پنجشنبه سوم اسفند 1396 شرکت اسپیس ایکس، پرتابگر فالکون ـ 9 را از پایگاه فضایی واندنبرگ در غرب آمریکا به فضا پرتاب کرد. این پرتابگر حامل یک ماهواره سنجش از دور اسپانیایی و دو ماهواره ارتباطی آمریکایی بود. فالکون ـ 9 در حال حاضر تنها پرتابگر فضایی فعال جهان است که پس از هر پرتاب مراحل مختلف آن برای استفاده مجدد بازیابی می‌شوند. به این صورت که مرحله اول فالکون ـ 9 به یک موتور فرود مجهز است که با آن می‌تواند به آرامی روی زمین بنشیند. بازیابی مراحل این پرتابگر باعث می‌شود هزینه پرتاب‌های بعدی کاهش پیدا کند.
کد خبر: ۱۱۲۵۷۳۹
کشتی عجیب ایلان ماسک

اما بعد از پرتاب فالکون ـ 9، ایلان ماسک بنیانگذار شرکت اسپیس ایکس تصاویری از یک کشتی عجیب و غریب در صفحات شبکههای اجتماعی خود منتشر کرد. نام این کشتی مستر استیو است و روی آن سازهای شبیه یک چنگک بزرگ دیده میشود که در میان آن صفحه توری شکلی نیز وجود دارد. هدف از ساخت این چنگک، بازیابی پوشش آیرودینامیک محفظه بار پرتابگر فالکون ـ 9 بود. این پوشش در حقیقت همان دماغه پرتابگر است و هنگام پرتاب، از محموله پرتابگر (مانند ماهواره) در مقابل فشار و دمای بالای جو محافظت میکند. معمولا این قسمت در هر پرتاب پس از رسیدن پرتابگر به ارتفاع مشخصی باز و از آن جدا میشود و سپس روی زمین سقوط میکند.

ایلان ماسک میگوید هزینه ساختن دماغه پرتابگر فالکون ـ 9 در هر پرتاب شش میلیون دلار (حدود 27 میلیارد تومان) است. به همین دلیل اگر ما بتوانیم این قطعه از پرتابگر را همانند مرحله اول آن به طور سالم بازیابی کنیم، در کاهش هزینههای پرتاب ما اثر مثبتی میگذارد.

به همین منظور کشتی مستر استیو پس از هر پرتاب باید در جای مناسبی از اقیانوس قرار بگیرد تا به کمک سازه چنگکی شکل خود دماغه پرتابگر فالکون ـ 9 را مهار کند. این سازه 46 متر طول و هشت متر عرض دارد و کارش شبیه تشک نجات آتشنشانان است. دماغه نیز پس از جداشدن از پرتابگر با موتورهای کوچکی در مسیر درستی برای فرود قرار میگیرد و سپس هنگام نزدیکشدن به زمین، به کمک چتر سرعتش را کم میکند و در نهایت به آرامی روی صفحه توریشکل سازه چنگکی کشتی فرود میآید. اگرچه کشتی مستر استیو در نخستین ماموریت خود به علت جاگیری نامناسب در آبهای اقیانوس آرام، نتوانست دماغه پرتابگر را مهار کند و این دماغه در اقیانوس سقوط کرد.

محمدرضا رضائی

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها