سوال‌هایی که کارآفرینان هر روز باید از خود بپرسند

5 پرسش کلیدی برای پیشرفت کسب و کار

کارآفرینان هر روز تصمیم‌های متعددی می‌گیرند. آنها به طور مداوم در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که باید فرصت‌هایی که باعث پیشبرد بهتر کسب‌وکارشان می‌شود را سریعا انتخاب کنند و مشکلات کوچک و بزرگی که بر سر راهشان قرار می‌گیرد،حل کنند.
کد خبر: ۱۱۴۸۰۰۹
5 پرسش کلیدی برای پیشرفت کسب و کار

هر کارآفرین با تعیین یک سری سوال مشخص و پرسیدن روزانه آنها از خود، میتواند نشانههایی برای جهتدهی بهتر به کسبوکار و عبور از موقعیتهای سختی که با آنها روبهرو میشود پیدا کند. اگر بتوانید به خوبی درک کنید که کجای مسیر قرار گرفتهاید، قدرت بیشتری برای اتخاذ تصمیات بهتر و به دنبال آن رسیدن به نتیجه دلخواهتان پیدا خواهید کرد. این کار درک بهتری از هدفها، انگیزهها و احساسات فرد در خصوص کسبوکارش ایجاد و برنامهریزی برای آینده را آسانتر و ملموستر میکند. در ادامه به پنج پرسشی میپردازیم که هر کارآفرین باید هر روز از خود بپرسد تا بتواند از حرکت در مسیر درست برای رسیدن به اهدافش مطمئن شود و بهترین تصمیمها را برای خود و کسبوکارش بگیرد. سوالها را از خود بپرسید، به آنها صادقانه و با ذهنی آزاد پاسخ دهید و ببینید جوابهایتان شما را به کجا خواهد برد.

چرا این کار را انجام میدهم؟

چیزی که این سوال کوچک را بسیار قدرتمند میکند این است که باعث میشود انگیزهها و علاقههای خود را هر روز بررسی کنید و نموداری برای نشان دادن تغییرات خواستههای خود در گذر زمان تهیه کنید. این سوال همچنین شما را مجبور میکند که به هر موضوعی از زاویه دیگری نیز نگاه کنید. زمانی که هر روز این سوال را از خود بپرسید، انگیزهها و تفکری که برای شروع این کسبوکار داشتید پیوسته مرور و تأیید خواهد شد. اگر نمیدانید چرا این کسبوکار را به راه انداختهاید بدانید اوضاع خیلی مساعد نیست!

پرسیدن این سوال، در را به روی انبوه سوالات دیگری که باعث میشود بیشتر فکر کنید، باز خواهد کرد. به چه علتی این کسبوکار را به راه انداختید؟ چرا برای انجام آن اشتیاق دارید؟ آیا شما فرد مناسبی برای انجام این کار هستید؟ پاسخ این سوالات ممکن است به مرور زمان تغییر کند. ابتدا شاید پیداکردن علت این چرایی در پس انگیزهها کار دشواری به نظر بیاید. شاید انگیزههای رقابتی باعث پیشبرد شما در این کسبوکار شده باشد. اما اگر بیشتر به پاسخ این سوال فکر کنید، به جواب سادهای برسید. فقط مطمئن شوید با خود صادق و روراست هستید.

زمانی که از خودتان میپرسید چرا این کسبوکار را شروع کردید، باعث میشود این سوال نیز در ذهنتان ایجاد شود که میخواهید چه چیزی به دست بیاورید؟ شما باید بدانید مقصد سفرتان کجاست و موفقیت برای شما چه مفهومی دارد. آیا بهمعنی رسیدن به مقدار مشخصی ثروت و دارایی است؟ آیا رتبه اول بودن در بازار کسبوکارتان است؟ آیا برای به دست آوردن موقعیت اجتماعی و احترام است؟ آیا به دنبال تصاحب بازار جهانی
(یا حداقل بازار منطقهای) هستید؟ یا حتی فقط به دنبال این هستید که به اندازهای پول در بیاورید که بتوانید کارهایی که دوست دارید را انجام دهید؟

روز خود را با پرسیدن این سوال شروع کنید و ببینید ذهن شما برای پیدا کردن پاسخ تا کجا میرود. با صرف چند دقیقه کوتاه برای فکر کردن به پاسخ این پرسش، ذهن بازتری برای انتخاب مسیر مناسب برای رسیدن به مقصد خواهید داشت.

هدف شرکت ما چیست؟

سعی کنید این سوال را فقط در یک جمله پاسخ بدهید. برای پیداکردن پاسخ، بهترین روش این است که رسالت کاری که به راه انداختهاید را در نظر بگیرید: اهداف و ارزشهای رسمی شرکت یا مجموعه شما چیست؟ پاسخ این سوال باید مختصر و مفید باشد و دقیقا برود سر اصل مطلب که کسبوکارتان در چه حوزهای فعالیت میکند.

هدف شرکت مانند پِی ساختمان است که اجزای دیگر روی آن ساخته شدهاند. هدف باید به اندازه کافی انعطافپذیر و قابل تغییر و تحول باشد. ولی از طرفی باید در حد کافی منحصربهفرد هم باشد که بر مبنای آن یک مجموعه شروع به فعالیت کند. در نهایت، پاسخ این سوال به شما کمک میکند بهخوبی درک کنید چه فعالیتی در مجموعه شما در حال انجام است.

این سوال همیشه باید در زمان تصمیمگیریهای مهم در ذهنتان مرور شود. مثلاً از خودتان بپرسید این مشارکت یا ایده جدید، در جهت تقویت و اعتلای هدف کلی بنیان شرکت هست یا نه؟ آیا هنوز در جهت رسالت خود تلاش میکنید؟

این پرسش به این معنا نیست که هدف شما در طول زمان نمیتواند تغییر کند. اما تغییر اهداف کلی مجموعه باید هدفمند و با دقت کافی باشد. فکر کردن به این سوال به تعیین اهداف بلندمدت برای کسبوکار کمک میکند و ممکن است سوالات اساسیتری را مثل این که «دوست دارید مجموعه شما چه اعتباری در بین مشتریان خود داشته باشد؟» یا «جایگاه جهانی مجموعه شما کجاست؟» و «بازار هدف ایدهآل کسبوکارتان چیست؟» را در ذهن فعال کند.

در حال حاضر کسبوکار ما کجای راه است؟

هدف از این پرسش بررسی تحلیلی و احساسی کسبوکارتان بهصورت همزمان است. فکر کردن به پاسخ این سوال فرصتی برای دقیق شدن و مشخص کردن جایگاه حقیقی کسبوکار فراهم میکند. آیا در جهت صحیح در حال پیشروی است؟ چه چیزی در مجموعه درست نیست؟ چه چیزی به خوبی در حال انجام است و چگونه میتوان کاری کرد که فعالیتهای کل مجموعه مثل آن مورد بدرستی انجام شوند؟

از احساس خود نیز هیچوقت غافل نشوید و سعی کنید هوش احساسی خود را در مورد کسبوکارتان تقویت کنید. ندای درونتان چه میگوید؟ آیا نسبت به کسبوکارتان هیجانزده و دلواپس هستید؟ فرقی ندارد حس مثبت یا منفی نسبت به کسبوکار خود حس میکنید؛ مهم این است که حتماً به آن توجه و علتش را ریشهیابی کنید. این کار به شما فرصت بررسی بهتر احساس ذهنی و اثرات احتمالی آن روی تصمیمگیریهایتان را میدهد.

زمانی که به خوبی از احساس درونی خود و اوضاع کسبوکارتان آگاه باشید، بسیار آگاهانهتر و با فکر بازتر نسبت به امور کاری خود رفتار خواهید کرد. در حقیقت این شفافیت کمک خواهد کرد در برخورد با مسائل خیلی متعادلتر عمل کنید، یعنی نه خیلی شدید با مسائل برخورد کنید و نه کاملاً نسبت به همه چیز بیخیال باشید.

چه درسهایی میآموزم؟

هر کارآفرینی برای رسیدن به موفقیت بسختی میجنگد. هر روز باید آموخت و رشد کرد و بهترین کار برای تحقق این موضوع، بررسی بازتاب درسهایی است که هر روز در کسبوکار خود در برخورد با هر مشتری یا هر سفارشی با آنها روبهرو میشوید.

از خودتان بپرسید آیا از اشتباهاتتان درس گرفتهاید؟ شکست جزئی جدا نشدنی از راه هر کارآفرین است. اما سوالی که مطرح میشود این است که آیا از شکستهای خود درس گرفته و رشد کردهاید؟ که اگر نیاموخته باشید محکوم به شکستهای مشابه دیگر خواهید بود.

از طرف دیگر آیا یاد گرفتهاید چه فرصتهایی را نباید از دست بدهید و چه موقعیتهایی را باید رها کنید و به سراغشان نروید؟ این مهمترین درسی است که هر کارآفرینی باید بیاموزد و مسلما آموختن آن کار سادهای نیست.

دفعه بعدی که در حال بررسی یک موقعیت و ریسککردن یا نکردن برای آن هستید، این سوال مهم را از خودتان بپرسید: «زمانی که 80 ساله باشم، آیا برای این که این کار را انجام ندادم تأسف خواهم خورد؟» این سوال و پاسخی که به آن میدهیم، درست همان کاریست که وقتی بزرگترین اشتباهات زندگی خود را انجام میدادیم به آن فکر نمیکردیم.

قدم بعدی چیست؟

اگر بخواهید فقط یک سوال را هر روز از خودتان بپرسید، همین سوال است. به عنوان یک کارآفرین شما باید هر لحظه بتوانید قدم بعدی را پیشبینیکنید. باید حدس بزنید در طول مسیر با چه موانعی روبهرو خواهید شد و برای عبور از آنها برنامهریزی کنید. این پرسش باعث میشود از انبوه کارهایی که روی میز کارتان انباشتهشده فراتر نگاه کنید و با نگاهی به تصویر کلی کسبوکارتان، قدم بعدی را تعریف کنید.

چه راهکارهایی برای به جلو راندن کسبوکار خود در آینده نیاز خواهید داشت؟ چه جریانات و تغییراتی در علایق شما ایجاد خواهد شد که بخواهد روند کسبوکارتان را تحت تأثیر قرار دهد؟ فناوریهای نوین چگونه میتوانند نحوه اداره مجموعه شما را تغییر دهند؟

افت ناگهانی در هر بازاری ممکن است رخ بدهد زیرا تغییرات اجتنابناپذیر است. کسبوکاری که در جریان چنین تغییراتی دوام میآورد، جلوتر از بقیه موجی که در راه بوده را دیده و برای همگامشدن با آن برنامهریزی کرده است. پس به نوعی تغییرات قابل پیشبینی هستند، چون همیشه در حال
رخ دادن هستند.

ابتکار و خلاقیت همیشه کلیدهای موفقیت هستند و کسی که در جستوجوی فرصتهاست میتواند بر قله بعدی موج سواری کند.

زمانی که از خودتان این سوالات را میپرسید مطمئن شوید با خود صادق هستید، چشمبند خود را باز کردهاید و با ذهنی باز و دقت بسیار به همهچیز نگاه میکنید. مطمئن شوید پذیرای هر ایده جدیدی هستید و آغوشتان به روی راهحلهای خلاقانه باز است. همیشه دنبال بهترینها باشید.

منبع: Entrepreneur

مترجم: عسل اخویان طهرانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها