همه آنچه می‌خواهید درباره برگزاری سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بدانید

کوچ ستاره‌ها‌از جشنواره فیلم به جشنواره تئاتر فجر

چراغ جشنواره‌های بهمن‌ماهی فجر را اهالی موسیقی، 20 دی روشن می‌کنند و سپس تئاتری‌ها آن را دست می‌گیرند تا سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، از 28دی‌ آغاز به کار ‌کند؛ جشنواره‌ای که 9 بهمن‌ به کار خود پایان خواهد داد تا چراغ را به دست سینماگران بسپارد.
کد خبر: ۱۱۰۸۷۰۷
کوچ ستاره‌ها‌از جشنواره فیلم به جشنواره تئاتر فجر

حالا 17 روز مانده به شروع برپایی جشنواره تئاتری‌ها، دبیرخانه سی‌و‌ششمین جشنواره تئاتر فجر، آثار بخش‌های سه‌گانه مسابقه این رویداد را معرفی کرده است.

به گزارش جام‌جم، بر‌اساس فراخوان منتشر شده سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، این دوره از جشنواره باید با دو بخش مسابقه ایران (ویژه کارگردان‌هایی با پیشینه حداکثر سه اجرای عموم) و مسابقه بین‌الملل (ویژه کارگردان‌هایی با پیشینه بالای سه اجرای عموم) برگزار می‌شد. با این همه، دبیرخانه به احترام درخواست‌های پیاپی متقاضیان برای حضور در مسابقه، این دوره از جشنواره را نیز با سه بخش مسابقه و با تقسیم‌بندی زیر برگزار خواهد کرد.

همه اهل مسابقه

با توجه به باقی‌ماندن جشنواره تئاتر فجر بر روال سابق، همچنان این رویداد با سه بخش مسابقه مواجه خواهد بود. مسابقه تئاتر ایران خود دو بخش است؛ در بخش الف، کارگردان‌های پذیرفته شده تهران، با بیش از سه اجرای عموم و کارگردان‌های دیگر استان‌ها بر اساس پیشینه کارگردان شرکت خواهند داشت و بخش ب نیز به آثار کارگردان‌های پذیرفته‌شده تهران، با حداکثر سه اجرای عموم و کارگردان‌های دیگر استان‌ها بر اساس پیشینه کارگردان اختصاص دارد. در بخش سوم هم که مسابقه بین‌الملل است، کارگردان‌هایی با بیش از سه اجرای عموم به اضافه تعدادی از گروه‌های خارجی رقابت می‌کنند.

چند نمایش می‌بینیم؟

در مجموع 89 نمایش ایرانی در بخش‌های صحنه‌ای حضور دارند که از این شمار بر اساس ظرفیت، 56 نمایش برای بخش‌های مختلف مسابقه انتخاب شده است. مجموع آثار صحنه‌ای ایرانی شرکت‌کننده در بخش‌های جشنواره عبارتند از: بخش مرور تئاتر تهران: 25 نمایش، بخش مرور شهرستان‌ها و برگزیدگان جشنواره‌های استانی: 29 نمایش، بخش مهمان جشنواره (تهران و دیگر استان‌ها): 31 نمایش و برگزیدگان جشنواره دانشجویی: چهار نمایش.

اما سهم هر بخش از این اجراها چقدر است؟ در بخش مرور تئاتر تهران: 17 نمایش، در بخش مرور شهرستان‌ها و برگزیدگان جشنواره‌های استانی: 19 نمایش، در بخش مهمان (تهران و دیگر استان‌ها): 18 نمایش و بخش برگزیدگان جشنواره دانشجویی: دو نمایش روی صحنه خواهد رفت.

آن‌طور که در متن دبیرخانه توضیح داده شده، در آثار پذیرفته شده بخش مرور شهرستان‌ها و برگزیدگان جشنواره‌های استانی، افزون بر رجوع به آرای گروه انتخاب، پیشینه کارگردان‌ها براساس استعلام از روسای انجمن‌های نمایش بررسی شده و به بخش‌های سه‌گانه مسابقه دعوت شده‌اند. همچنین در آثار پذیرفته‌شده بخش مرور تهران، افزون بر رجوع به امتیاز گروه کارشناسی 70 نفره، پیشینه کارگردان نیز در نظر گرفته شده است.

تجمع ستاره‌های تئاتر در جشنواره

اما حالا برسیم به خود آثار؛ قرار است در بخش الف آثار مسابقه تئاتر ایران، 9 نمایش از بخش مرور تهران، بر اساس امتیاز گروه کارشناسی 70 نفره، و پیشینه کارگردان، هفت نمایش از بخش مهمان (تهران و دیگر استان‌ها) به انتخاب دبیر و براساس گوناگونی و پیشینه کارگردان و شش نمایش از بخش مرور استان‌ها و برگزیدگان جشنواره‌های استانی بر اساس رای گروه انتخاب به نمایش درآید. اگر به فهرست نمایش‌های این بخش نگاهی بکنیم، بسیاری از نمایش‌های پرسروصدا و شاخصی را که اخیرا به اجرا درآمده‌اند و سبب‌ رونق شب‌های تئاتر در تهران شده‌اند، می‌بینیم. به طور مثال نمایش «آبی مایل به صورتی» از ساناز بیان که مدت‌هاست بر آسیب‌های اجتماعی در نمایش‌هایش متمرکز شده در این بخش روی صحنه خواهد رفت؛ اگر این نمایش را که هم‌اکنون در تماشاخانه پالیز با بازی‌های درخشان نسیم ادبی و دیگر بازیگرانش روی صحنه است ندیده‌اید، روزهای برگزاری جشنواره تئاتر فجر فرصت خوبی است که به تماشا بنشینید. همین‌طور است نمایش‌های «خانه‌ای در انتهای خیابان بهار» از ندا هنگامی با بازی نازنین بیاتی، «کوکوی کبوتران حرم» از افسانه ماهیان با بازی بهناز جعفری و شقایق دهقان و دیگران، «نمی‌تونیم راجع بهش حرف بزنیم» از جابر رمضانی با بازی نگار جواهریان و آتیلا پسیانی و «هفت عصر هفتم پاییز» از ایوب آقاخانی. دیگر نمایش‌هایی که در این بخش می‌بینید نیز عبارتند از:

آکواریوم از سیامک احصایی، آناکارنینا از آرش عباسی، آواز زنی در گورستان از مسلم نارکی، آئیس از ندا اعتمادی کیا، پاشا از نازیلا ایران‌زاد، پایان بازی از افشین زمانی، خسیس از مریم کاظمی، سرآشپز پیشنهاد می‌‌کند از شهاب‌الدین حسین‌پور، سوءتفاهم در مقیاس اتللو از حبیب‌الله دانش، شب دشنه‌های بلند از علی شمس، شنا در آتش از رضا صابری، کاش می‌شد منم بیام از غنچه شکوهیان، میر مُحنا از سیروس کهوری‌نژاد، نسخه آزمایشی از علی حاتمی‌نژاد، و چند داستان دیگر از پیام لاریان، هذیان از مرتضی سخاوت، و هفت روز از تیر 60 از کامران شهلایی و محمد لارتی.

اما در بخش ب آثار مسابقه تئاتر ایران، شش نمایش از بخش مرور تهران، بر اساس امتیاز گروه کارشناسی 70 نفره و پیشینه کارگردان، 9 نمایش از برگزیدگان استانی و براساس پیشینه کارگردان، پنج نمایش از بخش مهمان (تهران و دیگر استان‌ها) به انتخاب دبیر و بر اساس گونا‌گونی اجرا و پیشینه کارگردان و 2 نمایش از برگزیدگان جشنواره دانشجویی، بر اساس رای داوران جشنواره تئاتر دانشگاهی روی صحنه خواهد رفت. در این بخش نیز 22 نمایش حضور دارند؛ مثل صددرصد مرتضی اسماعیل کاشی یا نمایش نفر دوم از مهین صدری با بازی ستاره اسکندری و الهام کردا هر دو نمایش همین روزها با بازی ستاره پسیانی و هوتن شکیبا در تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود.

12ـ6 به نفع ایران!

بخش بین‌الملل این دوره از برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، هجده اثر را شامل می‌شود که از این بین، 12 اثر از ایران و شش اثر خارجی‌اند. چهار نمایش از بخش مرور تهران که از گروه کارشناسی 70 نفره بالاترین امتیاز را دریافت کرده‌اند، شش نمایش از بخش مهمان به انتخاب دبیر جشنواره و بر اساس گوناگونی اجرا و پیشینه کارگردان، دو نمایش از برگزیدگان جشنواره‌های استانی که بالاترین رای هیات انتخاب را دریافت کرده‌اند و شش نمایش از گروه‌های خارجی به انتخاب دبیر و مدیر بخش بین‌الملل.

«الیور توییست»، نمایش بزرگ و پرسروصدای حسین پارسایی که همین روزها با بازی آتیلا پسیانی، نوید محمدزاده، مهناز افشار و البته بیش از صد بازیگر دیگر روی صحنه است در این بخش حضور خواهد داشت؛ پروژه‌ای بسیار بزرگ و پرهزینه که البته پیش از این و در همین صفحه از جام‌جم در گفت‌وگو با کارگردان آن، مفصلا به این نمایش پرداختیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها