معاون مدیرکل آمریکای وزارت خارجه:

اجماع جهانی در حمایت از برجام وجود دارد

معاون مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه اجماع جهانی در حمایت از توافق هسته ای در دنیا وجود دارد، گفت: اکنون نه تنها دوستان و کشورهایی در آمریکای لاتین، بلکه بسیاری از کشورهای دنیا از توافق هسته‌ای حمایت کرده اند.
کد خبر: ۱۱۰۲۸۰۹
اجماع جهانی در حمایت از برجام وجود دارد

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، حجت الله سلطانی روز پنجشنبه در مراسم سیزدهمین سالروز اتحاد بولیواری مردم آمریکا در سفارت ونزوئلا در تهران، در مورد برجام افزود: گرچه مذاکرات اصلی در برجام میان ایران و 1+5 بود، اما هر کدام از طرفین پشت سرشان یک سری کشورها و گروه‌های حامی داشتند.

وی ادامه داد: شرایطی را که بعضا برخی کشورهای غربی می خواستند بر ایران تحمیل کنند، آنقدر ناعادلانه و غیرمنطقی بود که اگر بنا به هر شرایطی می توانستند این نقطه نظرات را اعمال کنند، سال های بعد راه برای بقیه کشورهای دنیا برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای بسته می شد.

سلطانی افزود: این مقاومت و مبارزه‌ای که جمهوری اسلامی ایران انجام می داد، نه فقط به خاطر مواضع برحق خود بود بلکه در واقع بخشی عظیمی از کشورهای دنیا را برای احقاق حقشان نمایندگی می کرد.

معاون مدیرکل آمریکای وزارت خارجه ادامه داد: این کشورها که بخش عمده‌ای در دنیا را شامل می شوند، همه حمایت خود را از جمهوری اسلامی ایران در زمان‌های گوناگون ابراز داشته اند و قاعدتا تعدادی از این کشورها دوستان ما در آمریکا لاتین بوده‌اند که نه تنها در طول مذاکرات، بلکه بعد از مذاکرات هم مراتب حمایت خود را اعلام داشتند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نه تنها دوستان و کشورهایی در آمریکای لاتین بلکه بسیاری از کشورهای دیگر در دنیا اجماع جهانی در حمایت از این توافق هسته‌ای دارند.

ترامپ تنهاست

سلطانی افزود: امروز شاهدیم ترامپ در موضوعی که در مورد انتقال سفارتش به بیت المقدس مطرح کرده، تنها است و جز یکی دو کشور، هیچ کس از او حمایت نکرده‌اند.

معاون مدیرکل آمریکای وزارت خارجه در بخشی از سخنان خود گفت: در آلبا (کوبا، بولیوی، نیکاراگوئه، اکوادور و ونزوئلا) هیچ کشوری به دنبال غارت و چپاول کشور دیگری نیست بلکه هدف اصلی آن افزایش همبستگی، برادری و توسعه متوازن و هماهنگ کشورها است.

وی افزود: اراده این ملت‌ها بود که باعث تحقق اتحاد بولیواری مردم آمریکا شد و انقلاب اسلامی ایران هم محصول اراده مردم بود.

سلطانی تصریح کرد: زمانی که آلبا در آمریکای لاتین به عنوان محصول اراده ملتها متولد شد، به طور طبیعی ملت ایران در کنار ملتهای آمریکای لاتین قرار گرفت و زمینه بیشتری برای همبستگی بین جمهوری اسلامی ایران و دولت‌های انقلابی و ملت‌های آمریکای لاتین به وجود آمد.

معاون مدیرکل آمریکای وزارت خارجه افزود: ما نمایندگان ملت های خود برای اعلام همبستگی هستیم و تا زمانی که ملتها با هم متحد باشند، پیروزی و آینده متعلق به ملت‌ها است.

وی با بیان اینکه آلبا تاکنون موفقیت‌های خوبی داشته، گفت: مطمئن هستیم که از این به بعد هم دامنه موفقیت‌های آلبا بیشتر خواهد بود.


معاون مدیرکل آمریکای وزارت خارجه تاکید کرد: ایران نه تنها با تک تک کشورها به صورت دوجانبه روابط بسیار خوبی دارد بلکه نسبت به هرگونه همکاری و مساعدت و تلاش برای کسب موفقیت بیشتر آلبا هم اعلام آمادگی می کند.

سلطانی افزود: مطمئن هستیم که در کنار یکدیگر موفقیت‌هایی را برای ملت هایمان به دست خواهیم آورد.

وی درباره روابط اقتصادی ایران و آلبا گفت: یکی از مزیت‌های روابط ایران با آمریکای لاتین به طور کلی و آلبا این است که در حوزه‌های اقتصادی مکمل یکدیگر هستیم.

معاون مدیرکل آمریکای وزارت خارجه ادامه داد: یکی از مزیت‌های روابط ایران با آمریکای لاتین به طور کلی و آلبا این است که در حوزه‌های اقتصادی مکمل یکدیگر هستیم.

وی افزود: یک سری نیازمندی ها داریم که تحت هر شرایطی در داخل کشور قابل برآورده شدن نیست و ما نیاز به واردات داریم، مانند بخشی از مواد غذایی که این کشورها به دلیل برخورداری از شرایط آب و هوایی مستعد تامین آن هستند، به عنوان مثال واردات موز از کشور اکوادور هم انجام می شود و یا پروژه‌های خوبی در حوزه های بهداشت و بیو تکنولوژی با کوبا داشته ایم.

سلطانی افزود: در مقابل این کشورها به ماشین آلات، تجهیزات صنعتی و مشاوره فنی نیاز دارند که یک بخشی از آن توسط ایران تامین می‌شود.

وی ادامه داد: احداث 16 کارخانه لبنیات و ساخت 27 هزار واحد مسکونی و همچنین احداث کارخانه سیمان در ونزوئلا انجام شده و شش کارخانه لبنیات هم در بولیوی که بخش عمده ای از اینها توسط بخش خصوصی انجام پذیرفته است.

اتحادیه آلباˈ مخفف اسپانیایی سازمانی برای همکاری های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به معنای «اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما»، در تاریخ 14 دسامبر سال 2004 با توافق هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا و فیدل کاسترو رییس جمهوری سابق کوبا و به منظور مقابله با استیلای ایالات متحده و منطقه تجارت آزاد آمریکا در هاوانا پایتخت کوبا تشکیل شد سپس، در سال 2006 بولیوی، 2007 نیکاراگوئه و در سال 2008 هندوراس به این گروه پیوستند.

آلبا اکنون علاوه بر ونزوئلا کوبا، بولیوی، نیکاراگوئه و هندوراس، کشورهای اکوادور، دومنیکا، آنتیگوا و باربودا و سان ویسنته و لاس گرانادیناس را در عضویت دارد. همچنین هاییتی، اروگوئه و ایران نیز از اعضای ناظر این سازمان به شمار می روند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها