گزارش جام‌جم از قرارداد جشنواره‌های فجر با یک شرکت تبلیغاتی

عرق سرد فوتبال بر پیشانی سینما

از همان لحظه‌ای که محمدحسین میثاقی، گزارشگر برنامه 90 و مجری برنامه فوتبال 120، به عنوان مجری مراسم قرعه‌کشی سینمای رسانه‌ها در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر معرفی شد، باید حدس می‌زدیم که وضعیت این دوره جشنواره، بیش از آنچه فکر کنیم حال‌و هوایی فوتبالی دارد و بزودی سر‌و‌کله شخصیت‌هایی پیدا خواهد شد که در زمین سینما، توپهایی را با هدف و بی‌هدف به این سو و آن طرف شوت خواهند زد.
کد خبر: ۱۱۱۲۰۷۸
عرق سرد فوتبال بر پیشانی سینما
تازه‌ترین نمونه این اعلام حضور به یک شرکت تبلیغاتی مربوط می‌شود که قراردادی سه ساله با ارشاد منعقد کرده و اسپانسر جشنواره‌های فیلم، تئاتر و موسیقی فجر شده است. ربط و پیوند این شرکت به فوتبال هم براساس یک جست‌وجو در اینترنت مربوط به جدل و چالش با فدراسیون فوتبال است؛ سبقه‌ای که اگر در عالم فرهنگ و هنر روی دهد می‌توان آن را برای جشنواره فیلم فجر و دیگر جشنواره‌های هنری کشور هم متصور بود و عرق سرد (دست بر قضا اسم یکی از فیلم‌های شرکت‌کننده در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر که موضوعی فوتبالی دارد) بر پیکر سینما بنشاند.

جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور در این دوره به شکل عجیبی به سمت کوچکسازی میرود و سیاست مدیران این جشنواره و اقدامات این چند وقت اخیر آنها، در راستای هرس کردن شاخ و برگها و چهبسا ریشههای این رویداد است. کم شدن تعداد فیلمهای بخش سودای سیمرغ، حذف بخش تاثیرگذار و پرخروجی نگاه نو (فیلمسازان فیلم اولی)، حذف برگزاری جشنواره در استانهای سراسر کشور و بهجای آن تمرکز کامل بر تهران، کاهش تعداد جوایز فنی، خداحافظی با برج میلاد و انتقال به پردیس ملت، حذف تشریفات و ... چشمههایی واضح از سیاستگذاری دبیر و دست اندرکاران سی و ششمین جشنواره فیلم فجر است. کوچک کردن یک رویداد بزرگ و باریشه که برخی آن را به نفع پررنگ کردن جشن خانه سینما میدانند، روی مشارکت سینماگران هم تاثیرگذاشته و باعث غیبت بسیاری از بزرگان فیلمسازی در دوره پیش رو شده است. چند کارگردان چهره همچون ابوالحسن داوودی هم با وجود آماده بودن فیلمشان، ترجیح دادند آخرین ساختههای خود را به جشنواره ارائه ندهند.

مساله مهم اینکه مسئولان جشنواره فجر همه این تغییرات و حذفیات را به بهانه کاهش هزینهها انجام دادهاند، اما در این صورت بحث بودجه مصوب حدودا 12 میلیارد تومانی و حضور اسپانسر برای این دوره در هالهای از ابهام و سوال خواهد بود. اگر آن همه بخش و جایزه و فیلم حذف شده، پس این میزان بودجه و اسپانسری اینچنین چه توجیهی دارد و قرار است این پولها کجا و برای چه کسانی هزینه شود؟

اسپانسر خوب یا بدقول؟

درحالیکه جشنواره فیلم فجر هنوز حرفی از اسپانسر خود به میان نیاورده، اما طبق آنچه یکی از مدیران و کارشناسان جذب اسپانسر این شرکت، در گفتوگو با ما بیان کرده، انعقاد قرارداد سهسالهای میان این اسپانسر و وزارت ارشاد را برای جشنوارههای فیلم فجر، جهانی فیلم فجر، موسیقی فجر و تئاتر فجر تائید کرد. این در حالی است که چند شرکت نیز طی پیگیریهای خبرنگار ما اعلام کردند برای تبلیغات در جشنواره فیلم فجر با این شرکت به عنوان اسپانسر جشنواره وارد مذاکره شده اند که این نیز گویای این است که باوجود محافظهکاری برگزارکنندگان جشنواره، واقعا این شرکت اسپانسر بزرگترین رویداد سینمایی کشور است.

هنوز مشخص نیست که مسئولان ارشاد و جشنواره فیلم فجر برچه مبنایی با یک شرکت تبلیغاتی قرارداد همکاری جهت اسپانسری و حمایت مالی امضا کردهاند و آیا مدیران جشنواره فیلم فجر از این پرونده و سابقه آن باخبر بودهاند یا نه. بحث دیگر درباره مدت سه ساله قرارداد است؛ شرکتی خصوصی که برای نخستین بار با جشنوارهای به اهمیت فیلم فجر (همینطور دیگر جشنوارههای هنری همچون تئاتر و موسیقی) طرف حساب میشود، چرا باید درصورت عملکرد نامناسب، دو سال دیگر همکاریاش را با این جشنوارههای مهم فرهنگی و هنری ادامه دهد؟

ضمن اینکه واگذاری بحث مالی و اسپانسری جشنواره فیلم فجر بهطور کلی و کنتراتی به یک شرکت تبلیغاتی، نگرانیهایی را هم درباره قطع پیوند میان فرهنگ و حوزههای اقتصادی به وجود میآورد و جشنواره مهم و استراتژیکی چون فیلم فجر به عنوان رویدادی ذاتا انقلابی (کاری به عدول فرهنگی غیرمرتبط با آن در این سالها نداریم)، که باید ارتباط مستقیمی با بازوهای اقتصادی و نهادهای مختلف سرمایهگذاری برای ارتقای زیرساختهای فرهنگی و تاثیرات بیشتر بر اهالی سینما و مخاطبان داشته باشد، همه این عرصه تعیینکننده را به یک شرکت خصوصی واگذار کند؟ شرکتی که ممکن است گرایش و سلیقهاش چندان همسو با ذات و ماهیت جشنوارهای ملی و دولتی چون فیلم فجر نباشد.

قرعهکشی فیلمی ـ فوتبالی

صبح روز گذشته، مراسم قرعهکشی برنامه نمایش فیلمهای سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانهها با حضور عوامل فیلمهای بخش سودای سیمرغ و جمعی از خبرنگاران در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. سیروس الوند، رسول صدرعاملی، مانی حقیقی، هومن سیدی، مهران احمدی، روحالله حجازی، فریدون جیرانی، محمود گبرلو، منیژه حکمت، غلامرضا موسوی، اصغر نعیمی، جعفر گودرزی، حمیدرضا مدقق، خسرو معصومی و پوریا آذربایجانی از جمله افراد حاضر در این مراسم بودند. اجرای این مراسم را هم محمدحسین میثاقی، گزارشگر و مجری فوتبال بهعهده داشت و با عبارات و شوخیهایی فوتبالی، حال و هوایی ورزشی به این برنامه داده بود. نمایش فیلمهای جشنواره فیلم فجر را در جدول روبهرو ملاحظه میکنید. سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با دبیری ابراهیم داروغهزاده از 12 تا 22 بهمن برگزار میشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها