رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در گفت‌وگو با جام‌جم:

همه دعوتید به راهیـان نـور

همه بیایند؛ پیر، جوان، نوجوان، کودک، با چادر و بی‌چادر،‌ جنگ دیده و ندیده، خطاکار و تواب،‌ با ریش و بی‌ریش، با هر دین و مذهبی. همه دعوتیم؛ میزبان که رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس است همه را دعوت می‌کند و می‌گوید درهای راهیان نور را روی هیچ‌کسی نبسته‌اند، از هر قشر و صنفی با هر عقیده‌ای.
کد خبر: ۱۱۳۰۶۱۶
همه دعوتید به راهیـان نـور
او می‌گوید راهیان نورمتعلق به مردم است. همین سیاست بوده که راهیان نور را از سال 84 با 400 هزار زائر رسانده به راهیان نور فعلی که بیش از شش میلیون نفر مسافر دارد. سردار بهمن کارگر به این چند میلیون مسافر می‌نازد و می‌گوید او و همکارانش درصددند تا بازدیدها را بیشتر کنند. دفاع مقدس و ارزش‌هایش برای همه بانیان راهیان نور یک گنج است، 57 یادمان شهدا در مناطق عملیاتی هفت استان کشور نیز که یادآور رادمردی‌های جماعتی از جان گذشته است ثروتی است برای ایران. در یادمان‌ها می‌توان بار را هم سبک کرد، در شلمچه، طلاییه، فکه، دهلاویه، هویزه، فتح‌المبین، تنگه چزابه، اروندکنار، پاسگاه زید، دوکوهه،پادگان گلف، بستان، سوسنگرد، گمبوعه و... که سردارکارگرمعتقد است خیلی‌ها درآنها حس پروانگی کرده‌اند.

از مناطق عملیاتی جنوب چه خبر؟ میدانم که تازه از آنجا برگشتهاید.

همه چیز خیلی خوب بود.

وضعیت یادمانها و حال و هوای آن نسبت به مدت مشابه سال قبل فرقی هم کرده بود؟

اتفاقی که اخیرا در راهیان نور رخ داده و بهوضوح به چشم میآید، گستردگی حضور نوجوانان وجوانان است. دراین سفرم حتی حدود70 نفر از هنرمندان درحوزه سینما، عکاسی، نقاشی، تئاتر و موسیقی ازمناطق عملیاتی بازدید کردند. این اتفاق البته جدید نیست، اما گستردهتر شدن این بازدیدهاست که تازگی دارد. ما در راهیان نور کاری کردهایم تا مردم راهیان نور را متعلق به خودشان بدانند. ما درهای راهیان نور را روی کسی نمیبندیم، به همین دلیل است که ازهمه اصناف و اقشار و با هر تفکرسیاسی و مذهبی و حتی پوششهای مختلف بازدیدکننده
داریم.

این توضیحات شما خیال خیلیها را راحت میکند، چون دلیل این که عدهای تا به حال به اردوهای راهیان نور نرفتهاند، این است که نگران مسائلی مثل تذکر اخلاقی یا فضای غمبار احتمالی در یادمانها هستند.

به هیچ عنوان چنین محدودیتهایی وجود ندارد. سفر به یادمانها بیش از آن که عدهای تصور میکنند آسان است. دیگرلازم نیست مردم در قالب کاروان به راهیان نور بروند بلکه سفرهوایی و حتی سفر با ماشین شخصی وخانوادگی براحتی مقدور است. ازهمین جا اعلام میکنم: هرکه دارد هوس کربوبلا بسما... .

گفته میشود افرادی که تحت تاثیر وقایع دفاع مقدس، متحول شده اند نیز جزو زائران راهیان نور هستند.

بله، دقیقا. هفته گذشته با همکاری شبکه دوی سیما همایشی با عنوان حس پروانگی داشتیم که درآن 600 دخترجوانی که متحول شده بودند، حضور داشتند. این دختران اغلب بدحجاب و بیحجاب، اهل پارتی رفتن و ارتباطات آنچنانی بودهاند، اما جذب راهیان نور شده و متحول شدهاند. روزی که درحضور این خانمها بودیم ما در مقابلشان حس کوچکی داشتیم. من حتی به آنها گفتم خدا کند ما هم یک روزمثل شما پروانه شویم. راهیان نور در واقع هر روز دارد بهتر از دیروز میشود و ازنظر کیفی چه بخش مربوط به خادمان و چه حوزه راویان و مبلغان اتفاقات عجیبی رخ داده و جالب این که بیشتر کسانی که به مناطق عملیاتی میآیند بین 15 تا30 سال دارند، کسانی که جنگ را اصلا ندیدهاند و دانستههایشان خلاصه میشود در شنیدههایشان. شهیدمحسن حججی هم یکی از خادمان راهیان نور بود و بسیاری از مدافعان حرم سابقه خدمت در راهیان نور را هم دارند که این نشان میدهد راهیان نور نقطه اتصالی است میان دفاع مقدس و نسل فعلی.

تا پارسال 22 یادمان دفاع مقدس در مناطق عملیاتی ثبت ملی شده بود. آیا به تعداد این یادمانها اضافه شده است؟

تا سال گذشته 51 یادمان وجود داشت که شش یادمان جدید به آن اضافه شد و تعداد یادمانها به 57 مورد رسید. ازاین تعداد یادمان نیز22 مورد ثبت ملی شده بود که چند روزقبل12 یادمان جدید نیز با حضور سرلشکرباقری و رئیس سازمان میراث فرهنگی ثبت ملی شد تا تعداد یادمانهای ثبت شده به 34 مورد برسد.

یادمانهایی که ثبت ملی میشوند با بقیه یادمانها تفاوت دارند؟

از نظرظاهری یا خدماتی که ارائه میشود هیچکدام از یادمانها با هم تفاوتی ندارند و تلاش برای ثبت ملی آنها فقط کوششی برای ماندگار کردن یادمانهاست.

از نظر شما جذاب ترین بخش راهیان نور کدام بخش است؟

از نظر من همه بخشها جذاب است، ولی بستگی به آدمها دارد. راهیان نور یک بسته متنوع است و نمیتوانید بگویید کدام بخش آن مهم است و کدام نیست؛ یعنی نمیشود گفت روایتگری مهم است یا خادمی یا مبلغی. راهیان نور در مجموع جذاب است.

چند سالی است براستفاده از فضای مجازی در راهیان نور تاکید میشود و حتی رهبری نیز بر این موضوع تاکید داشتهاند. در این عرصه چه کارهای جدیدی انجام دادهاید؟

در دو سال اخیر تحولات فوقالعادهای درحوزه فضای مجازی و راهیان نوراتفاق افتاده و خدا را شکر کارهای زیادی انجام شده است. در سفر اخیرم به مناطق عملیاتی و در سالروز گرامیداشت روزملی راهیان نور نسخه دوم اپلیکیشنی را در خرمشهر رونمایی کردیم که افراد با آن براحتی وارد یادمانها میشوند، از اتفاقاتی که در این مناطق روی داده باخبر شده و با شهدای شاخص هرعملیات آشنا میشوند. با این حال اما هنوز کارهای زیادی برای انجام مانده است چون فضای مجازی ساعت به ساعت نو میشود و لازم است ما نیز با آن همراه باشیم. به همین علت یک کمیسیون مخصوص فضای مجازی را در ستادمرکزی راهیان نور و قرارگاهها ایجاد کردهایم.

هر زمان درباره افزایش بازدیدها از مناطق عملیاتی صحبت میکنیم مسئولان از کمبود زیرساختها میگویند. این کمبودها چیست که بعد از 12 سال از راهاندازی راهیان نور هنوز برطرف نشده است؟

البته لازم است ازهمه مسئولان کشور چه در دولت و چه درنیروهای مسلح و همچنین از مردم بابت کارهایی که دراین سالها انجام دادهاند تشکر کنم. اما میدانید که حجم یادمانها بالاست و پراکندگی دارند. ما در هفت استان خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و بوشهر یادمان داریم. کمبودها هم بیشترمتوجه جادهها و ایمنی است طوری که اخیرا رهبری نیز بر موضوع ارتقای ایمنی تاکید داشتهاند. بحث افزایش امکانات در یادمانها، افزایش کیفیت سرویسدهی به مسافران و موضوع شب مانی زائران نیز مطرح است. سال 91 امکان شب مانی در یادمانها برای ده هزار نفر مهیا بود که این آمار اکنون به 120 هزارنفر رسیده و البته هنوز باید بیشتر شود. مساله تامین آب، برق و سیستم گرمایش و سرمایش، دسترسی مردم به پمپهای بنزین و اورژانس و خدمات بهداشتی و درمانی نیز با این که بسیار از گذشته بهتر شده، ولی همچنان نیاز به توجه ویژه دارد.

مریم خباز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها