گزارش اختصاصی جام جم آنلاین از شکست آمریکا در شورای امینت

روایت تنهایی نماینده آمریکا در سازمان ملل/ نه قاطع شورای امنیت به نفع ایران

در پی شکست اقدام مداخله جویانه آمریکا ضد ایرانی در برگزاری نشست شورای امنیت برای بررسی اوضاع داخلی ایران، کارشناسان سیاسی بر این باورند اعضا این شورا با رد ادعاهای نماینده واشنگتن علیه تهران نشان دادند دیگر حاضر نیستند خارج از قواعد بین المللی و منشور حقوق ملل از تمایلات کاخ سفید تبعیت کنند.
کد خبر: ۱۱۱۰۹۰۷
روایت تنهایی نماینده آمریکا در سازمان ملل/ نه قاطع شورای امنیت به نفع ایران

به گزارش جام جم آنلاین؛ شورای امنیت سازمان ملل متحد، به درخواست آمریکا، نشستی فوق‌العاده با هدف بررسی نا‌آرامی‌های ایران برگزار کرد. نشستی که با عدم احراز نتیجه ای مثبت در جهت خواسته های آمریکا، در ضمن به رویارویی آشکار واشنگتن با مجامع بین المللی تصمیم گیر منجر شد، رخدادی که شماری از ناظران سیاسی، آن را نشانه‌ای از پیروزی ایران و کاهش فاحش نفوذ آمریکا در سازمان ملل متحد تعبیر می‌کنند.

مداخله خارجی، خلاف منشور سازمان ملل

دکتر حسن بهشتی پور کارشناس و پژوهشگر مسایل سیاسی در تحلیل اقدام ضد ایرانی دولت ترامپ دایر بر مداخله در امور داخلی ایران و نیز تعمیم آن به مجامع بین المللی همچون شورای امنیت در گفت و گو با جام جم آنلاین گفت: اساس کار آمریکا مبنی بر ارجاع مباحث داخلی ایران به شورای امنیت ملل متحد غلط است چرا که طبق حقوق بین الملل ورود به موضوعات داخلی یک کشور خلاف منشور سازمان ملل است.

وی در خصوص اینکه پس چرا نیکی هیلی نماینده دایم آمریکا در سازمان ملل به استناد ماده 34 مجمع عمومی سازمان ملل پای رویدادهای چند روز اخیر ایران را به شورای امنیت باز کرده است، افزود: این ماده در خصوص شرایط با ثبات ایران ابدا مبنای اجرایی ندارد. آمریکا در حالی این ماده را دستاویزی علیه ایران قرار داده که طبق متن کامل منشور ملل متحد و اساسنامه دیوان بین المللی دادگستری ماده مزبور اجازه مداخله در امور داخلی کشورهایی را دلالت می کند که آشوب های دامنه دار آن کشور امنیت کشورهای همجوار و منطقه را به مخاطره اندازد. به عبارتی این بند اساسنامه در مواقعی همچون اوضاع سال 2011 سوریه و عراق مصداق دارد نه کشوری مثل ایران که علاوه بر امنیت خود آرامش و ثبات خاورمیانه را فراهم کرده است.

این کارشناس سیاسی ناآرامی های چند روز اخیر کشورمان را امری عادی مانند دیگر کشورها خواند و تصریح کرد: در تمامی کشورها این گونه اعتراضات وجود داشته اما آمریکا به هیچ یک از آنها تا این اندازه واکنش نشان نمی داد و در حالی که تلاش داشت آن را به یک بحران بین المللی تبدیل کند، با نه قاطع اعضای دایم و نیز دوره ای شورای امنیت مواجه شد.

وی عدم همراهی اعضای شورای امنیت با آمریکا در نشست ضد ایرانی اخیر را نشان دهنده مخالفت آنها با مداخله کاخ سفید در امور داخلی ایران دانست و گفت: با اینکه نظام بین الملل محلی برای اعمال زور ابرقدرت ها نسبت به سایر کشورهاست اما موضع کشورهای عضو شورای امنیت نشان داد آمریکای ترامپ وجاهتی در بین نهادهای تصمیم گیر جامعه جهانی نداشته و سخن مقامات کاخ سفید همچون سال های گذشته اثری در رای ضد ایرانی آنها ندارد.

بهشتی پور با نگاهی به تحولات داخلی گذشته و حال ایالات متحده ادامه داد: ظاهرا آقای ترامپ و خانم هیلی فراموش کرده اند ماموران ضد شورش چه بلایی سر جنبش 99 درصد وال استریت آورند. هنوز زخم معترضان به بی عدالتی اقتصادی التیام نیافته بود که ما امروز شاهد شدیدترین اقدامات نژاد پرستانه پلیس آمریکا علیه شهروندان رنگین پوست آمریکا هستیم. حوداث رخ داده در فرگوسن و به خاک و خون کشیدن سیاه پوستان بخش کوچکی از رفتار ضد انسانی دولت آمریکا با مردم خود است. لذا چگونه است که ترامپ بطور کنترل از راه دور از مردم ایران اعلام حمایت دورغین می کند.

وی با اشاره به چهار دهه رویکرد خصمانه کاخ سفید به مردم ایران خاطر نشان کرد: دولت های ادوار گذشته آمریکا به اشکال مختلفی ایران را تحت شدیدترین فشارها قرار داده اند اما سئوال اینجاست رییس جمهوری که در میان مردم خود محبوب نیست پیام های توییتری آن چگونه مورد وثوق مردم ایران واقع خواهد شد!

بهشتی پور در همین ارتباط به انتشار کتاب «آتش و خشم و کاخ سفید ترامپ» پرداخت و افزود: این کتاب به تازگی به محض انتشار پرفروشترین کتاب سال آمریکا شد و بنده می خواهم عرض کنم فردی که تا این اندازه در میان مردم خود پست و وقیح است پس چند پیام و توییت وی نمی تواند درمیان مردم وجاهت داشت باشد.


سندی بر بی اعتباری ترامپ در دنیا

اما در ادامه دکتر جعفر قناد باشی کارشناس مسایل منطقه به نقد تلاش آمریکا علیه ایران در نشست شورای امنیت پرداخت و در مصاحبه با جام جم آنلاین تصریح کرد: در اصل دونالد ترامپ میراث دار روسای جمهور قبلی خود است و چندان تعجب ندارد که در قالب جنگ افروزی- کودتا و حمایت از تروریسم راهبرد آمریکا را ضد ایران تداوم بخشد.

وی گفت: نادانی ترامپ همین بس که از یک طرف از برخی ناآرامی در ایران که بیشتر خاستگاه معیشتی دارد حمایت می کند اما از طرفی با نقض آشکار برجام عملا جلوی انتفاع اقتصادی همین مردم را می گیرد. خیلی روشن است که وی بجای رفاه مردم سودای ناامن کردن ایران را دارد و تصور می کند ایران هم به مثابه سوریه و دیگر کشورهاست که با تخریب و آتش زدن کوچه و بازار امنیت خود را ازدست دهد.

قناد باشی گفت: چند سالی است که که سیگنال های کاهش قدرت آمریکا در سازمان ملل به جهان منعکس می شود کما اینکه خود ترامپ اخیرا این نهاد دشمن آمریکا خوانده است. همین بس که با وجود اینکه ما در عرصه دیپلماسی چندان روی کشورهای کوچکی همچون بولیوی و اتیوپی تمرکز نمی کنیم اما همین کشورها همچون نماینده بولیوی با هشدار علیه تلاش برای تغییر حکومت در ایران، خواستار احترام به حق حاکمیت کشورها شد .وی در این باره عنوان کرد؛ بررسی مسائل داخلی ایران در حیطه اختیارات شورای امنیت نیست. لذا نه قاطع شورای امنیت که از ارکان اصلی سازمان ملل محسوب می شود به آمریکا نشان داد کشورهای عضو دیگر حاضر نیستند به هر قیمتی دنباله رو کاخ سفید باشند.

آمریکای خانم هیلی!

اما در همین حال دکتر سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به برگزاری نشست شورای امنیت به خواست نماینده آمریکا در سازمان ملل ابراز داشت: آمریکای همین خانم(هیلی) با ائتلاف عربستان سعودی چند سال است به کشتار بی رحمانه مردم یمن می پردازد و حتی به این هم اکتفا نکرده و مردم این سرزمین را تحت محاصره غذایی و دارویی قرار داده اند. آیا رسیدگی به بحران های انسانی یمن –سوریه – عراق- افغانستان- میانمار و... جز مطالبات جامعه جهانی آمریکایی ها نیست؟

وی تلاش نماینده کاخ سفید در سازمان ملل متحد را بسیار مذموم دانست و افزود: دولت ترامپ تلاش دارد مسایل داخلی ایران را یک بحران فرامرزی جلوه دهد در حالی که رویدادهای ایران اصلا در چنین مقیاسی قرار نمی گیرد و منحصرا مربوط به موضوعات داخلی کشور است.

وی افزود: مسایل داخلی ایران صرفا به مردم و نظام مربوط می شود و کسانی که امروز در جهان از کوچکترین وجاهتی برخوردار نیستند حق اظهار نظر در مورد آن را ندارند و همگان می دانند دولت ایالات متحده هیچگاه نمی تواند خیر خواه ایران باشد و این خود مردم هستند که در مورد خود تصمیم می گیرند.

نقوی حسینی خاطر نشان کرد: پایان بی سرانجام نشست شورای امنیت با هدف بررسی مسایل داخلی ایران نه تنها بر بی اعتباری سیاست خارجی واشنگتن در قبال ایران افزود بلکه نشان داد نمایندگان کشورها در سازمان ملل با عقلانیت بیشتر و درک صحیح از تحولات نظام بین الملل تصمیم گیری خواهند کرد و پیرو تبلیغات ضد ایرانی و ساختگی کاخ سفید نمی شوند.

پایان نشست شورای امنیت درباره ایران، آغاز اعتراض کاربران شبکه اجتماعی توییتر به آن بود. آنچه در این میان حایز اهمیت است، دولت آمریکا با نقض قواعد حقوق بین‌الملل اجازه می ‌دهد افرادی از خاک کشورش فرمان ریختن خون ملت هایی مثل یمن را صادر کنند، بعد اعتراضات داخلی ایران را تهدید علیه صلح و امنیت بین‌ المللی می ‌داند!؟

شاید ناکامی نیمه شب خانم نیکی هیلی آغازی باشد بر ادامه ناکامی های اقدامات ضد ایرانی آمریکا در سازمان بین المللی خاصه سازمان ملل متحد. اگر چه کشور ما نیازمند برخی اصلاحات اقتصادی و توجه ویژه به وضعیت معیشتی مردم و ضرورت اشتغالزایی برای جوانان است اما به نظر نمی رسد توطئه دونالد ترامپ با بهانه قرار دادن فضای داخلی کشورمان به محلی از توجه و تاثیر گذاری تبدیل شود.

محمدرضا شجاعیان/ جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها