سالهاست که پژو به لطف شراکت نسبتا موفق خود با ایران خودرو توانسته عملکرد خوبی در بازار ایران داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۴۱۳۲۹
سدان های جدید فرانسوی در جاده های ایران، مروری بر مشخصات پژو 301 و 508

همکاری جدی دو شرکت از سال 1369 کلید خورد و پس از لغو تحریم ها صورت جدیدی به خود گرفت، پس از برجام نیز ایران خودرو سعی کرد تا از خودروهای به روزتر پژو در سبد محصولات خود استفاده کند. پژو 301 و پژو 508 که در این مقاله به بررسی آنها خواهیم پرداخت حاصل همین رویکرد جدید ایران خودرو در شراکت با پژو فرانسه هستند.

آنچه که از سیاست های شرکت ایران خودرو بر می آید، هدف از عرضه پژو 301 جایگزینی با گزینه های تکراری پژو 405 و پژو پارس است که سالها پیش باید رخت از خطوط ایران خودرو میبست ولی این اقدام به لطف تحریم ها طولانی تر شد. اما با استقرار استانداردهای جدید خودرو در کشور، این تولیدات با مشکلات جدی مواجه و عملا از چرخه حذف خواهند شد و اقدام این شرکت را میتوان در این راستا نیز تلقی کرد.

پژو 301

پژو 301 یک سدان متوسط است که از زبان طراحی متفاوتی بهره میبرد. بدنه یک فرم که با یک خط سراسری از یکنواختی آن کاسته شده است و این خطوط که در تمام طول بدنه مشاهده میشود تمایز مناسبی به آن داده است. اقدامی که در نمای جلو و عقب پژو 301 نیز مشاهده میشود و توانسته نمای جلوی خودرو را متوازن نگه دارد. لذا باید گفت ظرافت مناسبی در بدنه پژو 301 مشاهده میشود که استایل یک خودروی غربی در آن رعایت شده است.



در بخش داخلی نیز تم طراحی پژو 301 کاملا غربی و اروپایی است و خبری از طراحی پیچیده نیست. مونیتور 7 اینچی که در میانه سینه خودرو نصب شده و چینش سایر بخش ها نیز بر اساس اندازه و فرم آن بوده است. به طوریکه در پایین آن کنترلرهای سیستم تهویه قرار گرفته و باید گفت این استقرار متناسب است. رودری های خودرو طراحی خوبی دارند و بر اساس طراحی جلوی کابین و متناسب با آن بوده است. در نهایت باید گفت طراحی پژو 301 کاملا به روز است و به هیچ عنوان خسته کننده نیست.

در زیر کاپوت پژو 301 یک موتور 1.6 لیتری با استاندارد آلایندگی یورو 6 قراردارد که به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک متصل شده و وظیفه رانش خودرو را بر عهده دارد.

در بخش امکانات رفاهی پژو 301 شاهد اتفاق تکراری در مدلهای تحویلی خودروسازهای داخلی هستیم و این خودرو در سطح‌های مختلفی عرضه می‌شود. در حالیکه پژو 301 می باید به تجهیزاتی شامل سیستم ورود بدون کلید،ABS و پنجره‌های الکتریکیسیستم صوتی بر روی فرمان، آینه‌های برقی، و تریم چرمی و پارچه ای صندلی‌ها،تهویه مطبوع اتوماتیک ،سیستم صوتی + CD + MP3 + USB + پورت AUX + بلوتوث ،سنسور پارک عقب ،رینگ‌های آلومینیمی ۱۶ اینچی سانروف،سیستم تثبیت کننده سرعت (کروز کنترل)، سیستم START/STOP، سیستم ورود بدون کلید، آینه‌های برقی، تریم چرمی فرمان، EPS (تمام الکتریکی) مجهز باشد اما برخی از این تجهیزات به صورت استاندارد روی آن قرار ندارند و باید به صورت سفارشی نصب شوند.

در زمینه ایمنی تمرکز پژو بیشتر روی سیستم های الکترونیک و نه کابین خودرو بوده است. کمربند ایمنی جلو پژو 301 از نوع پیش کشنده است و دارای سیستم های کنترل پایداری الکترونیکی ، ABS، EBA، EBFD، TCS، DSC، سیستم ضد ترمز (ABS) ،کمک اضطراری (EBA) ،ترمز الکترونیکی (EBFD)، کنترل کشش (TCS) ، کنترل پایداری دینامیک (DSC) می باشد. هرچند بررسی ها حاکی از آن است که پژو 301 تنها سه ستاره ایمنی از موسسه EuroNCAP گرفته است که نشان دهنده ایمن نبودن بدنه در تصادفات احتمالی است.

در بحث علمکرد، کابران سواری پژو 301 را نرم و دلنشین عنوان کرده‌اند. همچنین پایداری و هندلینگ پزو 301 نیز مناسب گزارش شده است. هر چند کاربران در خصوص عملکرد جعبه‌دنده‌ی این خودرو ابراز نارضایتی می‌کنند و معتقدند که مدل اتوماتیک پژو ۳۰۱، فرایند تعویض دنده‌ها را با تأخیر انجام می‌دهد.

در تحلیل بازار پژو 301 باید گفت که این خودرو ابتدا به صورت وارداتی به بازار عرضه شد که چندان با اقبال روبرو نشد. در توضیح دلیل آن باید گفت قیمت پژو 301 یکی از عواملی بود که منجر شد تا مدلهای وارداتی توسط بازار پس زده شده و مونتاژ آزمایشی پژو 301 در برنامه ی کاری ایران خودرو قرار گیرد. هر چند این سیاست نیز با حذف بسیاری از امکانات رفاهی خودرو و قراردادن آنها در لیست آپشن ها، به منظور کاهش قیمت توامان بود.

اقدامی که در سنوات گذشته نیز در دو خودروساز بزرگ کشور تکرار شده است! امید است تا این خودرو بتواند با کاهش قیمت در سنوات آتی در محدوده قیمتی عرضه شود که گروه های علاقه مند به استفاده از خودروهای باکیفیت تر در قیاس با گزینه های چینی بتوانند از آن بهره مند شوند.

پژو 508

اما سدان نسبتا متفاوت تر گروه ایکاپ، پژو 508 است. این خودرو که جایگزینی برای پژو 407 عنوان میشود در ابعاد هیوندای و تویوتا ظاهر شده و در سال 2011 توانسته عنوان خودروی سال اروپا را کسب کند. پژو 508 در 4 سایت تولیدی پژو در فرانسه، چین، مالزی و نیجریه و در سه فرم متفاوت بدنه اعم از سدان، استیشن (SW) و کراس‌اوور (RXH)تولید می شود. پس از معرفی در سال 2011 و مشکلات بازار در سال 2014 میلادی، پژو 508 از نظر طراحی داخلی و خارجی، دستخوش تحول و یا یک فیس‌لیفت اساسی شد و بسیاری از مشخصه های ظاهری و داخل کابین آن تغییر کرد.



طراحی بدنه پژو 508 بسیار خوش فرم و نمای جلوی آن تا حد زیادی نوآورانه است. این طراحی ترکیبی از مدرن‌گرایی با توجه به سنت‌ها است چرا که رگه‌هایی از مدل‌های قبلی این شرکت را می‌توان در ستون‌های اصلی به خصوص از نمای جانبی و نمای عقب پژو 508 دید بطوریکه در نمای عقب شباهت های بسیاری به پژو 407 دارد.

در طراحی داخلی پژو 508 خلاقیت نسبی مشهود است. پوشش چرم (رودری‌ها) و رنگ مشکی کنسول مرکزی را میتوان در بخش های مختلف کابین دید تا در کنار نورپردازی قرمز ادوات و سیستم‌های مختلف، حسی متفاوت و هیجان انگیز در سرنشینان ایجاد شود. موضوع دیگر عایق بندی فوق العاده کابین پژو 508 میباشد به طوریکه میزان نفوذ صدای باد به آن تقریبا صفر است. راحتی صندلی ها در هر دو ردیف بسیار بالاست و برای مسافرت‌های طولانی چندین‌ ساعته به هیچ عنوان بدن سرنشینان را خسته نمی‌کند.

پژو 508 مجهز به موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر توربو با قدرت 165 اسب بخار است که به لطف هماهنگی بسیار عالی با جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک تعویض دنده‌های سریع و نرمی دارد لذا باید به عنوان یکی از نقاط قوت پژو 508 لحاظ شود.

از مهم‌ترین تجهیزات و امکانات پژو 508 باید به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک چهار منطقه‌ای، سیستم گرمکن صندلی‌های جلو با چندین درجه مختلف، سیستم ماساژور صندلی راننده، آیینه‌های برقی جانبی با قابلیت جمع‌شوندگی خودکار، سیستم نوربالا اتوماتیک، سیستم چند رسانه‌ای با 8 بلندگو به همراه صفحه‌نمایش لمسی 7 اینچی، کروز کنترل، دوربین عقب، سنسورهای کمکی جلو و عقب، سانروف، سیستم نمایش اطلاعات پیش روی راننده، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم ضدبلوکه ترمز، سیستم تشخیص نقاط کور، سیستم نوردهی اطراف خودرو هنگام دور زدن و … اشاره کرد.

از لحاظ ایمنی پژو 508 را باید بسیار مطمئن و ایمن توصیف کرد بطوریکه 5 ستاره را از موسسه ایمنی EURONCAP کسب کرده است. تمامی مدل ها بطور استاندارد به 6 عدد کیسه ایمنی هوا مجهز هستند و در تمامی مدل‌های پژو 508 سامانه‌های ایمنی متعددی من‌جمله سیستم‌های ABS،EBD،EBA و ESP،ASR و CBC به طور استاندارد وجود دارد.

در نهایت باید گفت که پژو 508 گزینه تازه واردی برای رقابت در بخشی از بازار است که هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و رنو تلیسمان در آن حضور دارند اما هنوز چهره شناخته شده ای نیست. قیمت پژو 508 در قیاس با امکانات گسترده آن نسبتا مطلوب است و باید به آن خدمات پس از فروش ایران خودرو و هزینه پایین نگهداری آن را نیز افزود.

اما برای آگاهی بیشتر از ویژگی های این دو خودرو و همچنین تعیین قیمت دقیق آنها و تمامی محصولات پژو می توانید به وب سایت همراه مکانیک به عنوان مرجع قیمت گذاری خودروی دست دوم مراجعه نمائید. در این سایت علاوه بر تعیین قیمت دقیق خوردو دست دوم می توانید به نقد و بررسی و مشخصات فنی خودروهای مدنظر خود دسترسی داشته باشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها