صدای «کلیک» زانو هنگام برخاستن و نشستن امری عادی است و معمولا به دلیل کشش بافت نرم اطراف مفاصل رخ می دهد، ولی زمانی که این عارضه با درد و تورم همراه باشد باید جدی گرفته شود.
کد خبر: ۱۱۵۰۹۰۶
علت صدای زانو چیست؟

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، بیشترین وزن بدن روی زانو ها قرار دارد، بنابراین کاملا طبیعی است که غضروف، رباط ها، تاندون ها و مفاصل این ناحیه به مرور زمان و با افزایش سن آسیب ببینند.

صدای کلیک زانو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. زمانی که راه می روید، دو زانو یا چهار زانو می نشینید یا پاهای خود را دراز می کنید، صدای کلیک می تواند ناشی از حباب های گاز باشد. زمانی که فشار روی مفاصل زانو تغییر می کند، حباب های کوچک گاز در آن ناحیه تشکیل می شوند، با حرکت سریع،‌ این حباب های گازی می ترکند و صدای کلیک در ناحیه زانو شنیده می شود.

صدای کلیک زانو می تواند ناشی از کشیدگی تاندون یا رباط روی توده استخوانی باشد و زمانی که این رباط یا تاندون به حالت اول باز می گردد، صدای کلیک شنیده می شود.

یکی دیگر از دلایل این امر، وجود بافت اسکار در مجاورت استخوان است. تمام موارد ذکر شده کلیک زانو بدون کوچکترین درد است ولی زمانی که این صدا همراه با درد باشد، می تواند علایم دیگری داشته باشد که برخی از این عوامل عبارتند از:

وجود بافت اضافی در اطراف زانو

پس از آسیب جدی به زانو، در صورتی که عارضه به طور کامل درمان نشود، ممکن است باعث ایجاد بافت های اضافی در اطراف زانو شود.

در این صورت، هنگام حرکت این بافت اضافی بین قسمت های مختلف مفصل گیر می کند و صدای کلیک شنیده می شود.

صدای کلیک و درد زانوی دونده

در صورت وارد کردن فشار شدید روی استخوان درشت نِی (tibia)، زانو هنگام حرکت صدایی همراه با درد دارد. این حالت بیشتر در ورزشکاران دیده می شود.

پیاده روی غیر اصولی نیز می تواند منجر به این عارضه شود. التهاب کشکک زانو مهمترین دلیل این مشکل است. این عارضه گاهی سندرم پتلوفمورال نامیده می شود.

آسیب شدید به منیسک

منیسک یک ساختمان غضروفی رشته ‌ای محکمی است که در سمت داخل زانو، بالای استخوان درشت ‌نی قرار داشته و باعث تطابق سطح مفصلی با سطح مفصلی استخوان ران در سمت داخل زانو می‌گردد.

علاوه بر منیسک داخلی، یک منیسک در خارج زانو به نام منیسک خارجی نیز وجود داشته که عامل تطابق سطح مفصلی در سمت خارج زانو است.

آسیب دیدن این بخش و فشار زیاد روی آن می توان منجر به آسیب دیدگی منیسک و پارگی آن شود.

کیست منیسک

تشکیل کیست منیسک بعد از پاره شدن آن اتفاق میفتد. با پاره شدن منیسک، بافت نرم کپسول مفصلی اطراف منیسک آن را احاطه می کند سپس داخل بافت جدیدی که در کنار منیسک پاره شده قرار دارد، حفره ای ایجاد می شود و یک لایه از سلول سطح داخلی آن را می پوشاند و با ترشح مایعی به داخل این بافت کیست تشکیل می شود.

آرتروز

آرتروز یکی از مهمترین دلایل کلیک و درد زانوست.

کیست بیکر

کیست بیکر به ورمی اطلاق می‌شود که در اثر انباشته شدن مایع خارج شده از مفصل زانو در پشت زانو ایجاد می‌شود، به همین دلیل به آن کیست یا ورم پشت زانو نیز گفته می‌شود. این عارضه بسیار شایع است و به سهولت نیز درمان می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها