطه برسیم که بر روی پای خود بایستیم و در مواجهه با جنگ اقتصادی آمریکا تنها راه مقاوم سازی اقتصادی است تا بتوانیم تهدیدها و تحریم های آمریکا را بی اثر کنیم.

وی در ادامه گفت: در مواجهه با تحریم‌ها اگر بدنبال برداشتن آن باشیم به طور یقین کشوری همانند آمریکا از ابزار تحریم و تهدید دست بر نخواهد داشت و تنها راه این است که از درون مقاوم سازی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه طبیعی است که تحریم هادر مسیر ما کندی ایجاد کند، بیان داشت: مهمتر از تاثیر تحریم، مدیریت های ضعیف و غلطی است که در اقتصاد کشور داریم و ضربه آن از تحریم بیشتر است؛ تا به امروز شیوه‌هایی در مقابل تحریم های امریکا از سوی دولت های مختلف بکار گرفته شده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: عده ای گفتند بهترین راه مقابله با تحریم‌ها دور زدن آن است، دولت‌های دیگر گفتند برداشتن تحریم ها بهترین راه است شاید این دو روش به عنوان یک تاکتیک قابل اجرا باشد اما بعنوان یک استراتژیک و راهبرد به طور یقین راه حل مشکل ما نیستد.

کبیری تاکید کرد: تنها راه، راهی است که در حوزه نظامی انجام دادیم در حقیقت این دو روش در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ صورت گرفت؛ زمانی سعی کردیم تهدیدهای نظامی آمریکا را دور بزنیم به این معنی که تسلیحاتی را بخریم و کمبودها را جبران کنیم این راه در آن زمان به عنوان یک تاکتیک قابل عرضه بود.

وی ادامه داد: گروه دیگری از دولتمردان راه حل را در برداشتن تهدیدها دانسته و معتقد بودند با تنش زدایی نسبت به ایران، آمریکا از موضع تهدیدی صرف نظر کند اما این راه ،نیز روشی نیست که به عنوان یک روش استراتژیک انجام بگیرد زیرا که در ذات وجودی آمریکا تهدید وجود دارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه جوانان ما راه دیگری را برگزیدند، بیان داشت: راه دیگر بی اثر کردن تهدید های آمریکا است و امروز از نظر مقاوم‌سازی نظامی به حدی رسیدیم که تهدیدهای نظامی آمریکا را بی اثر کردیم؛ سالیان سال است که آمریکا می گوید گزینه نظامی بر روی میز است اما امروز ما در قدرت موشکی و نظامی به جایی رسیدیم که آمریکا جرات ندارد تهدید خود را عملی کند.

کبیری ادامه داد: ما با مقاوم سازی نظامی، در مواجهه با تهدیدهای تهدیدهای نظامی آمریکا می‌دانیم بلوفی بیش نیست؛ اگر در جنگ اقتصادی به مقاوم سازی اقتصاد نرسیم و تنها راه را در بر داشتن و یا دور زدن تحریم‌ها دنبال کنیم؛ آمریکا آن را با شیوه‌های مختلف ادامه خواهد داد چراکه تحریم از ابزار جنگی این کشور است.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در دولت های متعدد فرمودند ما باید از وابستگی نفت رها باشیم و اگر این توصیه رهبری را عملی کرده بودیم امروز به جایی می‌رسیدیم که دیگر نفت برای ما تهدید نبود و ابزاری برای تهدید آمریکا به شمار می رفت.

این نماینده مجلس با بیان اینکه نفت می توانست برای ما ابزار باشد اما امروز به یک تهدید تبدیل شده است، افزود: متاسفانه وابستگی خود را از نفت جدا نکردیم و کشوری چون آمریکا با همین ابزار ما را تهدید می‌کند و مانع فروش نفت و برگشت دلارهای فروش نفت خواهد شد.

کبیری گفت:اما دیر نشده است و این امکان وجود دارد تا با حمایت نیروها و سرمایه‌های درونی به جایی برسیم که در مقابل تحریم‌های آمریکایی نیازی به دور زدن یا برداشتن تحریم نداشته باشیم و اقتصادکشور نیز مقاوم‌سازی شود چراکه که با جایگاه استقلال جمهوری اسلامی سازگاری ندارد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: بی‌اثر کردن تحریمها تنها راهی است که امروز می‌توانیم در شرایط استثنایی فعلی در مواجهه با توطئه‌ و تحریم‌های آمریکا مقاومت کنیم البته تحریم‌ها کندی را در مسیر ایجاد خواهد کرد اما مشکل اصلی کشور تحریم نیست بلکه بحث درونی و مدیریت‌های ضعیف، وجود فساد مالی و اقتصادی در کشور است و با حل شدن این مشکلات تحریم‌ها اثر و ارزشی نخواهند داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها