سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس در گفت و گو با جام جم آنلاین:

عملا چیزی از برجام باقی نمانده است/ دولت باید بر اساس مصوبه مجلس اقدام کند

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص موضع گیری دستگاه دیپلماسی کشور درقبال برجام عقیده دارد که هم اکنون تعهدات 1+5 در قبال ایران اجرایی نشده و عملا توافقی باقی نمانده که بخواهیم از آن خارج شویم.
کد خبر: ۱۱۴۹۳۹۰
عملا چیزی از برجام باقی نمانده است/ دولت باید بر اساس مصوبه مجلس اقدام کند

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص موضع گیری دستگاه دیپلماسی کشور پیرامون برجام عقیده دارد که هم اکنون تعهدات 1+5 در قبال ایران اجرایی نشده و عملا توافقی باقی نمانده که بخواهیم از آن خارج شویم .نماینده ورامین در گفتگو با جام جم آنلاین در این زمینه به سوالاتمان پاسخ داده که می خوانید.

خروج از برجام چه تاثیراتی می تواند برای طرفین توافق به همراه داشته باشد؟

توافق برجام توافقی بین المللی بود که آمریکایی ها به جهت بدعهدی وعدم پایبندی به توافقات ،بصورت یکجانبه از آن خارج شدند و از طرفی، اروپایی ها نیز تاکنون نتوانستند بسته پیشنهادی در قبال تعهدات خود ارائه و خسارات خروج آمریکا برای جمهوری اسلامی ایران را جبران کنند و در عین حال تعهدات برجامی خود را نیز انجام دهند.

هنوزبعد از یکماه و اندی از خروج امریکا از برجام ،بسته عملیاتی اروپا به کشور ارائه نشده ، فلذا اگر هفته های آینده به نتیجه ای نرسیم طبیعی است که تصمیمات جدی تری اتخاذ کنیم.

تصمیم بر خروج از برجام چه تبعاتی برای ما و طرف مقابل می تواند داشته باشد ؟

برجام اگر به عنوان یک توافق بین المللی منحل، و اعضا از آن خارج شوند دیگر هیچ اعتمادی برای انجام مذاکره و توافق بین المللی باقی نمی ماند ،وقتی توافقی که شورای امنیت سازمان ملل متحد آنرا تایید کرده وجامعه جهانی از آن استقبال کرده به این شکل از سوی آمریکا نادیده گرفته می شود دیگر چه اعتمادی وجود دارد که کشورها وارد مذاکرات شوند و توافق نمایند.بنابراین نظم بین المللی و کارکرد شورای امنیت الان زیر سوال است چون این رفتارها کشورها را دچار آشفتگی می کند.

وقتی اروپایی ها اعلام همکاری با ایران کردند و سرمایه گذاران آنها در کشور حاضر شدند قطعا خروج از برجام می تواند برای دو طرف مشکل آفرین شود ومرداوات بین المللی برهم بخورد.البته جمهوری اسلامی ایران پایبندی به تعهداتش را به جامعه جهانی اثبات کرده و در مقابل زورگویی ها خواهد ایستاد و به راهش ادامه می دهد.

خروج از توافق برجام چه تاثیری بر کشور خواهد گذاشت ؟

آمریکایی ها تلاش می کنند بصورت یک جانبه تحریم هایی علیه ایران اعمال کنند لذا وقتی آنها بدون در نظر گرفتن توافقات، تحریم های خود تشدید می کنند ماهم نباید پایبند به تعهداتی باشیم که نتیجه ای برای کشور ندارد.

ایران به دنیا ثابت کرد که به تعهدات خود پایبند است و حتی آژانس بین المللی اتمی نیز در بیانیه های خود چندین بار اعلام کرد که جمهوری اسلامی به تعهداتش پایبند بوده ،بنابراین عدم پایبندی کشور دیگر اثر منفی برای ما به دنبال نخواهد داشت .

در توافق برجام پیش بینی شده بود که در صورت اختلاف ،شکایت به کمیسیون مشترک برجام برده شود، فارغ ازاین بند مندرج ، آیا ایران می تواند بصورت قانونی به مراجع بین المللی در مورد عدم تعهد طرف آمریکایی شکایت ببرد؟

متاسفانه یکی از ضعف های شدید دستگاه دیپلماسی در توافق برجام این است که برای خروج بی دلیل یکی از اعضای از توافق، هیچ مجازاتی در نظر گرفته نشده و دیدیم که آمریکایی ها به راحتی زیر این توافق زدند.

باید پیش بینی می شد که اگر عضوی از این توافق خارج شد چه خساراتی را باید بپردازد و چه مجازاتی شامل حالش خواهد شد ولی در این توافق تنها کمیسیون مشترک برجام که متشکل از طرفین غربی بود در نظر گرفته شد که چیزی از آن در نیامد.

با توجه به شرایط موجود، چه آینده ای را برای توافق برجام متصور می دانید؟

بنظر من در حال حاضر برجامی وجود ندارد چون عملا کسی به تعهدات برجامی خودش عمل نمی کند و حتی سه کشور اروپایی که در سیاست های اعلامی خود تاکید دارند که خواهان حفظ برجام هستند عملا شرکت های خود را از کشور خارج کرده و به آمریکا پیوسته اند.لذا برجامی وجود ندارد که بگوییم ما از آن خارج می شویم چون بنای جمهوری اسلامی ایران این نیست که بگوید از برجام خارج می شود و باید قانون مجلس شورای اسلامی در رابطه با اقدام متقابل اجرایی شود.

طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی هم اکنون دولت باید چه رفتاری داشته باشد؟

ما تکلیف دولت را در قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام مشخص کردیم ،بنابراین دولت نیازمند قانون نیست وباید مفادی را که تکلیف شده عملیاتی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها