تصمیم و صدور دستور نابخردانه رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر به رسمیت شناخته شدن شهر «قدس» به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و طرح انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به این شهر، واکنش‌هایی را در سطوح مختلف رسمی و غیررسمی برانگیخته است و پس‌لرزه‌های این اقدام هنوز به‌طور فعال ادامه دارد. جلسه شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) که امروز (یکشنبه) و دوشنبه در شهر رام‌الله برگزار می‌شود از جمله نشست‌هایی است که در پاسخ به این تصمیم برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۱۱۲۸۹۰
لغو به رسمیت شناخته شدن اسرائیل تصمیمی است که باید اجرا شود

سازمان آزادیبخش فلسطین از جمله گروههای اصلی فلسطینی محسوب میشود و بسیاری از گروههای مبارز فلسطین انتظار دارند که این نشست نتایج ثمربخش و از همه مهمتر جنبه عملیاتی داشته باشد. انتظاری که از مقامات شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین طلب میشود، تعلیق یا لغو به رسمیت شناخته شدن رژیم صهیونیستی میباشد. به طور طبیعی اخذ تصمیمات مهم، کلیدی و تاثیر گذار احتیاج به وجود یک زمینه مساعد و همچنین قابلیت اجرا و پذیرفتن تبعات آن دارد. در رابطه با برگزاری جلسه «ساف» دو موضوع قابل طرح میباشد. اول: اگر شناسایی اسرائیل معلق یا لغو شود بهطور طبیعی و نظاموار قرارداد «اسلو» که در سپتامبر 1993 میان طرف فلسطینی و اسرائیلی به امضا رسید که از جمله مفاد آن تشکیل دو دولت بود، کان لم یکن و بیاثر میشود؛ قراردادی که رژیم صهیونیستی نه تنها آن را اجرا نکرد بلکه بهطور مکرر در جهت نقض آن، فعالیتهای گستردهای از جمله ساخت شهرکهای صهیونیست نشین انجام داده است. لغو قرارداد اسلو رویداد بزرگی محسوب میشود و اثبات مواضع گروههایی است که همیشه منتقد و مخالف این قرارداد بودهاند. از جنبه دیگر تعلیق یا لغو شناسایی اسرائیل اگر در نشست سازمان آزادیبخش به تصویب برسد باید جنبه اجرایی داشته باشد و مانند بقیه طرحها فقط جنبه کاغذی نداشته باشد.

دوم: طیف گروههای شرکتکننده در این اجلاس هم بسیار مهم است. همانطور که اعلام شده است جنبش حماس و جهاد اسلامی اعلام کرده اند که در نشست مذکور شرکت نمیکنند. برخی از افراد حماس و جهاد اسلامی خارج از سرزمین فلسطین سکونت دارند و جهت ورود به رامالله باید از گذرگاههای ایجاد شده توسط نظامیان رژیم صهیونیستی عبور کنند که این امر ممکن نیست. متاسفانه پیشنهاد جنبش حماس مبنی بر اینکه این نشست در یکی از پایتختهای کشورهای عربی برگزار شود که امکان شرکت همه اعضای گروههای فلسطین در آن فراهم باشد، مورد مخالفت شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین قرار گرفت.

نکته مهمی که در این یادداشت لازم است ذکر شود اینکه یکی از موضوعات مهمی که پیشتر مطرح بود مصالحه ملی بین طرفهای فلسطینی از جمله تشکیلات خودگردان فلسطین (فتح) و جنبش حماس بود. نشستهای متعددی از جمله در قاهره مصر و بیروت لبنان در رابطه با این مهم برگزار شد به این منظور که یک دولت فراگیر ملی با حضور تمامی گروههای فلسطینی در منطقه کرانه باختری و نوار غزه شکل بگیرد که متاسفانه با مداخلات آمریکا و عربستان که مخالف حضور حماس در دولت وحدت ملی فلسطین بودند، تقریبا به شکست انجامید. مداخله قدرتهای فرامنطقهای و برخی از کشورهای منطقه حامی رژیم صهیونیستی و فشارهایی که به بعضی از گروههای فلسطینی وارد میکنند از جمله نکات خطرسازی است که هر تصمیم فلسطینیها را با چالش مواجه میکند. تصمیمات احتمالی اتخاذی در نشست روزهای یکشنبه و دوشنبه هم از جمله مواردی است که ممکن است با اعمال برخی فشار و لابیها بیاثر شود.

علی منتظری

کارشناس ارشد مسائل فلسطین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها